حفره و حفاری  با  گلکسار ۶۰۰۰

آموزش اوپراتوری حفره –  چاله –  چاه-قبر-یافتن مکان گنج و گورستان  با گلکسار ۶۰۰۰

قسمت اول

فلزیاب حرفه ای و تمام اتوماتیک ECR6000

فلزیاب حرفه ای و تمام اتوماتیک ECR6000

در این کتاب آموزشی – روش‌های یافتن حفره  با سقف سفالی و سنگی و خاکی-  یافتن  حفره و  اتاق  با  در  پلمب  داخل دیواره  کوه‌های سنگی  با روش صدا –  اوپراتوری  داخل چاله  با  عمق کم مثل قبر –  اوپراتوی داخل چاله  عمیق مثل چاه  با عمق ۳ الی ۴ متر  – روش کار  در تونل‌های  زیرزمینی – و  تجربه  عملی  عزیزان  دریافتن  کوره‌های سفالی  – یافتن  گورستان – کار در گورستان  و غیره آموزش داده می‌شود   .

*******************************************************

کار با  گلکسار  داخل چاله‌های عمیق

کار داخل  چاله یا چاه  به عمق حدود  دو الی ۴ متر .   فلزیاب گلکسار  در  چاله یا چاه‌هایی با  عمق‌های بالاتر هم  به‌خوبی کار  می‌کند ولی  احتمال  خطر  برای  اوپراتور  وجود  دارد .  پس قبل  از حفاری عمیق  توجه کنید .  احتمال  اینکه  در اعماق  زمین  گازهای  سمی  و  یا انفجاری  وجود داشته باشد  هست . حفاری عمیق  باید  با دقت و ابزار مناسب انجام  شود  تا  دیوارهای  چاه روی کسانی که داخل  چاه هستند فرونریزد .

حفره یابی با فلزیاب گلکسار

آموزش حفره یابی با فلزیاب گلکسار ۶۰۰۰ دقت و کارایی آن :

فلزیاب گلکسار حفره را  با دقت ۵۰ درصد و حداکثر تا عمق دو متری شناسایی  می‌کند .( یکی از عزیزان در عمق دونیم متری حفره‌ای را  پیداکرده) .  اگر حفره یاب با عمق  بالاتر  نیاز دارید باید از رادارهای زیرزمینی که نوعی  ابزار زمین‌شناسی هستند  استفاده کنید .  این وسیله حفره را در عمق‌های بالاتر شناسایی می‌کند . اما  عملکرد آنها بدون خطا نیست و ممکن است لایه‌های نرم زمین یا مسیر عبور گازهای زیرزمینی را با حفره اشتباه کند . دقت کار آنها هم ۵۰ در صد است توجه کنید  دقت فلزیاب گلکسار برای حفر یابی هم ۵۰ در صد است ولی این دو باهم فرق دارند  وقتی با فلزیاب گلکسار حفره یابی می‌کنید ۵۰ در صد امکان دارد که نتوانید حفره را شناسایی کنید ولی خطای رادارهای زیرزمینی برعکس است وقتی این ابزارها  مکانی را به‌عنوان حفره شناسایی کردند ۵۰ در صد امکان دارد  حفره‌ای وجود نداشته باشد .(رادارهای زیرزمینی مشخص می‌کنند که این قسمت از زمین با اطراف خود تفاوت دارد اینکه دقیقاً این تفاوت برای چیست باید با حفاری مشخص شود  ) البته مهارت اوپراتور  و نوع رادار حتماً در کاهش خطا مؤثر است .

آموزش پیدا کردن حفره با فلزیاب‌های گلکسار مدل‌های ECR3500-ECR5000-ECR6000

اول باید بدانید دو نوع حفره یا اتاق و راهروی زیرزمینی وجود دارد .

نوع اول با دیوار و سقف سنگی :
در این نوع حفره برای ساختن دیوارها و سقف اتاق یا تونل از سنگ استفاده‌شده  است . گاهی  به دلیل خشک بودن خاک و شرایط دیگر ممکن است  جنس دیوارها و سقف حفره از خاک باشد .

نوع دوم حفره  با دیوارها و سقف سفالی :
در این نوع حفره برای ساختن دیوارها و سقف اتاق یا تونل از خشت و سفال استفاده‌شده است .

پیدا کردن حفره و تونل با سقف سنگی یا خاکی :

توجه حتماً از دیسک ۳۵ یا ۵۰ استفاده کنید .

دیسک فلزیاب را در ارتفاع ۳۰ سانتی از زمین  قرار داده  فلزیاب را بالانس کنید ( فلزیاب در حالت دستی قرار داشته باشد)  پس از بالانس دیسک را تا جایی به زمین نزدیک کنید که ۳ عدد سیگنال روی نمایشگر فلزیاب دیده شود ( فلزیاب را ریست نکنید ) در همین حالت و با همین سه سیگنال روی زمین دنبال حفره بگردید. هر جا که سیگنال کم یا قطع  شد و یا علامت NO ظاهر  شد ابعاد یا طول عرض آن قسمت را اندازه بگیرید.  اگر اندازه و ابعاد این مکان  به‌اندازه یک متر در یک متر و  یا بزرگ‌تر بود  به‌احتمال‌زیاد آنجا حفره‌ای  وجود  دارد . و به‌احتمال‌زیاد سقف و دیوارهای  این حفره از  سنگ یا خاک  ساخته‌شده  است .

 پاسخ به سؤال‌ها و نکات مهم و کلیدی

ستاد سلام خسته نباشید

برای یافتن حفره گین را روی ۸ و فیلتر را  روی سه قرار می‌دهیم  در فاصله   ۳۰ سانت از زمین بالانس می‌کنیم بعد لوپ را به زمین نزدیک می‌کنیم تا ۳ عدد سیگنال روی صفحه فلزیاب ظاهر شود . ولی بارها بعد از  بالانس من لوپ را  به زمین  چسباندم  ولی فلزیاب سیگنالی نشان نداد . بعدش او مدم فیلتر را  کم کردم   و گذاشتم  روی صفر  یا یک  که دستگاه حساس به شه   تا باکم کردن فاصله لوپ سه تا سیگنال را بگیرم به نظر شما درست هست یا نه؟؟؟  آیا راه دیگری هم دارد ؟؟؟؟

جواب :

سلام  و درود فراوان بر شما کاملاً درست است  .  آرام‌آرام  به یک اوپراتور ماهر تبدیل می‌شوید  .  یک اوپراتور  واقعی  پس از  مطالعه و کمی تمرین باید بتواند در شرایط مختلف باکمی  تغییر  درروش  کار  یا تنظیم  فلزیاب  به  نتیجه موردنظر  برسد  باید دقت کنید همه زمین‌ها یک‌جور نیستند   پس  اوپراتور   گاهی  مجبور است   باکمی  تغییر  درروش کار  مشکل را حل کند.

نکات مهم :

 دقت کنید  : لوپ ۹۰ برای یافتن حفره مناسب نیست  و دلیل آن کم بودن مواد معدنی زمین  است .   اگر با نزدیک کردن لوپ  به زمین  سیگنال ندارید  از دو روش  استفاده کنید : روش اول کاهش  فیلتر  مثلاً بجای فیلتر ۳ به ترتیب  از فیلتر  ۲ یا ۱ و یا صفر استفاده کنید.اگر در این شرایط با نزدیک کردن لوپ به زمین چند سیگنال داشتید که هیچ در غیر این صورت  لوپ را در فاصله  ۴۰ یا ۵۰ سانتی از زمین قرار داده  فلزیاب را  بالانس کنید  بعد  از  پایان  بالانس فیلتر را روی صفر قرار داده  سپس به‌آرامی لوپ را به زمین نزدیک کنید تا حداقل یک سیگنال  روی  صفحه‌نمایش دیده شود  .  توجه  هنگام یافتن حفره  لوپ باید تا حد امکان  نزدیک  زمین قرار داشته باشد  (   فاصله لوپ  از زمین حدود ۵ سانت یا کمتر ) پس از روش‌های آموزش داده‌شده به‌گونه‌ای استفاده کنید که  با نزدیک کردن لوپ به  خاک حداقل یک سیگنال  روی  صفحه‌نمایش دیده شود  .  اگر باز مشکل حل نشد از لوپ ۳۵ استفاده کنید  و باز  اگر با تمام این روش‌ها مشکل حل نشد  یافتن حفره با سقف  سنگی یا خاکی  در  این  زمین امکان‌پذیر  نیست ولی باز جای نگرانی نیست    .  چرا ؟ ؟ ؟ ؟  چون در این زمین  می‌توانید حفره با طاق یا سقف سفالی را در عمق بالاتری  پیدا کنید  .  و باز چون مواد  معدنی این زمین خیلی خیلی کم است  شما با استفاده  از فیلتر  صفر یا  یک  و نزدیک کردن لوپ به خاک می‌توانید  از حداکثر قدرت و حساسیت  فلزیاب جهت یافتن فلزات  در عمق بالاتر استفاده کنید (یعنی اگر خود حفره قابل‌شناسایی نباشد حتماً فلزات داخل حفره قابل‌شناسایی هستند ).

به‌صورت خلاصه استفاده از لوپ ۳۵ یا ۵۰ فاصله لوپ از زمین ۵ سانت  یا کمتر فیلتر یک یا صفر و تنظیم فاصله لوپ جهت بالانس به‌گونه‌ای باشد که  فلزیاب  حداکثر ۳  و حداقل یک سیگنال داشته باشد .

پیدا کردن حفره و تونل با سقف خشتی یا سفالی :

برای یافتن حفره . تونل . قبر . راهرو . با  دیوارها و سقف سفالی لوپ فلزیاب را  تا جای ممکن به خاک نزدیک کنید فلزیاب را بالانس کنید و سپس زمین را جستجو کنید . در این حالت به دلیل بالا بودن مواد معدنی داخل خشت و سفال بر تعداد سیگنال‌ها اضافه می‌شود پس اگر  ابعاد  یا طول عرض  قسمتی از زمین بزرگ‌تر از یک متر در یک متر بود امکان دارد  حفره یا اتاقی با سقف سفالی  یا بنای فروریخته قدیمی زیرخاک قرار داشته باشد  .

 توجه کنید روش یافتن حفره سفالی درست مثل یافتن فلز است تنها تفاوت ابعاد و اندازه هدف است . ( منظور از هدف همان قسمت از زمین است که فلزیاب روی آن سیگنال تولید می‌کند  )  پس اگر ابعاد و اندازه مکانی که فلزیاب روی آن  سیگنال تولید می‌کنید کوچک  و حداکثر اندازه آن کمتر از   یک متر است و تعداد سیگنال فلزیاب زیاد  است شما حتماً فلزی را پیداکرده‌اید وقتی لوپ فلزیاب به فلزی نزدیک می‌شود در ابتدا  تعداد سیگنال کم  و هر چه به فلز نزدیک‌تر می‌شوید به تعداد سیگنال اضافه   می‌شود . ولی وقتی لوپ به حفره‌ای  با دیوار و سقف سفالی نزدیک می‌شوید معمولاً بر تعداد سیگنال‌ها  چندان اضافه نمی‌شود و تعداد یا مقدار سیگنال روی این قسمت تقریباً ثابت است  . 

 

روش تشخیص ذرات از فلز

وقتی لوپ فلزیاب به فلزی نزدیک می‌شود  در ابتدا  تعداد سیگنال‌ها  کم  و هر چه به فلز نزدیک‌تر می‌شود بر تعداد سیگنال‌ها اضافه  می‌شود .

روش تشخیص ذرات

روش تشخیص ذرات

 

 

 

وقتی لوپ به حفره‌ای  با دیوار و سقف سفالی نزدیک می‌شود معمولاً ( همیشه نه) بر تعداد سیگنال‌ها  چندان اضافه نمی‌شود و تعداد یا مقدار سیگنال روی این قسمت تقریباً ثابت است  . 

تجربه حفره یابی  اوپراتور ها

این هم تجربه یکی از عزیزان که با فلزیاب گلکسار۶۰۰۰ حفره سفالی را پیدا کرد

یکی از بیشترین حفره‌های  ساخت دست بشر تنور  است  . که برای کارهای گوناگون از آنها استفاده می‌کردند  من هم حفره‌ای  را پیدا کردم  که یک تنور خالی بود چون دیواره تنور از جنس سفال ساخته می‌شود  فلزیاب  گلکسار شکل کوزه را نشان می‌دهد .در زمان‌های گذشته بیشتر مردم کوچ‌نشین بودند برای پخت نان  یا برای ساختن جای خنک جهت  نگهداری  غذا  زمین را حفاری می‌کردند .  برای این‌که آب یا حیوانات کوچک به محل ذخیره غذا  نفوذ  نکنند با خاک رس همان خاک سفال دیواره آن را محکم می‌کردند . اگر این حفره‌ها با  خاک و سنگ هم  پر شوند باز فلزیاب آنها  را شناسایی می‌کند . با تمرین و قابلیت‌ها و امکاناتی که گلکسار ۶۰۰۰ دارد  به چیزهای زیادی پی بردم که حتی سازنده فلزیاب آموزش نداده بود من فلزیاب‌های  زیادی را دیده  و با آنها کارکردم .  فلزیاب با فلزیاب فرق می‌کند باید زیاد تمرین کرد .دوستان نباید عجله کنند اول باید کارایی کامل فلزیاب را یاد بگیرند بعد به صحرا دنبال گنج بروند در این صورت شانس موفقیت بیشتر می‌شود .

