چگونه فلزیاب بسازیم ؟

چگونه فلزیاب بسازیم ؟

 

مقدمه:

حدود چهل‌وچهار سال پیش با الکترونیک  آشنا شدم  آن موقع آموختن الکترونیک بسیار سخت بود چون  یافتن کتاب و قطعات الکترونیک بسیار سخت بود . اگر سؤالی یا مشکلی داشتیم کسی برای راهنمایی وجود نداشت . ولی امروزه همه‌چیز در دسترس است کتاب و قطعات الکترونیک فراوان است . اگر سؤالی دارید اینترنت پر است از سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی مختلف  که می‌تواند مشکل شمارا حل کند. حتی تهیه قطعات دیگر مشکلی نیست . در خانه  نشسته‌اید . کتاب‌ها و مطالب آموزشی را رایگان دریافت می‌کنید . سؤال می‌پرسید و در کمترین زمان ممکن جواب می‌گیرید . حتی قطعات الکترونیک را خریداری می‌کنید . بدون اینکه  از در خانه خارج شوید   پس اگر الکترونیک  یا هر حرفه دیگری را بلد نیستید باید بگویم مقصر خودتان هستید . در دنیای امروز آموختن  هر هنر و دانشی  بسیار ساده و ارزان شده است . یادش به خیر من و دوستانم  برای تهیه قطعات از کهنه‌فروشی‌ها  رادیوضبط خراب می‌خریدیم  و با دقت قطعات آنها را جدا و تست می‌کردیم .  سپس با آن قطعات چیزهای جالبی می‌ساختیم . بعدها با ماه‌نامه‌ای به نام رادیوتلویزیون و الکترونیک  آشنا شدم  که ماهی یک‌بار چاپ می‌شد که  تهیه آن مشکل بود ولی امروزه همه‌چیز در دسترس است    . پس بیشتر تلاش کنید .

 مهم : ردیاب. شعاع زن . میدان یاب . یا هر وسیله‌ای که قرار است از راه دور گنج پیدا کند را خریداری نکنید . به‌جای آن از کتاب‌های ( آموزش گام‌به‌گام کار  با ردیاب‌های آنتنی ) استفاده کنید  تمام اسرار و ناگفته‌های ردیاب  به‌صورت رایگان داخل این کتاب‌ها قرار دارد . دوباره تکرار می‌کنم اگر ردیاب بخرید حتماً ضرر می‌کنید .پس حتماً این کتاب‌ها را مطالعه کنید .

موفق پیروز باشید . رضایی  شهریور –   ۱۴۰۰

 

توجه کنید این مقاله آموزشی از کانال تلگرام  گلکسار قابل دانلود است برای وارد شدن به کانال تلگرام روی همین نوشته کلیک کنید

 

چگونه فلزیاب  بسازیم؟

در این  کتاب روش ساختن  یک فلزیاب پالسی ساده  ولی  خوب و قابل‌استفاده آموزش داده می‌شود  . در ادامه  برای عزیزانی که  با الکترونیک آشنایی ندارند  بخش  آشنایی با قطعات الکترونیک  و روش ساختن مدار چاپی و  لحیم‌کاری  به‌صورت  مختصر  در نظر گرفته‌شده است .

 

: PL100  نقشه و روش ساختن فلزیاب   

حدود ۲۵ سال پیش یا کمی بیشتر  این کیت را برای یکی از دوستان ساختم  مداری تقریباً ساده دارد ولی  کارایی آن خوب  است  .در این کیت نام قطعات پاک‌شده  بود و نقشه آن  در هیچ جا وجود نداشت بااین‌حال من از روی برد مدار چاپی مهندسی معکوس انجام داده و نقشه فنی و نام قطعات را به دست آوردم . و چندین بار  برای دوستانم ساختم .مدار خوبی است اگر در لحیم‌کاری دقت کنید  حتماً کار می‌کند . در ادامه تصمیم گرفتم پرونده این فلزیاب را پیدا و پس از  مرتب کردن تقدیم عزیزان کنم . که امیدوارم موردقبول عزیزان واقع شود .

ممکن است کیت این فلزیاب برای  فروش موجود باشد پس جستجو در اینترنت ضرری ندارد .

 

توجه :

 مطالب این کتاب جهت کمک به عزیزان آماده‌شده  و سعی شده تا تمام مطالب آموزشی  در آن گنجانده شود .بااین‌حال  نمی‌توانم پاسخگوی سؤال‌های فنی شما درزمینه  ساختن فلزیاب باشم . برای ساختن فلزیاب یا باید تجربه ساختن مدارهای الکترونیک را داشته باشید و یا  از وجود  فردی باتجربه استفاده کنید . روش دیگر آن است که خودتان تلاش و هزینه کنید و  تجربه لازم را به دست بیاورید . دوباره تکرار می‌کنم  به دلیل کمبود وقت نمی‌توانم پاسخگوی سؤالات فنی شما درزمینه  ساختن فلزیاب باشم  .