پاسخ به سؤال‌ها  ( مشکلات حفر یابی )

سؤال :
حفره یابی با دستگاه گلکسار به چه صورت است واقعاً کارایی دارد  یا مثل جریان فلزیاب تصویری است ؟  این موضوع در دستگاه‌های دیگر چگونه هست آیا  فقط  تبلیغ است ؟

جواب:

با سلام من برای فروش فلزیاب از دروغ و فریب استفاده نمی‌کنم  پس با دقت توجه کنید . دقت حفره یابی   فلزیاب گلکسار حدود ۴۰ الی ۵۰ در صد است یعنی حداکثر ۵۰ درصد ممکن است شما بالای یک حفره باشید و فلزیاب آن را شناسایی نکند ولی اگر درست‌کار کردید و فلزیاب  حفره‌ای را شناسایی کرد به‌احتمال ۹۰ درصد در آنجا حفره‌ای وجود  دارد   .  از طرفی  اگر    حفره بیشتر از دو  متر  زیرخاک قرار داشته  باشد  ممکن  است  قابل‌تشخیص و  شناسایی  نباشد . هرچند  یکی از عزیزان حفره‌ای را در عمق  دونیم متری  پیدا  کرد .

روش پیدا کردن حفره با فلزیاب

روش پیدا کردن حفره با فلزیاب

 

یافتن حفره با در پلمب داخل سنگ بزرگ یا دیواره کوه سنگی با روش تست صدا

تست صدا  با یک پتک کاشی‌کاری  یا  موزاییک‌کاری .( چکش تمام لاستیکی )

اولین نکته جهت شناسایی در پلمب  این است رنگ و جنس این قسمت حتماً با  اطراف آن فرق دارد  . پس از  یافتن مکان مشکوک  با روش تست صدا می‌توانید  از  وجود حفره  با  در  پلمب  اطمینان حاصل کنید . برای این کار گوشتان را به دیواره کوه بچسبانید  و با پتک به دیوار ضربه بزنید اگر صدای بم  تولید  شد  مشخص است که  پشت آن خالی است . سپس  برای اطمینان چند  نقطه در اطراف آن  مکان  را  هم  تست کنید اگر صدای نقطه مشکوک  با بقیه جاها فرق داشت و صدای توخالی در نقطه مشکوک شنیده شد  می‌توانید اطمینان حاصل کنید که پشت آن حتماً  تونل  یا  حفره وجود  دارد . در  بیشتر موارد  قطر در  پلمب  حدود  بیست  یا  سی سانت  است  و  با  یک ضربه کلنگ  خراب می‌شود  . معمولاً  این حفره‌ها  با طول  و عرض و عمق حدود  یک متر  ساخته‌شده‌اند و  با یک  دیوار  نازک  ساروجی  از  جنس  سنگ‌های اطراف  پلمب‌شده‌اند  داخل  این حفره‌ها   معمولاً  جنازه  یا  گنج  قرار  می‌گرفته  است .

این  مطالب  از  روی  تجربه  عملی  چندین  اوپراتور  باتجربه  جمع‌آوری‌شده  است

جناب مهندس جایی را که خط کشیده‌ام   با همین تست صدا پیدا کردم که اگر  خوب نگاه کنید قبر است . زیر آن‌هم مثل  بالا  گور دخمه است چند روز دیگر به امید خدا در همین را هم  باز می‌کنم ( در عکس دو  تا  گور دخمه  ملاحظه  می‌شود)

جناب مهندس این سوراخ را نگاه کنید من  با  پتک  پلاستیکی که با آن کاشی‌کاری می‌کنند  تست صدا  کردم  فهمیدم  که  پشت آن خالی  است  بعد  بازش  کردیم  .  زیر آن‌هم  یک  قبر دیگر  است  . چند روز دیگر آن را هم  باز  می‌کنم  و عکس  می‌فرستم  . در کل  یک  جوغن   بغل گور دخمه وجود داشت  و داخل جوغن یک   اسکنه  هیچ‌کس هم  متوجه  نمی‌شد  چون  دستگاه حفره یاب  هم خطا  می‌زد ولی  تست صدا جواب  داد . در انتهای کتاب عکس و توضیح  درباره اسکنه قرار دارد .

آموزش‌ها و  تجربیات استاد عمو زاد  از مازندران

سلام مهندس لطفاً این آموزش‌ها را  در  اختیار عزیزان قرار  دهید .

من مطالب داخل کانال را می‌خوانم بعضی عزیزان سوا لاتی می‌پرسند  برای  استفاده  دوستان تجربیاتی که از ۶۰۰۰ گرفتم  را  توضیح  می‌دهم .  اول تحت هیچ شرایط  به تفکیک هیچ  فلزیابی  اعتماد  نکنید .  تفکیک  می‌گوید  فلز  زیرخاک آهنی است   یا  غیر  آهنی  تفکیک غیر آهنی  شامل طلا  نقره  مفرغ  جامی  غازان  مس  و …  حتی  ورق‌های  گالوانیزه   قوطی  نوشابه و … است که  در عمق  قرار  دارند  در تفکیک به‌صورت کوزه نشان  داده  می‌شوند .   خودم  در  یک  محل  زندگی  قدیمی  پنجاه‌تا  تفکیک کوزه  گرفتم   ۴۸  تای آنها   اشغال  امروزی  و  دو  تا  دست بند  مفرغی  زدم  . یعنی من  و  تیمم  از حفاری  باکی  نداریم  ۴۸  تا  چاله  الکی  و  دو  تا  حفاری  موفق  و  اما  برخی اوپراتور ها  به‌اشتباه  فلزات آهنی را  حفاری  نمی‌کنند .  یک  تجربه  دیگر  سیستم میخ  تفکیک کرد . چون منطقه  مهم  بود  حفاری کردیم  آهن  را  پیدا و  کناری گذاشتیم  دوباره  داخل چاله را  تست کردم  دیدم  تفکیک کوزه می‌دهد   باز کمی خاک را  برداشتیم  یک  سکه زیر این  تکه فلز  آهنی بود که برداشتیم  و  موفق شدیم  کار حرفه‌ای  یعنی  اینکه  از  حفاری  نترسید  و  هر جا  از فلزیاب  بوق گرفتید  ابعاد گیری کنید سپس  وسط آن  را حفر کنید .  اگر  فلز  بی‌ارزش  بود  باز داخل  همان چاله  را  تست کنید . اگر  ما حفاری نکرده و فلز آهنی  را   خارج  نمی‌کردیم  و  دوباره داخل چاله را  تست  نمی‌کردیم  سکه  نقره کشف  نمی‌شد . حالا   چه جوری  بفهمیم  سیستم  فلز را  زده  یا ذرات  زمین  را  باید  اعتراف کنم   گلکسار ۶۰۰۰  به کوره‌های قدیمی که عمد تا  از  خاک  پخته ساخته‌شده‌اند .  حساس است  و با  بوق و  تفکیک میخ  آن  را شناسایی می‌کند . که  دو  مورد کوره  قدیمی  زدم  . برای تشخیص کوزه  یا  مواد  معدنی  چند  بار  لوپ  را   روی آن  نقطه  چپ و  راست  کنید  .  اگر فلز  زیرخاک  باشد  هرچقدر لوپ  به  مرکز  هدف نزدیک‌تر  می‌شود  بوق  و سیگنال   بلندتر و  بیشتر  می‌شود  و گاهی  تفکیک فلز هم مشخص می‌شود . و  هرچقدر  لوپ  از  نقطه  مشکوک  دورتر می‌شود  بوق  سیستم  ضعیف‌تر می‌شود . این  موضوع  نشانه آن است  که در  این  نقطه  فلزی  زیرخاک  قرار دارد . اما  اگر سیگنال  تولیدشده  از  ذرات  یا  املاح  زمین  باشد  بوق  و سیگنال تولیدشده  سیستم  یکنواخت  است و  کم‌وزیاد نمی‌شود  این  موضوع  نشان می‌دهد  سیستم ذرات را  گرفته  است  باز  جهت  اطمینان  در آن  نقطه  یک  چاله کوچک حفر کنید  و داخل چاله را  با  فلزیاب  تست کنید . اگر  بوق همان‌طور  یکنواخت  بود  یعنی  مقدار  یا  تعداد سیگنال زیاد  نشد ذرات را زده‌اید . پس حفاری  را  ادامه ندهید . اما گاهی فلزی در عمق  بالا  قرار دارد  و  سیستم سیگنال  ضعیفی  تولید می‌کند ( چند تا سیگنال  بدون تفکیک) در اینجا  ابتدا  ابعاد گیری  سپس  نقطه‌یابی  و  در مرکز هدف چاله‌ای حفر کنید  و  باز داخل چاله را  هم   تست کنید .  اگر فلزی  زیرخاک  باشد  حتماً  بوق  قوی‌تر و  مقدار سیگنال  هم  بیشتر می‌شود  خوب  طبیعی  است  هرچقدر  به فلز  نزدیک‌تر شویم   تعداد سیگنال  تولیدشده  بیشتر می‌شود  اما  اگر  ذرات  باشند  به  تعداد  سیگنال فلزیاب  اضافه  نخواهد شد   . در  پایان جهت کاوش محله‌ای زندگی  قدیمی  از  لوپ ۳۰ استفاده  نمایید  چون  اشیای  ریز  را  بهتر شناسایی می‌کند  یا جهت تست داخل قبر  و  برای یافتن هدف‌هایی  در عمق متوسط مثل قبر در عمق  یک نیم متر  از لوپ  پنجاه و  برای  تست  اطراف آثار  از لوپ  نود  استفاده کنید .

 

GALEXAR –   با تشکر فراوان منتظر ارسال آموزش‌های  بیشتری  از طرف شما هستم

 

سؤال :

بزرگی و اندازه این کوره‌ها  چقدر بوده  و در چه عمقی قرار داشتند  تفاوت سیگنال با  لوپ ۵۰ و ۹۰ چقدر بود ؟

از این کوره‌ها  برای تولید  زغال  استفاده می‌شده  و  چیدمانش به این صورت است که  داخل خاک  اتاقکی  به ابعاد  یک متر در  دو  متر  یا بیشتر و  ارتفاع  دو متر  در عمق  نیم متر از سطح زمین  حفر می‌کردند  یعنی عمق سقف  این کوره‌ها  تا سطح زمین حداقل نیم الی  یک  متر است  بعد  داخلش هیزم  می‌ریختند  تا خاک اطراف کوره تحت گرمای زیاد پخته شود و  ریزش نکند . داخلش زغال تولید می‌کردند .  نه‌تنها گلکسار حتی  با  فلزیاب‌های دیگر مثل ( جی پی ) ساخت شرکت مینلب  استرالیا  هم نمونه‌هایی  از این کوره‌ها را  زدیم

GALEXAR –   توجه  چون کوره‌ها  بزرگ هستند  و فاصله آنها  از سطح  زمین  حدود ۵۰ سانت  است فلزیاب گلکسار آنها را شناسایی می‌کند  ولی  اگر یک  کوزه  سفالی کوچک  خالی  یک متر  زیرخاک  قرار داشته  باشد  به دلیل کوچک  بودن کوزه و عمق زیاد  قابل‌شناسایی توسط فلزیاب گلکسار نیست

دو تجربه از یافتن کوره:

  یک  کوره را در محل زندگی ( خرابه‌های باستانی )  پیدا کردم.  زمینی به ابعاد  دو  در دو  متر  با  بوق قوی سیگنال  کامل  پر  و  تفکیک میخ  نشان داد وسط  زمین را حفاری کردیم  در عمق سی سانت رسیدیم  به سقف کوره آن را  شکستیم  و دیدیم کوره  زغال  است .

مورد  دوم  باز ابعاد گیری کردم  بوق سیستم  یکنواخت  بود  ابعادش دو  در  دو   متر بود . حفاری آغاز شد  نیم متر مرکز  آن  را  حفاری کردیم و  پایین  رفتیم دوباره  تست کردیم خبری  از تفکیک و  بوق قوی  نبود  باز  ادامه دادیم   باز کوره زغال  پیدا کردیم.

GALEXAR –   با تشکر  در مورد دوم  بعد نیم متر حفاری سیگنال نداشتید  ولی با حفاری کوره پیدا شد  این موضوع  نشان می‌دهد  فلزیاب  یک فلز دیگر را که قبل از کوره  وجود داشته شناسایی کرده این تکه فلز  احتمالاً  یا  پوسیده و  پودر شده  و  یا  کوچک و  با  گل  پوشیده  شده بود  درنتیجه  قابل‌شناسایی نبود .

ادامه :

  مهندس رنگ سقف و دیواره کوره قرمزرنگ و  خاک آن  پخته است  . و  احتمال اینکه  داخل  این کوره‌ها  بار  باشد  زیاد  است  و  با  هیچ دستگاهی حتی گلکسار  نمی‌توان آن را   شناسایی کرد  چرا  ؟ چون دستگاه  به خود   این لایه‌های خشتی  یا  همان خاک  پخته‌شده  حساس  است   بهترین روش  تست این کوره‌ها  ضربه  زدن  با  چکش  پلاستیکی  و گوش کردن  با  گوشی  پزشکی است که  گزینه خوبی  است  گوشی  را روی   همه قسمت‌های کوره گذاشته می‌شود   سپس  با چکش  پلاستیکی ضربه می‌زنند  هر جای کوره  جا ساز  یا  راه  ورودی  باشد  همان  قسمت  پلمب آن  است . چون  پشت آن خالی است  با  این  روش  به‌راحتی  پیدا  پلمب  پیدا می‌شود .  آن قسمت را  بشکنید   تا  بار  یا راه  ورودی  نمایان  شود .

این کوره‌ها را  با لوپ ۳۵  هم  می‌توانید  پیدا کنید  چون حجم  آلودگی  به حدی  زیاده که  راحت  پیدا  می‌شود .

GALEXAR – — 

با تشکر  پس فاصله سقف  این کوره‌ها  تا سطح خاک  حدود  نیم الی  یک متر بوده  .  راه‌حل شما  برای  یافتن قسمت  مخفی  داخل کوره  ( با تست صدا )  بسیار جالب و حرفه‌ای بود  . اگر  پشت  قسمت جا ساز یا  به گفته شما  پلمب  فلزی وجود نداشته باشد.  روش  شما   تنها روش است ولی  اگر  پشت  آن قسمت  فلزی قرار داشته باشد.  مثلاً  یک کوزه  کوچک طلا   پشت  دیواره سفالی  کوره  پنهان‌شده باشد  . روش یافتن آن  با گلکسار  بسیار ساده  است .  فلزیاب را بیرون  و دور  از کوره  بالانس کنید . سپس فیلتر را  روی  یکی از شماره‌های ۸ یا ۹ قرار دهید  و  بعد  لوپ را به دیواره‌های کوره  بچسبانید و همه جای  کوره را تست کنید . اگر کوزه طلا  فقط  به‌اندازه  یک قوطی نوشابه باشد  ( که خیلی کوچک است) و  داخل آن  پر  از طلا  باشد و  فاصله این کوزه از دیواره  کوزه حداکثر ۵۰ سانت و  یا کمتر باشد حتماً با لوپ  ۵۰ قابل‌شناسایی است  و  فلزیاب  فقط روی همان قسمت سیگنال دارد  . اگر نتیجه نگرفتید می‌توانید از فیلتر ۵ -۶-۷   هم استفاده کنید  . در این حالت  ممکن است فلزیاب روی سفال کوره هم سیگنال تولید کند . برای جلوگیری از خطا دقت کنید  . اگر  همه جای کوره  تعداد کمی سیگنال داشتید  و مقدار  آن  در همه‌جای کوره  تقریباً  ثابت  بود  به‌احتمال‌زیاد چیزی   پشت  دیواره  کوره  نیست  . ولی  اگر فقط در یک  یا  دو  قسمت  تعداد  سیگنال  زیاد  بود  حتماً  همان قسمت را حفاری کنید  .

وقتی فلزی  زیرخاک قرار دارد  با نزدیک کردن  لوپ  به هدف سیگنال آرام‌آرام  زیاد می‌شود  ولی برای  کوره یا  مواد معدنی  از اول  تا  آخر هدف ( چه قبل حفاری چه بعد حفاری)  تعداد  سیگنال  تقریباً  به یک  اندازه  است

جناب مهندس برای انواع جوغن ها چند کتاب ارسال کردم قبلاً  گفتم  نمی‌توان صد درصد روی این کتاب‌ها  تکیه کرد  اول  از  هر  چیزی  قبل از جستجوی گنج و  حفاری   باید  تاریخ  آن منطقه را  خوب  بررسی کنید  و از ریش‌سفیدها  اسم  یا  روایت‌های  آن  منطقه  را   بپرسید  آثار  و  علائم  را  خوب  برسی کنید  آن‌وقت  با  فلزیاب  کار  را  شروع  کنید .

نحوه  تشخیص فلزات  در عمق کم :

۱- وقتی  واقعاً  فلزی  زیرخاک  قرار داشته  باشد  هرچقدر لوپ  به هدف  نزدیک‌تر شود  سیگنال  بیشتر  و  بوق قوی‌تر می‌شود.  اگر  فلز  در  عمق کمی قرار داشته  باشد  .اگر صدبار هم  آن  نقطه  را  تست کنید  همین نتیجه را می‌گیرید . هر چه لوپ  به  مرکز هدف  نزدیک‌تر  شود  بوق  قوی‌تر  و  سیگنال  دریافتی  هم  بیشتر می‌شود  و  هر چه لوپ  از مرکز  هدف  دور  شود  بوق  ضعیف‌تر  و  سیگنال کمتر  می‌شود .

( کم  بودن عمق یک‌چیز نسبی است و  به بزرگی فلز  ارتباط دارد  برای مثال عمق کم  برای  یک سکه  بزرگ  ده سانت و  برای  یک  فلز بیست  سانت ۶۰ الی ۷۰ سانت است  منظور  از عمق کم‌عمقی است که فلزیاب روی آن  فلز  حداقل ۵ یا ۶ سیگنال تولید می‌کند )

۲-  نحوه شناسایی  فلز در عمق  بالا :

گاهی فلزیاب  مکانی را  با  بوق ضعیف و سیگنال کم  . بدون   تفکیک  شناسایی می‌کند . چند  بار  لوپ را روی  همان  نقطه  به سمت  چپ و  راست جابجا  کرده  تا  از  وجود  هدفی  در آن مکان  مطمئن شوید .  بعد  از چند  بار تست  از یک مکان  و دریافت  بوق و سیگنال  ضعیف  مشخص می‌شود .  هدفی  هست  اما  معلوم  نیست  هدف  فلز  است  یا مواد معدنی  (ذرات)  در  این مورد  دو  روش  وجود  دارد  اول  استفاده  از لوپ  بزرگ‌تر است .  چون  قدرت  عمق زنی  لوپ  ۹۰  بالاتر  و  بیشتر  از  لوپ ۵۰ است.  اگر مقدار سیگنال دریافتی با لوپ ۹۰ بیشتر بود  به‌احتمال‌زیاد  هدف فلز  است  . و  روش  دوم  ابعاد گیری  سپس  مشخص کردن  نقطه دقیق  بعد  حفر  چاله  و سپس  تست  داخل   چاله  با هر ۵۰ سانت  حفاری  مقدار سیگنال  باید اضافه شود . در  غیر  این صورت  احتمال  وجود  مواد  معدنی  بیشتر  است .             

                ( در یک مورد مشابه  یعنی بر تعداد سیگنال اضافه نمی‌شد ولی یک عدد سکه در عمق حدود  یک و نیم متری  پیداشده)

۳- گاهی   فلزیاب  مکانی را  با  بوق و  تفکیک شناسایی می‌کند ولی بعد  از حفاری وقتی  دوباره  تست  می‌کنیم   نه داخل چاله چیزی هست  نه  داخل خاک خارج‌شده از چاله .  که دلیل آن این است که  فلز  داخل خاک  پوسیده و  پودر  شده  که  بعد  حفاری و  به  هم ریختن  خاک  آلودگی فلز  از  بین رفته و دیگر  فلزیاب دیگر هیچ  ایجاد  نمی‌کند . بارها  با چنین شرایطی  برخورد کردم .

 تشخیص املاح زمین

  به‌طور خلاصه :  املاح  یا ذراتی که باعث  خطای  سیستم  می‌شوند  دو  نوع  هستند .  یکی طبیعی  مثل  سنگ‌آهن  یا  آهک  زمین  به  مقدار  زیاد که  بیشتر  فلزیاب‌های – وی ال اف –  به آنها  حساس  هستند  ولی حساسیت  فلزیاب‌های  پالسی  به  این مواد   فوق‌العاده  کم است  . نوع  دیگر  ذرات  حاصل  فعالیت‌های  انسانی  است  مثل  کوره‌های  زغال  . آجرپزی  .  خشت  یا  آجر و خاک  پخته‌شده  که  هم  فلزیاب گلکسار  و  هم  فلزیاب‌های – وی ال اف-  مثل  -جی پی-  به  آن  حساس  هستند  . اما  گلکسار ۶۰۰۰  زمانی  این آلودگی‌ها  را  شناسایی  می‌کند  که  حجم  آن  زیاد  باشد  . یعنی  اگر  تعداد  یا  مقدار  سفال  و آجر کم  باشد و  یا  در عمقی  بالاتر  از  نیم  متر قرار  داشته  باشند  فلزیاب گلکسار آنها  را  شناسایی  نمی‌کند .

اما  اگر حرفه‌ای  باشید  به‌راحتی  می‌توانید  املاح   یا  ذرات را  شناسایی کنید .

اگر فلزیاب املاح و ذرات را به‌جای فلز شناسایی کرده باشد . طبق تجربه  مثلاً  فلزیاب  ابعاد  یک متر  در  یک متر  را  مشخص کند .   لوپ  را چند  بار  روی  هدف  به سمت  چپ  و راست  حرکت  داده  . هر  بار متوجه می‌شوید  بوق  و  تعداد  سیگنال  یکنواخت  است  و کم‌وزیاد  نمی‌شود  فقط  در موارد  خیلی خاص اگر  قسمتی  از  آلودگی زیاد  باشد   مقدار سیگنال  کمی  قوی‌تر  و  بیشتر می‌شود . حتی  اگر  آن محل را حفاری کنید  و  دوباره  تست کنید  بوق  همان  جور  یکنواخت خواهد  بود  که  دال  بر وجود  ذراتی  مثل  همین  کوره  یا  سفال  در حجم  بالا  است  و  موضوع  دیگر  اینکه  گلکسار   فضای خالی کوره را شناسایی نمی‌کرده   بلکه  فقط روی سقف کوره  که تحت حرارت زیاد   پخته‌شده و در عمق کمی حدود ۵۰ سانت قرار  داشته  حساس   و  آن  را  شناسایی کرده  چون  بعد  از حفاری  وقتی  به  سقف  رسیدیم  و  آن  را شکستیم  دیگر فلزیاب  روی  هدف سیگنالی  تولید  نمی‌کرد .

تجربه یافتن قبر شناسایی خاک دستی و بکر 

آموزش‌ها و  تجربیات استاد عمو زاد  از مازندران

جهت  یافتن گورستان  سه  اصل  را  مدنظر داشته باشید  اول  چشمه  یا  رودخانه  و کنار  آن  محل  زندگی  انسان  (  خرابه  روستا  یا  خانه‌های باستانی ) و  آخرین  چیز  قبرستان  یا  همان گورستان  است . اگر  در  اطراف  چشمه و  رودخانه  تکه‌های  شکسته  کوزه  پیدا  کردید  نشانه آن  است که  در  اطراف  این  رودخانه  یا  چشمه  حتماً  روستا   یا  شهری   باستانی  قرار  داشته  و  اگر  در  زمین‌های  اطراف  کوهی وجود  داشته  باشد  احتمالاً  در  اطراف  یا  روی آن کوه گورستان  وجود  دارد .  

 نحوه  یافتن  گورستان :

در اطراف  خرابه‌های  باستانی  تپه‌هایی که  شکل ‌ تر و  تمیز دارند  و  سطح  آنها   صاف  با شیب ملایم  و  آفتاب خور است   یا  دامنه‌های   تپه‌ای  به سمت طلوع  یا  غروب آفتاب  است  .   به سینه‌کش  تپه  معروف‌اند  و آفتاب  از طلوع  تا  غروب  به  آنجا می‌تابد  یا  اطراف  چشمه‌ها  مشروط  بر اینکه  محل زندگی  بوده  و  زمین کنار آنها  صاف  با  شیب  ملایم  باشد  بهترین  مکان  برای گورستان  است .

  منظور  از  محل زندگی   یعنی خرابه‌های  باستانی  که محل زندگی مردم  درصدها  یا  هزاران  سال قبل  بوده

 چرا  باید در این  مکان‌ها  گورستان را جستجو کرد ؟

چون  در آیین  زرتشت  آفتاب  مظهر  پاکی بوده . درنتیجه  محل‌هایی که آفتاب  به آنها می‌تابیده  مقدس  و  برای گورستان  انتخاب می‌شدند . دلیل  انتخاب شیب  ملایم  برای مکان گورستان  آن  است که هنگام بارش  باران  آب  به  سمت  شیب  حرکت کند  و  قبرها   مصون  باشند  . آنها هم  درست  مثل  ما   برای  عزیزان  ازدست‌رفته خود  احترام  قائل  بودند  و  بهترین  مکان  را  برای  قبر   انتخاب  می‌کردند .