موفق پیروز باشید  رضایی  شهریور سال ۱۴۰۰

 

: PL100  فلزیاب  

در تصویر زیر نقشه یا مدار فلزیاب را مشاهده می‌کنید . امروزه همه نقشه‌ها با کامپیوتر ترسیم می‌شود چون راحت‌تر و زیباتر است ولی حدود ۳۰ سال پیش همه کارها دستی بود از کشیدن نقشه تا طراحی و ساخت مدار چاپی . همین‌طور که  می‌بینید  نقشه فلزیاب دستی کشیده شده . پس  اگر  دقیق و زیبا  نیست ببخشید .

 

نقشه فلزیاب PL100

نقشه فلزیاب PL100

 

توجه : برای دیدن تصاویر در اندازه  بزرگتر و با کیفیت بیشتر  حتما این کتاب را از کانال تلگرام دانلود کنید 

 

در تصویر بعدی فیبر مدار چاپی فلزیاب دیده می‌شود برای ساختن هر مدار الکترونیک باید مسیر  سیم‌کشی  قطعات آماده شود ازآنجایی‌که تعداد قطعات زیاد است استفاده از سیم‌کشی دستی وقت‌گیر .  پر از خطا . و  زشت خواهد بود . برای رفع این مشکلات تخته خاصی وجود دارد که یک‌طرف  آن با لایه‌نازکی از مس پوشیده شده که به آن تخته‌مدار چاپی یا فیبر مدار چاپی گفته می‌شود . مسیر سیم‌کشی باید روی این  تخته چاپ و ساخته شود در پایان کتاب روش ساختن مدار چاپی آموزش داده می‌شود .

 

تصویر زیر  باید با پرینتر  لیزری روی کاغذ گلاسه پرینت و بعد به فیبر مدار چاپی منتقل شود

طرح فیبر مدار چاپی فلزیاب PL100

طرح فیبر مدار چاپی فلزیاب PL100

در تصویر بعدی محل قرارگیری قطعات روی فیبر مشخص‌شده است .

 مکان قرار گیری قطعات بر روی فیبر مدار چاپی فلزیاب PL100

مکان قرار گیری قطعات بر روی فیبر مدار چاپی فلزیاب PL100

 

اگر LM709    بدنه فلزی پیدا نکردید می‌توانید از نوع معمولی آن استفاده کنید توجه کنید  نوع فلزی ازنظر شکل پایه متفاوت است .

مقاومت شماره ۲۲ با مقدار ۲۷ کیلو را با یک مقاومت ۱۰۰ کیلو موازی کنید گاهی این کار تنظیم فلزیاب را ساده‌تر می‌کند .

به دلیل  زیاد بدون  تعداد تصاویر   و حجم بالای آنها  و همینطور آموزش های بیشتر  حتما  این کتاب را  از طریق کانال تلگرام دانلود کنید  

مطالبی که در این کتاب مطالعه میکنید :

آشنایی کامل با نقشه – قطعات – مدار چاپی –  فلزیاب PL100

آموزش ساختن فیبر مدار چاپی 

آموزش  ساختن دریل کوچک برای سوراخ کردن فیبر مدار چاپی 

آموزش لحیم کاری 

آشنایی  با برخی قطعات الکترونیک  خصوصا آنهایی که در ساختن این فلزیاب استفاده شده اند 

آموزش الکترونیک را چگونه شروع کنیم  : در این قسمت  با معرفی کیت های ساده و مفید به آرامی بر مهارت فنی شما افزوده  میشود 

آشنایی با ابزار هایی که برای ساختن دستگاه های الکترونیک به ان نیاز دارید . مثل هویه و غیره

آموزش هایی برای ساختن  جعبه یا باکس   دسته  و غیره برای  مدار دستگاه فلزیاب 

 

کانال‌های تلگرام گلکسار  با کتاب‌ها و فیلم‌های آموزشی فراوان و رایگان  لطفاً از آنها استفاده کنید :

galexarco@      کانال کتابخانه عمومی

galexardl@       کانال دانلود نرم‌افزارها ،کتاب‌های اختصاصی گلکسار

برای دانلود رایگان انواع کتاب‌های علوم غریبه و کتاب‌های آثار و علا‌ئم گنج یابی  به سایت و کانال های تلگرام گلکسار مراجعه کنید

دانلود رایگان مقالات و نرم‌افزارهای تبدیل گوشی به انواع ردیاب گران‌قیمت مثل ردیاب ریفایندر، Rayfinder و جوتارا و یا ردیاب دو نقره جیو لوکیتور،ردیاب دو نفره بیوتارا  biotaraو غیره

جهت بازدید از سوال ها و پاسخ ها برای افزایش معلومات از کانال پرسش و پاسخ استفاده کنید