چرا داخل قبرهای گبری  اشیایی  وجود دارد ؟

آنها  هم  به دنیای  پس از مرگ  معتقد  بودند  و فکر می‌کردند  میت  پس  از مرگ  به  ابزار و  اشیایی  نیاز  دارد .  به قول خودمانی           نمی‌خواستند  او  دست‌خالی از دنیا برود  برای همین اشیایی داخل قبرش قرار می‌دادند  تا  از آ‌نها  استفاده کند  که  میزان  و  نوع  اشیا  به وضعیت  مالی  میت  بستگی  داشته  اگر  فقیر بود  چند کوزه سفالی و  اگر مایه‌دار  بود  اشیای  نفیسی در قبر  می‌گذاشتند .  شخصی  را می‌شناسم  یک قبر زده  و  لوازم  داخل آن  سیصد  میلیون  تومان  ارزش  داشته .  پس علت  وجود   اشیا  داخل  قبر  جنبه  اعتقادی  و مذهبی  داشته  است .

چیدمان قبرها  ازنظر وضعیت  مالی  :

تجربه برخی دوستان   :   قبر افراد  پولدار    بالای  تپه  در مکانی که آفتاب  مستقیم   به آنجا  می‌تابید  انتخاب‌شده بود  و افراد  با  سطح  زندگی  متوسط  در دامنه  تپه و  افراد  فقیر در  پایین  تپه‌ها  دفن می‌شدند .

جهات  قرار دادن  اجساد :

دوستان من قبر زیاد  زدم  . اکثراً  قرار گرفتن  جسدها  به  این صورت  بوده که  سر جسد  سمت  جنوب  شرق  و  پای  جسد  سمت  شمال  غرب  بوده  و  صورت  جسد  به  سمت طلوع  خورشید  خیر ه  شده  بود . فقط  یک  مورد  سر جسد  سمت  غروب آفتاب  بود  و  قبرهایی  هم  که  سر جسد  سمت  شمال  شرق  و  پای  جسد  سمت  جنوب  غرب  و  صورت  جسد  به  سمت  طلوع  آفتاب  بود  هم  پیداشده .    نمونه‌هایی   مثل  دفن  شدن  ایستاده  نشسته  یا  جنینی  هم  وجود  دارد  ولی  من  تجربه  نکرده‌ام  و  اطلاعاتی  در مورد  آنها  ندارم .  جسدهایی که کشف کردم  در هر جهتی که دفن شده  بودند  باز  صورت  جسد  به  سمت  طلوع  یا  غروب  خورشید  بود . که  جنبه اعتقادی  و مقدس  بودن آفتاب  را  نشان  می‌دهد .

یافتن گورستان :

دریافتن  قبر  یا گورستان  سه  اصل  را  مدنظر داشته  باشید .  اول  چشمه  یا رودخانه  . کنار آن   روستای مخروبه .  و  در  پایان  گورستان.  پس  اطراف  چشمه  و  رودخانه‌ها  ممکن  است  محل  زندگی  انسان  در  هزاران  سال  پیش  باشد 

پس از  یافتن گورستان

پس از یافتن گورستان حتماً  باید  از  یک فلزیاب  استفاده  نمود .  بهترین  دستگاهی که  بعد  این‌همه سال   کارکردیم  جی پی ۵۰۰۰  است که  دریافتن فلزات کوچک  داخل  قبر  فوق‌العاده است و  باید  نقطه‌به‌نقطه گورستان را  با  فلزیاب  جستجو  کنید .

(( توضیح فلزیاب  جی پی  برای یافتن  فلزات کوچک مثل  یک  سکه  عملکرد بهتری نسبت  به گلکسار دارد ولی مشکلاتی هم دارد   ۱ – به سنگ‌های معدنی و  سوراخ  موش حساس  است  اگر  زیر سنگ‌قبر  یا  داخل قبر فضای خالی وجود  داشته  باشد  آن را  فلز  باارزش شناسایی می‌کند  داخل  قبر و  چاله  عملکرد خوبی  ندارد  درصورتی‌که گلکسار  این  مشکلات را ندارد ولی  دریافتن  فلزات کوچک  شاید حدود  ۲۰  در صد  ضعیف‌تر  از  جی پی  عمل می‌کند  ))

یافتن قبر بدون فلزیاب :

مهندس پرسیدید که  چگونه  بدون فلزیاب می‌توانیم قبر  پیدا کنیم  ؟ باید بگویم  یافتن قبر بدون  فلزیاب کار خیلی مشکلی است . چراکه  چیدمان  محل  قبرها و  فاصله قبرها   از یکدیگر  از  دوره‌ای  به دوره‌ای  دیگر  با  یکدیگر  فرق  دارد  .  وقتی هیچ  اطلاعاتی  از  دوره  گورستان و  نوع اعتقادات و  چیدمان قبرها  نداریم  یافتن قبر  یا  گورستان  فوق‌العاده  مشکل می‌شود  .  دو  نوع  چیدمان قبرها  را  که خودم  تجربه کرده‌ام  را توضیح می‌دهم .  یک گورستانی   بالای تپه  سمت  غروب قرار داشت . آنجا  یک قبر زدیم  و قبر بعدی  بافاصله   شش متر  از  قبر قبلی قرار داشت و  در یک  جای دیگر  یک  قبر زدیم  و قبر  بعدی  بافاصله  سه متر  و  با  زاویه ۴۵  درجه  از  قبر  اولی  قرار  داشت  .  پس زمانی می‌توانید  بدون فلزیاب  قبر  پیدا  کنید که حتماً  یک  الی  دو  قبر  را  بازکرده  باشید  و  طبق  چیدمان  قبرها  و  رعایت  فاصله  قبرها   از  طریق  سوک ( سوک های عمیق) قبر بعدی را پیدا کنید  .

سوک چیست ؟

به چاله‌ای که جهت تست خاک حفاری می‌شود سوگ ( به زبان  مازندرانی ) میگویند  . این  چاله  به طول و عرض ۳۰ در ۳۰ الی ۶۰ در ۶۰  و  به عمق ۶۰ الی یک نیم متر جهت شناسایی خاک یا قبر  حفر می‌شود.

شناسایی خاک دستی .

 شناسایی خاک به این معنی است که خاک دستی است یا  بکر و دست‌نخورده . معمولاً  خاک  بکر  سفت و محکم  است  و گاهی لایه‌های مختلف دارد .  ولی  خاک دستی  یا لایه‌ای ندارد و  یا  لایه‌های آن  مخلوط  است یعنی  رنگ‌های  خاک  با یکدیگر  مخلوط  شده  است . وقتی برای کندن قبر زمین را  حفاری می‌کنند  لایه‌های  مختلف خاک  با یکدیگر مخلوط می‌شوند .  پس  یکی  از  راه‌های  شناسایی خاک دستی مخلوط  شدن لایه‌های خاک و تفاوت آن  با لایه‌های خاک کناری  است . روش  دوم  توجه  به نرمی  یا  سختی خاک  است اگر  بیل  به‌راحتی خاک را  سوراخ  می‌کند  اگر  تکه‌های  جداشده خاک  توسط  بیل  ترد و  شکننده  است و  زود  از هم جدا  می‌شوند و  صدای  فرورفتن  بیل  در خاک  تقریباً  مثل  صدای  فرورفتن بیل  در ماسه  است  . این خاک  دستی  است . و اگر خاک  خیلی سفت و محکم  است  و حفاری  با بیل  به‌سختی انجام  می‌شود  و  تکه‌های جداشده  خاک سخت  محکم  هستند  این خاک  بکر  یا  دست‌نخورده  است  . پس از حفاری قبر  وقتی  فاصله  ما  با مرده  به حدود ۳۰ الی ۵۰ سانت  رسید  به لایه‌ای از خاک می‌رسیم  که  به  نظر می‌رسد  خاک  شوره‌زده  و  رنگ  آن مثل گچ  است و  بوی  بدی هم  دارد .  این  آثار  نتیجه  پوسیده  شدن مرده  است  که  معمولاً  پس  از ۵۰ سانت حفاری مرده  دیده می‌شود  .  از سوگ جهت شناسایی قبرهایی که داخل آنها  لوازم  باارزش  غیرفلزی مثل انواع  مهره  و سنگ‌های  قیمتی  و  یا  جهت  یافتن فلزات بسیار کوچک  استفاده می‌شود ( کسانی که  فلزیاب  ندارند  هم  از  این  روش  استفاده  می‌کنند) 

شکل زیر  جهت درک بهتر بارنگ‌های مختلف و اندازه‌های غیرواقعی آماده‌شده است .

توجه  : در برخی مکان‌ها ممکن است   از چندلایه  زغال  و  سنگ و آهک  برای  پوشاندن  روی گنج  یا  قبر استفاده شود  در  این حالت  اگر  کنار آن  مکان  راکمی حفاری کنید  چنین  لایه‌هایی  از  خاک  دیده  نمی‌شود .  همین  تفاوت  نشانه‌ای  است که  باید  به  آن  توجه.  شود   باز  تکرار می‌کنم  حفاری  کردن  بدون  استفاده  از فلزیاب  فقط  با  تکیه‌بر علائم  و  نشانه  یا  استفاده  از  ردیاب کار  اشتباهی است  در این حالت  شانس  موفقیت  بسیار کم  است .

گاهی  روی خاک دستی  قبر  یا دفینه  با مقداری خاک  بکر  پوشیده  می‌شود :

 

 اگر گورستان یا  قبر  داخل  زمین‌های کشاورزی  ( زمین صاف  )   یا  داخل دره  یا  جنگل  قرار  داشته  باشد .  روی قبر  را مقداری  خاک بکر  یا  طبیعی  می‌پوشاند. برای مثال در جنگل براثر پوسیده شدن  برگ‌ها  و  غیره خاک جدیدی  روی قبر تشکیل  می‌شود و  یا  براثر جابجایی خاک  در دامنه کوه‌ها  و  زمین‌های کشاورزی  باعث  اضافه  شدن  عمق قبرها  می‌شود . یا  خاک  تپه‌ها  براثر  باران  شسته  شده  و روی  قبرها  را  می‌پوشاند  پس  برای  رسیدن  به خاک  دستی  یا  خاک  قبر  باید  مقداری حفاری کنید . طبق  تجربه  برای  جنگل ۷۰ سانت و  برای  زمین‌های  کشاورزی  ۳۰ الی ۴۰ سانت .  دامنه‌های  تپه‌ها ۳۰ الی ۴۰ سانت  از خاک  را  باید  بردارید  تا  به خاک  دستی  برسید . به  این خاک  . خاک  سطحی  یا  جدید گفته  می‌شود   بعد  از  حفاری  به  میزان  گفته‌شده  تازه  به  خاک قبر  می‌رسیم  خاک  قبر  آن‌قدر  نرم   است که  با  بیل  به‌راحتی  حفاری  می‌شود .

          آیا مشاهده خاک دستی  دلیل  حتمی یافتن  گنج  و یا  قبر است؟

مشاهده خاک دستی نشانه  حتمی مشخص شدن  مکان گنج یا قبر نیست  چرا ؟

خاک دستی به زبان ساده  خاکی که  نتیجه  حفاری و   پر شدن  دوباره  است گفته می‌شود   . اگر محلی  دو هزار سال  پیش حفاری‌شده  و دوباره  پرشده  باشد  باز  با  خاک  بکر  و دست‌نخورده متفاوت خواهد  بود . به  دلایل  مختلف گاهی  خاک  برخی از  زمین‌ها  به‌صورت طبیعی  نرم  است که  با خاک دستی کاملاً  متفاوت  است .  گاهی براثر رانش زمین  یا  باران  شدید  خاک  تپه  شسته  می‌شود  و  درجایی جمع  می‌شود  این  خاک  هم  نرم  است  و  به‌راحتی حفاری  می‌شود .  گاهی  حفاری  برای کشاورزی  یا  حتی  به‌اشتباه  جهت یافتن  گنج  انجام‌شده  مثلاً  فردی  به کمک ردیاب  که  خطای  آن خیلی  زیاد است  و  یا  فقط  از روی  شک  مکانی  را  برای جستجوی گنج  حفاری کرده و سپس آن را  پرکرده  یا  به‌مرورزمان  براثر باران  و  بادپر شده است . این  خاک  هم مثل خاک  دستی  نرم  است .  پس  فقط   نرمی خاک  نشانه  موفقیت  نیست  ولی اگر  مکان  مشکوک  توسط  فلزیاب  مشخص‌شده  و  پس از حفاری  به  خاک نرم  که لایه‌های آن  باهم  مخلوط  شده است  برخورد کردید  می‌توانید  به  موفقیت  خودتان  تااندازه‌ای  اطمینان داشته  باشید .  هیچ‌وقت  هیچ‌چیز صد در صد نیست  

به یاد داشته باشید هیچ‌وقت هیچ‌چیز صد در صد نیست

توجه: کنید اگر حفاری  و  پر کردن  چاله  تازه  انجام‌شده  باشد .  خاک آنجا خیلی  نرم  است و  احتمال  تولید خطا  توسط  فلزیاب‌های              (وی ال اف)  و  ( تی  ار)   بسیار  زیاد  است .  چون  این  نوع  فلزیاب‌ها  به  فضای  خالی  و  نرم  بودن  خاک  حساس  هستند  ولی  معمولاً فلزیاب‌های   پالسی  با  نرمی   یک   قسمت   از  خاک  مشکلی   ندارند ؟

اطمینان  از  اینکه  نرمی خاک  مربوط  به  قبر  است:

 برای  اطمینان  باید  ببینید آیا  مکان  روی  تپه  و  به  سمت  طلوع  یا  غروب خورشید  قرار  دارد یا  نه  .  معمولاً   این  مکان  بالای  تپه مسطح   با  شیب  ملایم  قرار دارد  . آیا  در  نزدیکی  این  مکان   اثری  از زندگی درگذشته‌های  دور  وجود  دارد یا  نه .  مثلاً   تکه‌های کوزه  در  اراضی  ریخته  شده  که دال  بر  وجود  زندگی  درگذشته‌های دور  باشد  . آیا  چشمه  یا  رودخانه  و  یا  آثاری  که  نشان  دهد  هزاران  سال پیش  در اطراف  این  مکان  چشمه  یا  رودخانه‌ای وجود  داشته  مشاهده می‌کنید  یا  نه ؟

 چرا ؟ چون  درگذشته‌های  دور  انسان‌ها  در نزدیکی  رودخانه  و  چشمه‌ها  زندگی   می‌کردند  تا  دسترسی  به آب  راحت‌تر  باشد   تمام  این  مطالب  به  شما  کمک  می‌کند  تا  به‌جای  جستجوی  یک  منطقه خیلی  بزرگ   چندین کیلومتری   فقط  یک منطقه  چند  صد متری  را  جستجو  کنید  نشانه‌های   دیگر  بستگی  به  منطقه  و  استان  شما  دارد . آثار  و  علائم  ممکن  است  از  یک  شهر  تا  شهر کنار  آن متفاوت  باشد . پس  باید  از  تجربه  افراد  محلی و  قدیمی آن  منطقه   استفاده  کنید . برای  دفینه‌ها  گاهی  از  چیدمان خاصی  استفاده می‌کردند   مثل  خاک  ماسه‌ای  و  سنگ‌چین…

نشانه‌های خاک دستی قبر :

پس از حفاری و عبور  از خاک جدید   به خاک قدیمی می‌رسید . این  خاک  باید نرم و  دستی باشد و حفاری  با بیل به‌راحتی صورت گیرد .  خاک قبر لایه‌لایه  نیست  مثلاً  دریک  محل ممکن است  نیم  متر  رنگ  خاک زرد و  بیست ساعت رنگ خاک سیاه  باشد که  نشانه  این است  در آن  محل قبلاً حفاری  نشده است . زمینی که قبلاً  حفاری‌شده رنگ خاکه‌ای آن  باهم  مخلوط  شده  است  .   یعنی طبق  مثال  بالا  خاک زرد  و سیاه‌رنگ باهم  مخلوط  شده‌اند که  دال بر حفر  محل درگذشته  است.  در  نزدیکی  جسد لایه گچی رنگ  یا  شوره‌ای  به قطر ۲۰ الی ۳۰ سانت وجود دارد که یعنی  به جسد  نزدیک  شده‌ایم .  از جنس خاک  قبر هم   بسیار   پوک و  خشک  است . و  زمانی به جسد  نزدیک  شدیم  بوی  شبیه  به باروت  یا  بوی  بد  و  فاضل آب  به  مشام می‌رسد . و  صدای  توخالی بودن  محل  به گوش می‌رسد و خاک آن قسمت  خشک‌تر از خاک‌هایی  است که قبلاً  از قبر خارج کرده‌اید. پس علائم خاک  قبر نرم  و دستی و  مخلوط  بودن چند  نوع  خاک  بارنگ‌های  مختلف و  مشاهده  لایه‌ای گچی  و  پوک  . خشک  بودن خاک  به  همراه  بوی  بد  است . و  مطلب آخر گاهی  هنگام حفاری  قبر ممکن  است   پس  از  خاک  کاملاً  نرم  و  دستی .  یک‌دفعه  به خاک  سفت  برخورد  کنیم  که  این شرایط  معمولاً   در فاصله   سی  سانتی جسد  مشاهده  می‌شود  و  خودم آن را  تجربه کرده‌ام  و   باز  خاک  بارنگ‌های  مختلف   با یکدیگر  مخلوط شده  است  . دلیل سفتی  خاک  این است که  پس  از  ریختن خاک روی  جسد  .   این  خاک را  با  لگدمال کردن زیاد  سفت  محکم  کرده‌اند  .  پس  بدون نگرانی حفاری را  ادامه دهید  تا  به جسد  برسید.

یافتن قبر  با  استفاده  از میخ‌های  بلند :

  برخی افراد از یک میله نوک‌تیز که بالای آن دسته‌ای دارد (میله‌گرد شیاردار قطر ده الی  ۱۲)  برای  یافتن قبر استفاده  می‌کنند  به این صورت که میله را  توی زمین  و مکانی که  به آن  شک  دارند  فرومی‌کنند .  هر جا  میله  به‌راحتی  فرورفت  شروع  به حفاری می‌کنند . این کار  در  ظاهر  شاید  عملی  باشد .  اما  این کار  با  خطای  زیادی همراه  است  چون  مکان‌هایی هست  که  خاکش   به‌طور  طبیعی  نرم  است  و  یا  خاک  یک  قسمت  به خاطر  رطوبت  زیاد  و  غیره  نرم  است  و  میله  به‌راحتی  در داخل  خاک  فرو  می‌رود .  این روش  در عمل  به  دلیل خطای  بالا  زیاد  استفاده  نمی‌شود  .  

بهترین  روش حفاری جهت شناسایی خاک : با بیل زمین را  در ابعاد  چهل  در  پنجاه  سانت  به عمق  پنجاه سانت  الی  یک  متر حفاری کنید . با  این  روش  فرق  بین خاک دستی  و  بکر معلوم می‌شود  اگر  خاک  نرم  بود  حفاری را  ادامه  دهید  و  اگر  خاک  سفت‌وسخت  بود  یعنی  زمین  قبلاً  حفاری  نشده ( خاک  بکر  و دست‌نخورده است  ) پس  حفاری  را  متوقف کنید .

در  برخی گورستان‌ها  قبرها را  به‌صورت  عدد  هفت  هشت  حفاری  می‌کردند.  مثل شکل زیر  دایره‌های  سیاه‌سفید  محل  قبر  است .

°•°•°•°•°

پس اگر  یک قبر  پیدا  شد  به  فاصله  هر  یک  متر  و  با  زاویه ۴۵  درجه‌یک سوک می‌زنیم  تا  بتوانیم  قبرهای  احتمالی  بعدی  را   از  روی  دستی یا  بکر خاک  شناسایی کنیم  .

در  برخی  گورستان‌ها  طبق  تصویر  زیر  قبرها  در یک ردیف  بافاصله  دو متر  یا  بیشتر  قرار دارند  .

۱→۲→۳→۴

منظور  از  اعداد  محل قبر  و علامت  فلش  فاصله  قبرها  را نشان می‌دهد .   در یک  نمونه که  تجربه کردم  فاصله  قبرها  شش  متر  و  در   یک مسیر مستقیم  قرار داشتند  و  نکته  پایانی  این  است که  فاصله و  چیدمان قبرها  از دوره‌ای  به  دوره دیگر  متفاوت  است .

پس زمانی می‌توانید  بدون فلزیاب  قبرها را  پیدا  کنید که حداقل  یک  قبر را  پیداکرده  باشید .  و   بعد   بافاصله‌های کم  سوک زده  و قبرهای  بعدی را  پیدا کنید .  این کار  به  تجربه و  زحمت  فراوان  نیاز دارد  و  استاد  یا  اوپراتور  گروه  حتماً   باید  فرق   بین  خاک  بکر  و  دستی را  به‌خوبی  بدانند  و  پس‌ازآن  دستور  حفاری  در  ابعاد  بزرگ‌تر  را  بدهد .

خاک قبر چه مشخصاتی دارد :

اگر  هزار سال  پیش محلی  را حفاری کرده و  دوباره  پرکرده باشند  باز خاک دستی  با خاک  بکر فرق دارد  برای یافتن خاک  قبر  بر اساس جا و مکان باید  سی  تا هفتاد  سانت حفاری کرد  تا  از خاک  اولیه  گذشته  و  به  خاک  قدیمی  برسید . خاک  قبر  بسیار نرم  و  پوک  است  و به‌راحتی  با  کمک  بیل حفر می‌شود . داخل خاک  قبر  دانه‌دانه‌های  سیاه  یا  سفیدرنگ  و جود  دارد  یا  هاله‌ای  شوره‌ای  رنگ  که  هرچقدر  به جسد  نزدیک  می‌شوید  این  لایه سفید  شوره‌ای  بیشتر می‌شود  . همچنین  خاک  خشک  و  بویی  شبیه  به  بوی  فاضلاب  یا  باروت  می‌دهد . که این  بو  براثر  تجزیه  شدن  جسد  به وجود  آمده  است . البته  آهک زمین  هم  به رنگ  سفید  شوره‌ای  یا  همان  گچ  است  . که  اگر  حفار  خاک‌شناس خوبی  باشد  به‌راحتی  تفاوت  آهک  زمین  و  هاله  گچی  سفید  قبر  را   تشخیص  می‌دهد .

قبرهای تنوری  :  

در  برخی  مکان‌ها  قبرهای  تنوری  رواج  داشته‌اند . به  این صورت که  چاله‌ای  را  به‌عنوان  راه  ورودی  حفر می‌کردند.  سپس  داخل خاک  اتاقکی  در ابعاد   یک  در  دو  متر   ( گاهی کوچک‌تر یا بزرگ‌تر  ) حفر  می‌کردند  .  سپس جسد  را  به  همراه  هدایا   داخل آن  قرار  می‌دادند . سپس  ورودی  آن  را  با سنگ و  ملات  مسدود  می‌کردند.  چون  ظاهر  این  قبر  به‌صورت  تنور است  به  قبرهای  تنوری  معروف  شده‌اند . در یک  نمونه   از  قبر تنوری  داخل آن  را  با خاک  پرکرده  بودند .

عمق قبرها

هیچ  معیاری  برای  عمق قبر  وجود  ندارد  .عمق  قبرها  بسته  به  دوران  تاریخی  و  فرهنگ  و  از  آیینی  به  آیین  دیگر  و  غیره  با  یکدیگر   تفاوت دارد  .قبرها  با  عمقی  از ده  سانت الی ۳ متر  پیداشده   پس  نمی‌توان   دقیق  گفت  عمق  قبر  در فلان منطقه  چقدر   است   ولی  طبق  تجربه  برای  تپه‌هایی که  زمین  کشاورزی  بوده‌اند  قبرهایی  در عمق  یک الی  سه  متر  پیداشده  که  قبرهای  یک  متری  برای  دوره  ساسانی  بود و  قبرهای  سه  متری  برای  دوران  اشکانی  بود . قبرهای  مسلمانان  بین  یک  الی  یک  متر  و بیست  بوده . معمولاً   قبرهای  داخل  جنگل  براثر  پوسیده  شدن  درختان  ممکن  است  تا ۵۰ سانت  بر عمق آنها  اضافه‌شده  باشد .  بر طبق  تجربه  بیشتر  قبرهای   پیداشده  بین ۸۰  الی  یک  متر  و نیم  بوده . ولی  ممکن  است  در  استان‌های  دیگر  عمق قبرها   تفاوت  داشته  باشد.

در  برخی  دوره‌های  تاریخی   پس  از  حدوداً  ۳۰ سانت  حفاری  مشاهده  می‌کنید  که  زیرخاک  را  با  سنگ‌های  مربع  یا  مستطیل  شکل  سنگ‌چین کرده‌اند  که  رنگ  بیشتر  این  سنگ‌ها  سفید و  بسیار  محکم  هستند .

نحوه درست حفاری قبر خصوصاً  وقتی به جسد رسیدید

وقتی  به خاک  بد  بو  رسیدید  یا  فهمیدید  که  به  جسد  نزدیک  شده‌اید .  حفاری  را  با  بیل کلنگ  ادامه  ندهید   . گاهی  داخل  قبر   مهره‌های کوچک  قیمتی  لوازم  شیشه‌ای  یا  سفالی  و  مفرغی  باارزشی  وجود  دارد . که  اگر  بابی  دقتی  حفاری  کنید  آنها  را  از  بین  می‌برید  یا لای  خاک‌ها  گم  می‌شوند .  پس  وقتی  به  جسد  نزدیک  شدید  از  یک  چاقو  یا  بیلچه  باغبانی  برای  حفاری  استفاده کنید  و  خاک  اطراف جسد  را  با دقت و  به‌آرامی خالی کنید  .  درست  است که  این کار  وقت‌گیر است  ولی  بهتر  از  آن  است که  لوازم   پیداشده  را  از  بین  ببرید .  بعد  از  خالی کردن  خاک  اطراف  جسد  .  نحوی  قرارگیری  جسد  مشخص  می‌شود  .  بعد  حفاری  و  دیدن  قسمتی  از  جسد .  خالی کردن  اطراف  جسد  را   با  دقت بیشتری  ادامه دهید .    برای مثال  بعد  حفاری   پای جسد   مشخص  می‌شود  باکمی  دقت  متوجه  می‌شوید  حفاری  در  چه  جهتی  باید  ادامه  پیدا  کند . ولی  وقتی حفاری  بابی دقتی  انجام شود   احتمال  اینکه  قسمتی  از  قبر حفاری  نشود  و  بجای  آن  قسمت‌هایی  از  زمین که  ربطی  به  قبر  ندارد را حفاری کنید  زیاد  است  . درنتیجه   احتمال اینکه  لوازم  باارزش را   از  دست  بدهید  زیاد است  . هنگام  حفاری  قسمت  پا –  دست  و   سر  را  با  دقت   بیشتری  حفاری  و  برسی کنید چون   بیشتر مواقع  لوازم  باارزش  در  این  قسمت‌ها  قرار  داشته و  حتی گاهی  لوازم  دردهان  جسد  و  یا  زیر  سر یا  کمر  و  پای  جسد  دفن  شده    بودند   معمولاً  لوازم  باارزش  از  کمر  جسد   به  بالا  قرار دارند .  اگر جسد  زن  باشد  در  دستتان  او  دست بند  و  انگشتر  و گردنبند  و غیره  قرار  دارد .  هنگام  حفاری  دقت کنید  و خاک را  با دقت  برسی کنید  گاهی  داخل خاک  مهره‌هایی  از جنس  طلا   که  به‌اندازه  دانه  تسبیح  است  وجود  دارد . بهترین  زمان  برای  حفاری  روز  است  . چون  در  روز  می‌توانید  اشراف  بیشتری  به کار   داشته  باشید .   برای  یافتن  لوازم خیلی کوچک  بهترین  وسیله   پین پوینتر است  .  درست  است  که  فلزیاب‌های  وی ال اف ریز یاب  خوبی  هستند  ولی داخل  قبر معمولاً  مشکل‌دارند  درنتیجه  پین پوینتر  بهترین گزینه  است  پین پوینتر  فلزیاب  کوچکی است  که  قسمت   حساس یا  سنسور آن  مثل   یک خودکار  لوله‌ای  شکل  است .  با  این  قسمت  میله‌ای  داخل  خاک  را  جستجو  می‌کنید .  این  وسیله  جهت  یافتن  لوازم  فلزی  کوچک که  با  خاک  مخلوط  شده‌اند استفاده  می‌شود ( درباره  پین پوینتر  یک  کتاب  داخل کتابخانه گلکسار  قرار  دارد )

در شکل زیر عکس  پین پیونتر  (Garrett Pro-Pointer ) شرکت گرت  را  ملاحظه  می‌کنید  .

 

 

 

شکل و مشخصات تپه‌هایی که روی آنها گورستان وجود دارد

 

 همان‌طور که  قبلاً  گفته  شد  ممکن  است روی  تپه‌های  زیبای  اطراف  چشمه  یا  رودخانه  گورستان  وجود  داشته  باشد . معمولاً  سطح  این  تپه‌ها صاف  است و گاهی  شیب  ملایمی  به  سمت  طلوع  یا  غروب خورشید  دارند  و آفتاب در تمام  طول  روز  تپه را  روشن  می‌کند  گاهی  روی  تپه  به‌اندازه  دویست متر  در  دویست  متر  زمین  کاملاً  صاف  و  تخت  است  و  شیب ملایمی  به  سمت طلوع  یا  غروب  دارد  . ممکن  است  اطراف آن  قبرها  کوه‌های  بلند  وجود  داشته  باشد . که این کوه‌های  بلند گورستان را  احاطه کرده‌اند .  معمولاً  به  کوه  یا  تپه‌های کشیده  که  مثل  یال  اسب  هستند  یال میگویند . یال‌ها  به  تپه‌هایی  میگویند  که  طول  آنها  بیشتر  از  عرض  آنها  است .  ممکن  است  عرض یال  یا  تپه ۲۰۰ متر  و  طول  آن  چند کیلومتر  باشد .  تپه‌های  بلندی که  آفتاب مدت  بیشتری  به آن  می‌تابد  خصوصاً  آن سمت  از تپه که  سمت  طلوع  آفتاب  است . این  یال‌ها  بسیار  مشکوک  هستند  و   احتمال  اینکه  در  این منطقه  گورستان  وجود  داشته  باشد  زیاد است  .

عکس بالا  یک  تپه  تک و  منحصربه‌فرد  است  . با  جهت  شمالی و جنوبی کاملاً  آفتاب خور است .  عکس از  غروب خورشیدگرفته  شده    ببینید  چگونه  از طلوع  تا  غروب  خورشید آفتاب  بالای  تپه  می‌تابد  . روی  سطح  تپه  تکه‌های کوزه سفالی زیاده  است .  تقریباً   بین  آن دو  تا  تانکر چند  تا  قبر  بود  . دقت کنید  اموات  سمت  غرب  یا  همان  غروب  خورشید  دفن شده‌اند.  همان‌طور که می‌بینید  دامنه آفتاب خور  و  با شیب  ملایم  است  . معمولاً  بیشتر قبرها  را  در مرکز  تپه قرار می‌داده‌اند  تا  آفتاب از طلوع  تا  غروب  بر قبرها  بتابد . که دلیل آن  برمی‌گردد  به اعتقادات و مقدس بودن آفتاب . برای  مثال قبرهای   ساسانی سمت  طلوع. و  چند  نمونه قبرهای طبری  را  سمت  غروب  و  قبری  مهره خور  مرکز  تپه  مشاهده‌شده است  .

عکس پایین یک  قسمت  از همان  تپه است  به انگشتم نگاه کنید  متوجه  یک‌تکه سفال  در عمق  بیست  سانت می‌شوید که  نشان‌دهنده  خانه سرا  یا محل زندگی  بوده  البته  حجم  تکه‌های  سفال  در  اراضی خیلی  زیاد  است .  عکس  این  تکه  سفال  را  فقط  جهت  تفهیم  دوستان فرستادم .

 

 

آخرین لایه خاک قبر ( خاک بد بو )

عکس زیر   یک قسمت  از خاک  قبر  است .  اگر دقت کنید  متوجه لایه  شوره‌ای  یا  همان  رنگ گچ   می‌شوید .  خاک  هم کاملاً  خشک و  پوک  است  که این لایه گچی و خاک پوک  به  ما  می‌گوید   درست  بالا  و نزدیک   جسد هستیم .  اگر  این قسمت از  خاک را  بو کنیم  بویی شبیه  به باروت  یا  چیز گندیده  می‌دهد که  حاصل  تجزیه  جسد و  قاتى  شدنش  با  خاک  است . توصیه  می‌کنم  جهت حفاری  یا  برداشتن خاک داخل قبر خصوصاً خاک   نزدیک  جسد  از  دستکش استفاده کنید . چون در طول  تاریخ  اکثر مردم  براثر بیماری‌های مسری مثل وبا و طاعون  می‌مردند  و  طبق نظر کارشناسان  باکتری‌ها  تا سالیان دراز  در خاک زنده  باقی می‌مانند .  پس حتماً   از  ماسک  و دستکش  خوب  استفاده کنید.

 

گاهی  در خود خانه هم  قبر  پیدا  می‌شود  یعنی  صاحب‌خانه  را در حیاط  خانه  دفن  کرده‌اند

 آخرین  راهنمایی  از طرف استاد  عمو زاد :

سلام به  شما و  همه سروران گرامی  می‌خواهم  خلاصه‌وار توضیح  دهم  که  در چه محل‌هایی  موفقیت  بیشتر است  . محل‌هایی که  خودم   به  تجربه و  در عمل  موفقیت  کسب  کردم .

۱- محله‌ای زندگی : که  به خانه سرا  معروف‌اند که  از طریق  بقایای  باقیمانده  از دوران  باستان  مثل  خانه‌ها  قلعه‌ها و غیره که  نشان می‌دهد  درگذشته  اینجا محل زندگی بوده  یا  از  طریق  یافتن  تکه‌های کوزه ( خصوصاً  تکه‌های  رنگی  و لعاب‌دار چرا ؟  چون نشان دهند پولدار بودن مردم آن منطقه است    )    می‌توان   پی برد  که  درگذشته  انسان‌هایی  در  این  محل سکونت  داشته‌اند  اگر  گلکسار دارید  با لوپ سی کارکنید  وگرنه  از دستگاه‌های  وی ال اف که  اشیای  ریز  و  بهتر میزند  استفاده کنید .  قدم‌به‌قدم  محل  را سیستم  بزنید  ( یعنی با فلزیاب جستجو کنید ) در این  خانه  سراها  انواع  سکه   دست بند  گوشواره    لوازم  زندگی  و گاهی دفینه‌های کوچک را  در عمق کم‌پیدا می‌کنید .

۲- خانه سراهای قوی  یا  باارزش ( خانه سراهایی که احتمال وجود چیزهای  باارزش در آنجا زیاد است ) – راه  شناخت  خانه  سرا  قوی  این  است که  ببینید  مربوط  به  دوران  اسلامی  است  یا  قبل  از  اسلام  چون  دوران  اسلامی  پیشرفته‌تر  بودند  و  اشیای  بهتری  هم داشتند . در محل‌هایی که  تکه‌های  جامی  یا  غازان یا کوزه‌های رنگی  در  اراضی آن  پیدا  می‌شوند  نشانگر  آن  است که  مردم  این  محل وضعیت  مالی  خوبی داشته‌اند   . در  نزدیکی  این  محله‌ای  زندگی  چشمه آب  وجود  دارد که  بهترین  نقطه  جهت  جا ساز  نمودن  اشیا  و لوازمشان  بوده که خودم  یکجا ساز  پیدا کردم که  چند  قلم  اشیای  نقره‌ای  و  مفرغی داخل آن  وجود  داشت  . در این  محل‌ها   تپه جالب   یا  منطقه  هموار  با  شیب  ملایم  خصوصاً  به سمت آفتاب  محله‌ای  مخصوص  گورستان  هستند .

۳- تپه‌های  دستی که به  تومولوس معروف  هستند  .  این مکان‌ها  بیشتر  خزانه یا  قبرهای افراد مهم  است . که  بار  خود  تپه‌های  دست‌ساز  مدنظر  ما  نیست  چرا ؟  چون خارج کردن   بار  این مکان‌ها یا  بعضاً مقبره‌ها  که  در  زیر این  تپه‌ها و  داخل اتاقک‌ها قرار دارند کاری  بس دشوار و  پرهزینه  و  به  دلایل مختلف  خطرناک  است . فقط  بالای  این تپه‌ها   را  سیستم  بزنید  .  چرا ؟  منظور  من  از جستجوی  بالای  تپه  یافتن  اشیای  ریزی  است  که  ممکن  است  در  اطراف  یا حتی  بالای  تپه  دست‌ساز و  یا  در اراضی  اطراف  گم‌شده  باشند است . توجه  کنید  افراد  زیادی  برای  ساخت  این  تپه‌ها  کار  و  تلاش می‌کردند . و  ممکن است  اشیایی  مثل سکه ٬ انگشتر٬ و غیره  را  در آنجا  گم‌کرده  باشند . در  دوره‌های  دیگر  بالای  بعضی  از این  تپه‌ها   به‌عنوان مکان  نگهبانی مورداستفاده قرار  می‌گرفته  و  سربازانی  هم  به آنجا رفت‌وآمد کرده پس  ممکن  است  انواع  شمشیر سرنیزه و دیگر ادوات جنگی  را  در  بالا  یا  اطراف  این تپه‌ها  و  در  عمق کم‌پیدا  کنید  . پس  نقطه‌به‌نقطه منطقه را  با فلزیاب چک کنید. شاید  جا ساز  و  یا  دفینه کوچک  در عمق کم  وجود  داشته باشد .  اطراف  این  تپه‌ها  تا  فاصله  صد متری  خصوصاً   اگر  چشمه‌ای آن نزدیکی  باشد  مهم  هستند . که  باید  با  فلزیاب  منطقه جستجو  کنید  ( سیستم بزنید یعنی با فلزیاب جستجو کنید) من روی  یک  تپه  دست‌ساز کوچک  که  درگذشته  برای  نگهبانی  از  آن  استفاده  می‌کردند  انواع  شمشیر  و  سرنیزه  مفرغی  را در عمق کم  و  یک  دفینه کوچک  شامل  پنجاه  عدد  سکه  ساسانی  در عمق  ده  سانت  زدیم ( زدیم  یعنی پیدا کردیم ) .

۴-آبگیرهای دست‌ساز  باستانی که  در زمان  قدیم  مکانی مثل  یک  استخر  بزرگ ( حدود ۵۰۰ متر در ۵۰۰ متر و گاهی بزرگ‌تر )  درست می‌کردند  و آب  چشمه  را  به سمت  استخر   منحرف  کرده   و  آن  را  از آب  پر می‌کردند   تا  در  تابستان  از آب آن  استفاده کنند  . در  شمال  به آن  استل  میگویند   . توجه  آبگیر حتماً  باید  دست‌ساز  باشد .  ابعاد کوچک آن عمد تا  به شکل  دایره  هستند  این  استل ها   یک  ورودی  و خروجی آب‌دارند . اطراف  این  استل ها  تا  شعاع  پانصد متری  مکانی  مهم  برای کاوش  است . ابتدا  برسی کنید  که  تکه‌های کوزه  در  اراضی  و  اطراف آبگیر  ریخته شده  یا  نه.    این علائم  نشانه آن است  اطراف این آبگیر  انسان   زندگی  می‌کرده  . سپس  نقطه‌به‌نقطه  مکان  را  سیستم   بزنید . در  اطراف  این آبگیرها  مکانی  مسطح  با شیب ملایم   یا   تپه‌ای که  بالای آن  مسطح   باشد  را  پیدا کنید . در  این مکان  باید  علائمی  از  زندگی انسان که  معمولاً   تکه‌های زیاد  سفال  پخش‌شده  در  اراضی  است را   مشاهده  کنید.   سپس جستجو را  با فلزیاب  شروع کنید . تلاش کنید  تا  در  این منطقه  خانه  سراها را  پیدا  کنید .  در  این  خانه  سراها ( منظور  روستای کوچک است)  می‌توانید   اشیای  ریزی  مثل  انواع  زیورآلات  سکه  و  غیره  را  کشف  کنید . یک  نمونه موفقیت  من  یک آبگیر کوچک  در جنگل‌های شمال  بود. دیدیم  اطراف  استل  تکه‌های کوزه  شکسته  ریخته  فهمیدیم  محل زندگی  بوده  اطراف آنجا  را  سیستم  زدیم  و  انواع  سکه  خصوصاً  انواع  دست بند و غیره  را یافتیم . چند  مورد  قبر  را هم  پیدا  کردیم  که  حداکثر  شصت  سانت عمق   داشتند.

 

 ۵-یال‌ها  فوق‌العاده مهم  هستند  .  به تپه‌های کشیده که  حدوداً  هزار متر طول  دارند  یال میگویند. یال  یکی  از  نشانه‌های  مهم گورستان  است . و  اکثر قبرهایی که  خودم  یا  دوستانم زدند  بالای  همین  یال‌ها  بوده . در اطراف  این  یال‌ها  چشمه‌های  پرآبی قرار دارند  سطح  این  یال‌ها  هموار  و  معمولاً  شیب  کمی دارند  . در این  اراضی اغلب  تکه‌های  شکسته کوزه  ریخته شده  که  تقریباً  می‌توان  گفت  هم‌محل زندگی  و  هم‌مکان  گورستان است   . در چنین مکانی  امید  موفقیت زیاد  است .  یک  نمونه  از  تجربیاتم  یک  یال  یا  همان تپه کشیده  به  طول  حدود  پانصد متر  و  عرض حدود  صد متر  به  همراه   چشمه‌ای  در  اطراف  آن  بود  . بالای  یال  تکه‌های کوزه  شکسته دیده می‌شد .  جستجو  را  شروع  کردیم  و  چند  مورد  اشیای کوچک  و  دو  سه  تا  قبر  زدیم  که  عمیق‌ترین قبر  فقط  شصت  سانت عمق  داشت .  البته موفقیت‌های  ما  کوچک  بود .  اما  بهتر  از  رفتن  دنبال گنج‌های  رؤیایی  و ده  یا  بیست متر حفاری  خطرناک و  بیهوده  بود .

۶- سرچشمه‌ها  یعنی  همان‌جایی که آب  از  دل  زمین  بیرون  می‌آید .  اگر آب  از  دل‌سنگ  یا  صخره  خارج   شود  معتبرتر  است  اطراف  این مکان‌ها  سنگی  که  ازنظر جنس  و شکل  ظاهری خصوصاً  رنگ  با   بقیه  سنگ‌ها  فرق  دارد  مهم  است  . ممکن  است  بار( گنج )  اطراف   یا  زیر  خود  سنگ قرار  داشته  باشد .   اطراف  سنگ  مهم‌تر است . در  ادامه  یک  نمونه  از  تجربی‌اتم  را  بازگو  می‌کنم .  اطراف  سرچشمه‌ای دو  تا  سنگ  وجود داشت . درست  ابتدای سرچشمه  جایی که آب  ازآنجا  خارج  می‌شد .   یکی  از  سنگ‌ها  به  بزرگی  پراید  بود  . بررسی کردم  دیدم  بغل  سنگ  را  شکسته‌اند و  داخل  سنگ  به‌صورت  دستی  توخالی  است . که احتمالاً داخل آن  دفینه بوده . داخل آنچه  بود   نمی‌دانم  افراد  دیگر  در چنین مکانی چیزهایی  زدند  و من  فقط برای کسب  تجربه از مکان  دیدن کردم  .

توضیح  گلکسار  :  توجه گاهی برخی از جویندگان به‌اشتباه مکانی یا داخل سنگی را سوراخ می‌کنند و این  سوراخ به‌تنهایی  نشانه آن  نیست که حتماً  گنجی وجود  داشته  و  توسط  افرادی  پیداشده  .

با عذرخواهی  از استاد  عمو زاد . برای اینکه  مطالب آموزشی  برای عزیزان  بیشتر قابل‌درک  باشد .  برخی ازجمله تا  یا مطالب  را تغییر داده‌ام  و  یا  عکس‌ها و  توضیح  مناسب  به مطلب اضافه کرده‌ام

نکته آخر اگر  با  توجه  به آثار  و  علائم  مکان‌های مهم  را  شناسایی می‌کنید .  یکی از معانی کاسه  (  جوغن )  قبر  است و  اطراف  آن معمولاً  سنگ‌چین هست  که  به  ما می‌گوید  این مکان  هدف  یا  قبر   است  .  قبل  و  بعد  از  حفاری  دستگاه  بزنید ( با فلزیاب جستجو کنید )  تا  با خیال راحت  حفاری کنید  .

آخرین محل‌هایی که می‌توانید  در نزدیکی آنها  موفقیت  کسب کنید  به شرح  زیر  است.

آثار  و  علائمی که می‌توانید در اطراف آنها  اشیای  باارزش  یا  دفینه  پیدا کنید . البته  یافتن  اشیای  باارزش  هم  شرایط خودش  را  دارد که  اگر  در چهارچوب آن  پیش  بروید  موفق می‌شوید .  آن  شرایط  این  است که  اصلاً  دنبال  کارشناس  نروید  ‌و  به حرف   فالگیر  و  جادوگر  گوش  ندهید  و  با ردیاب آن محل  را  جستجو  نکنید .  فقط  با  استفاده   از  یک  نقطه  زن  خوب  صد متر   اطراف  آن  علائم   را  جستجو  نمایید  .  به  یاد  داشته  باشید که  به همراه داشتن  یک  فلزیاب خوب  از   هزار  کارشناس  و  جن‌گیر  و  ردیاب   بهتر  است .

در خاتمه :

به فضل خداوند منان که  به  بنده  توفیق  داده  تا   اولین کتاب  خودم  را  با  اسم  تجربیات  استاد عمو زاد  از  مازندران  که  حاصل  سال‌ها  کار  و  تجربه  درزمینهٔ  حفاری  و کاوش  است را   زیر  نظر  استاد  عزیزم  جناب  مهندس رضایی ( شرکت گلکسار) که  برای جمع‌آوری  و تألیف  این کتاب  زحمات  فراوانی کشیده‌اند   تا  تمام  جویندگان  گنج  بتوانند  از مطالب این کتاب استفاده کنند  را  تقدیم  همه  سروران  گرامی  می‌نمایم .  امیدوارم  تجربیات  من  بتواند  کمکی  جهت  موفقیت  همه عزیزان  باشد . در  پایان  بازهم  از  زحمات  فراوان  استاد  عزیزم  جناب مهندس رضایی  و  گروه  خوب گلکسار جهت  تهیه و تنظیم  این کتاب  صمیمانه  تشکر  و  سپاسگزاری  می‌کنم  و  ازاینجا  دستان  استادم  را می‌بوسم  که  همواره  مثل  پدری دلسوز راهنمای  همه عزیزان  است.

پاسخ:

با  تشکر فراوان  از  استاد عمو زاد  که  نتایج  سال‌ها  زحمتشان  را  رایگان در اختیار همه  عزیزان قراردادند  و  با  این کار دعای  خیر  همه عزیزان را  بدرقه راه خویش  نموده و  نام  نیک  از  خود  به یادگار گذاشتند  لازم  به  ذکر  است که  در  این کتاب  از  تجربه  گران‌بهای  استاد  عمو زاد  و  چندین  استاد  دیگر  استفاده‌شده .  متأسفانه  نمی‌توان  نامی  از آنها  برد  و  استاد  عمو زاد  هم  نام  مستعاری  است که این استاد  گران‌قدر  مازندرانی  برای خود  انتخاب  نموده  است . لازم  به  توضیح  است که  روش  کار  این  عزیزان خصوصاً  استاد  عمو زاد  درست مثل یک  باستان‌شناس حرفه‌ای  است  . من  از  مطالعه  تجربیات و  روش کار آنها  بسیار آموختم و  بسیار  لذت  بردم  . با  تشکر از همه  اساتید گرامی .

 

با عذرخواهی  از استاد  عمو زاد . برای اینکه  مطالب آموزشی  برای عزیزان  بیشتر قابل‌درک  باشد .  برخی ازجمله تا  یا مطالب  را تغییر داده‌ام  و  یا  عکس‌ها و  توضیح  مناسب  را  به مطلب اضافه کرده‌ام

 

 

 

آموزش‌های یکی دیگر از اوپراتورهای باتجربه درزمینهٔ  علائم و نشانه‌ها  و همچنین یافتن مکان خوب

درود جناب مهندس سال نو مبارک

دوستانی که در مورد  نمادها زیاد  سؤال  می‌کنند  واقعیت این  است که  نماد  یعنی اعتقاد و  اعتقاد  هم  مربوط  به  مقبره  قبر  و  معابد نیایشگاه  و  غیره  است  اینکه  آن  را به دفینه ربط  می‌دهند  اکثراً  اشتباه  است. اگر  این‌جور  بود  که  همه  پارامترهای گنج  و  دفینه  یکی  بود  و همیشه  همان  نشانه‌ها   تکرار  می‌شد  دیگر  دفینه‌ای باقی  نمی‌ماند .  وجود  دفینه  معمولاً  در داستان  کتاب  یا نسخه‌ای   توصیف‌شده است و معمولاً  در جای صعب‌العبور و  به‌دوراز  تمدن  قرار دارد  ولی  مقبره  دین و  اعتقاد  و معابد  نزدیک  تمدن  و  تردد  مردم قرار دارد و  به آن رسیدن  راحت و کار روی آن  سخت  است  چون  قرار نبوده  کسی  مقبره  را خراب کند  و  مال  داخل آن  را  بردارد  پس  آن را  محکم‌تر ساخته‌اند  .  برعکس  یافتن  مکان  دفینه سخت‌تر  و خطرناک‌تر است ولی  حفاری و خارج  کردن آن ساده‌تر است .    دوستانی  بیهوده  نمادها  را  می‌شکنند آنها  به‌اشتباه   فکر می‌کنند  چیزی  باارزش  داخل  سنگ  یا  نماد  وجود  دارد  .  در  مواردی مثل قبرهای  باارزش این  نمادها  ممکن  است  نگهبان  قبرها  باشند . این‌که میگویند  شتر ایستاد و نشسته و خوابیده  و غیره  نماد گنج  است  اشتباه  است  این  سلیقه  معمار  بوده  که  نماد را  چه‌ جوری طراحی کند  هیچ  علائم  و علامت گنجی مثل یکدیگر  و  تکراری  نیست  .

پاسخ  :

با  سلام  و  تشکر سال  نو  شما  هم  مبارک  نظرات  شما  کاملاً  درست  است  از  آن گذشته  بیشتر  عزیزان  تخته‌سنگی   معمولی که  کمی  به حیوان  یا  انسان شبیه  است را  به‌عنوان  مجسمه  دست‌ساز  فرض کرده  و  فکر  می‌کنند  اطراف  آن  سنگ  گنجی  وجود  دارد  عزیزان باید  توجه کنند  که  مجسمه سنگی  باید  دست‌ساز  باشد  نه اینکه  تخته‌سنگی  معمولی  را  با خیال‌بافی  شتر  یا  اسب و انسان  فرض کنند  و  اطراف آن  گنجی  خیالی را  جستجو کنند .  بابت  ارسال تجربه‌تان   تشکر  می‌کنم

ادامه :

من وظیفه خود  میدانم که  کمی درباره  نمادها  توضیح  دهم  .  اول  اینکه  نماد  حداقل  باید  از سه  جهت  به  یک‌شکل دیده  شود  . حتماً  به نام  و  شهرتی که  از قدیم  وجود  داشته  ربطی داشته باشد .  مثلاً  عقاب و شتر و  غیره   مثلاً   یافتن  نماد میدان آزادی  نمادی  باستانی نیست .   توجه کنید که حتماً  در  قسمت گردن نماد  جای تراش با  قلم  مشخص باشد .  البته  در  برخی  موارد  ممکن است  از  یک  سنگ  طبیعی  شبیه  به حیوانی استفاده‌شده باشد .   که روی  آن‌هم  جای  تراش  مشخص است . که  با  دست‌ترمیم  و  به آن شکل داده‌اند   اما  باز   از  قدیم معروف  بودن  است  دوم  اینکه  حداقل  در  سه  یا  پنج  کیلومتری آن حتماً باید  قلعه  شاهی  وجود داشته باشد   .  وجود  آب و  چشمه‌های  دارای  نام  معروف  وجود  سفال  و  مکان  مقدس  و گورستان   روایت و  افسانه  هم  مهم  هستند  .

پاسخ :

با  تشکر  پس طبق  نظر  شما  اگر  نمادها  دست‌ساز  هم  باشند   باز  باید  در اطراف  آن  نماد   شهر   قلعه   یا  روستا   را  پیدا  کرد   و   در پایان  در اطراف  آنها   دنبال  گورستان  و  در گورستان  است که  باید  شانس خودشان را  امتحان کنند  درست  است ؟

ادامه:

با درود  بله  درست است .   البته  تمدن  یا مردمان آن منطقه  باید  ثروتمند  باشند  و گروه جستجوی  شما  بی‌فایده  است  .  دوستانی  که  از  فلزیاب  استفاده  می‌کنند  فقط  کافی  است  ببینند  مردمان آن  منطقه  در  قدیم  ثروتمند  بودند  یا  نه   . برای آگاهی  از  این  موضوع   فقط دقت کنید   منطقه   تمدن‌های  ثروتمند  پر است  از سفال‌های  رنگی  و ظریف و  زیبا .  امروزه  هم‌خانه  افراد  ثروتمند   پر  از   چیزهای  تزئینی  و گران‌قیمت  است  .  هزاران  سال  پیش  هم  همین‌طور  بوده  . کافی است  طی ۱۰ روز ۲۰۰۰ مترمربع  از منطقه  را  فلزیاب  جستجو کنید   نیازی  به ردیاب  هم  نیست  چون  خطای  ردیاب  خیلی  زیاد  است .  احتمال  اینکه  در اینجاها  چیزهای   باارزشی  پیدا  کنید زیاد است .   

یافتن  دفینه  هم  هزینه زیادی دارد و  هم  بسیار سخت  و  خطرناک  است و  کار هرکسی  نیست ولی  با  این  روش‌  خطر  و  هزینه  کمتر        فقط  با  کمک  یک  فلزیاب  

جواب :

با  تشکر  مطالب  ارزشمندی  بود  که  اگر عزیزان  با دقت  مطالعه  کنند   درنتیجه کار آنها  حتماً   مؤثر خواهد  بود .  یک  نکته  مهم  که توسط  تمام  عزیزان  باتجربه  بارها   تکرار شده  این  است که  دنبال  دفینه  نروید  خصوصاً  در عمق  بالا .  ولی  عزیزانی  تازه‌وارد  و  کم‌تجربه  که معمولاً  در فکر  یافتن  یک  دفینه  بزرگ  در عمق  بالا  هستند  آن‌هم  بدون  داشتن  وسیله  و  تجربه  مناسب . حتی  مکان  دفینه را  هم  از  روی  تجربه و کمک گرفتن  از کتاب‌های  تاریخی  پیدا  نکرده‌اند  . حداکثر  با  استفاده  از ردیاب  و  در خیال  خود  گنجی  رؤیایی  را   تصور می‌کنند . سپس  سوراخی  یا  غاری کوچک  یا  علامتی  نظر آن‌ها  را جلب   می‌کند  .  پس‌ازآن  با  بیل  کلنگ  ده‌ها  متر  حفاری می‌کنند . و  با  این کار  به‌جز  ضرر  مالی  گاهی  جان  خود  را  هم   از  دست  می‌دهند  .

جزئیات  مرگ  همزمان ۴  جوینده  گنج  در کرمانشاه . ورود  به  غاری  که  بازگشتی  نداشت.

حفار  غیرمجازی  که  در منطقه  عمارلو  دنبال گنج  می‌گشت  جانش  را  در  این  راه  از دست  داد و  دو  نفر از همدستانش متواری شدند .

تنفس  گاز  سمی هنگام  حفر چاه آب  جان  دو  کارگر  را  گرفت. یکی  از کارگران هنگام  حفر  چاه  نیمه  عمیق  در جاده جیرده  رشت دچار  گازگرفتگی  شده  و کارگر  دوم  هم  که  برای  کمک  به  داخل  چاه رفته، دچار  مسمومیت  ناشی  از  انتشار  گاز  سمی  شد .

خطرات  حفاری =  گازهای   سمی  –  گازهای  قابل‌انفجار  –  فروریختن  دیواره چاه  –  کمبود  هوا   – استفاده  نادرست  از  ابزار

اوپراتوری در گورستان با گلکسار ۶۰۰۰

یک  اوپراتور حرفه‌ای  قبل از شروع  به کار اول شرایط مختلف را برسی و برای هر حالت یا مشکلی راه‌حلی را پیش‌بینی می‌کند

برای مثال روش کار در گورستان چگونه است ؟

اگر مانند زمین معمولی روی قبرها کارکنید ممکن است نتیجه خوبی به دست نیاورید. در نگاه اول باید فلزیاب موردنظر  و امکانات موجود در آن را به‌خوبی بشناسید. فلزیاب گلکسار با داشتن امکانات فراوان و همچنین راهنمایی اوپراتوری شرکت گلکسار به هنگام نیاز مشکلات اوپراتوری شمارا حل می‌کند . پس اگر از فلزیاب‌های گلکسار استفاده می‌کنید. جای نگرانی نیست و مانند همیشه می‌توانید روی کمک و راهنمایی اوپراتوری ما حساب کنید.

عزیزانی که از فلزیاب‌های گلکسار استفاده می‌کنند  همیشه می‌توانید روی کمک و راهنمایی اوپراتوری ما حساب کنید.

پس باید تمام شرایطی را که ممکن است در یک مکان یا زمین با آن برخورد کنید را مدنظر داشته باشید. برای توضیح دقیق‌تر مراحل کار در گورستان را برسی کرده و آموزش می‌دهم . هنگام کار در مکان‌های مختلف شما باید چنین شرایطی را مدنظر داشته باشید.

اولین موضوعی که باید برسی کنیم این است چه شرط‌هایی در این گورستان وجود دارد تا بتوانیم برای هر شرط  یا مشکل راه‌حلی در نظر بگیریم.

شرط اول.  قبر پر از خاک است و روی آن‌یک تخته‌سنگ به‌عنوان سنگ‌قبر وجود دارد.

شرط دوم . داخل قبر خاک وجود ندارد یعنی اگر سنگ‌قبر را بردارید یک چاله بزرگ را مشاهده می‌کنید.

شرط سوم . یک یا چند وسیله بزرگ داخل قبر وجود دارد و فلزیاب به‌راحتی آن را شناسایی می‌کند.

شرط چهارم. یک وسیله کوچک داخل قبر  وجود دارد که  شناسایی آن توسط  فلزیاب مشکل  است پس باید  از فلزیاب با دقت بیشتری استفاده کنیم.

شرط پنجم . چیزی داخل قبر وجود ندارد اگر دقت کنید ما برای اینکه مالی داخل قبر نباشد هم شرطی را در نظر گرفته‌ایم و باید با تست هایی از نبودن وسیله اطمینان پیدا کنیم.

اگر داخل قبر از  خاک پرشده باشد چه اتفاقی می‌افتد ؟

اول اینکه هر چه داخل قبر خاک بیشتری وجود داشته باشد فلزیاب  فلزات داخل آن را بهتر و باقدرت بیشتری شناسایی می‌کند چرا ؟ چون فلز خاک بیشتری را آلوده می‌کند به زبان ساده  هر چه خاک  بیشتر  باشد گاز  فلز هم  بیشتر است .

ولی اگر خاک داخل قبر نباشد چه می‌شود و روی فلزیاب‌های مختلف چه اثری دارد ؟

فلزیاب‌های تی ار یا وی ال اف با فضای خالی مشکل‌دارند و خطای آنها در  این  نوع  قبرها  بالا  است  یعنی  احتمال  اینکه   فلزی را داخل قبر شناسایی کند  ولی بعد حفاری چیزی  پیدا  نکنید  و  یا  برعکس  چیزی  داخل  قبر باشد  و  فلزیاب آن  را شناسایی نکند .  ولی  فلزیاب‌های  پالسی  مثل  فلزیاب گلکسار  با  فضای خالی  مشکلی ندارند  ولی  اگر  فلز داخل  قبر  کوچک باشد  و  اوپراتور حرفه‌ای  نباشد  ممکن است  نتواند آن  فلز  کوچک  را  پیدا  کند .

 توجه کنید ممکن است یک وسیله کوچک داخل قبر باشد و هرچقدر دقت و تلاش کنید نتوانید آن را شناسایی کنید پس اگر داخل  قبر خاک وجود  ندارد باز کردن و جستجوی داخل  قبر با  فلزیاب و حتی نگاه کردن دقیق چیزهای داخل قبر مفید  است چرا ؟ چون  ممکن است وسیله کوچک کف  یا  داخل دیواره  قبر  پنهان‌شده  باشد  و  یکی  از  امکانات  مفید  فلزیاب گلکسار کار داخل  کف و دیواره  قبر  است . از آن گذشته  ممکن  است  داخل  قبر  سنگ‌های  قیمتی  وجود  داشته  باشد  پس  شانس خود را  امتحان کنید .

آموزش  اوپراتوری  برای  شرایط  مختلف :

شرط اول. قبر پر از خاک است و روی آن‌یک تخته‌سنگ به‌عنوان سنگ‌قبر وجود دارد و یا سنگ‌قبر وجود ندارد در ابتدا فرض می‌کنیم مقدار فلز داخل قبر زیاد است.

در این حالت در فاصله ۳ الی ۴ متری قبر لوپ یا دیسک فلزیاب را در  ارتفاع  بیست  سانتی  از  زمین  قرار داده  فلزیاب  را  بالانس می‌کنیم و در حالت دستی بدون کم‌وزیاد کردن  فاصله  لوپ  از زمین  به  سمت  قبر حرکت  می‌کنیم  و  با  دیسک روی قبر  را جستجو  می‌کنیم  اگر مقدار  فلزات داخل  قبر  زیاد  باشد یا  عمق قبر کم  باشد  فلزات  داخل  قبر حتماً  شناسایی  می‌شوند.

اگر با این روش فلزیاب روی قبر هیچ سیگنالی نشان  نداد  ما  فرض  می‌کنیم  مال  داخل  قبر  کوچک  است  یا  عمق  قبر  زیاد است . 

روش پیدا کردن وسیله کوچک داخل قبر:

در این روش باید قدرت و حساسیت فلزیاب را زیاد کنیم برای این کار می‌توانیم از دو روش استفاده کنیم . بسته به مهارت خودتان و میزان مواد معدنی زمین می‌توانید یکی از روش‌ها یا هر دو روش را باهم استفاده کنید . استفاده از هر دو روش باهم حساسیت و قدرت فلزیاب را بسیار بالا می‌برد و کار کردن با این حساسیت برای همه افراد و در همه زمین‌ها ممکن است عملی نباشد پس برای بالا بردن توانایی و مهارت خودتان باید بیشتر تمرین کنید.

برای بالا بردن توانایی و مهارت  خودتان باید بیشتر تمرین کنید.

روش اول کم کردن مقدار فیلتر روش دوم کم کردن فاصله یا ارتفاع  لوپ یا دیسک از زمین است فاصله قانونی لوپ یا دیسک از زمین حدود ۲۰ سانت است ولی در این روش فاصله لوپ را به ۵ سانت یا کمتر کاهش می‌دهیم

اول  مقدار فیلتر را کم می‌کنیم  مثلاً  فیلتر را روی عدد صفر یا  یک و  یا  دو  قرار می‌دهیم .  اگر فیلتر روی صفر باشد  فلزیاب  حساس‌تر می‌شود و کار با آن سخت‌تر است. درنتیجه  باید با دقت و حوصله بیشتری کارکنید  . پس فیلتر را روی مقداری تنظیم کنید که مهارت لازم رادارید و با آن تنظیم می‌توانید با  فلزیاب  کارکنید.

میدانیم داخل قبر مال زیاد یا فلز بزرگ وجود ندارد چرا ؟   چون  با روش اول  اگر مال بزرگی داخل قبر بود حتماً  شناسایی  می‌شد .  چون می‌دانیم داخل قبر  و اطراف  قبر مال بزرگ یا فلز بزرگی قرار ندارد یک متر دورتر از قبر دیسک یا لوپ فلزیاب را در فاصله حدود ۵ سانتی از زمین قرار داده و فلزیاب را بالانس می‌کنیم اگر مواد معدنی زمین کم و زمین کاملاً صاف است حتی می‌توانید لوپ یا دیسک را به‌طور کامل به خاک بچسبانید و فلزیاب را بالانس کنید .دقت کنید که فلزیاب باید در حالت دستی قرار داشته باشد سپس فیلتر را به مقدار لازم کم کنید. (مقدار لازم مقداری است که شما می‌توانید با فلزیاب کارکنید ) حالا بدون اینکه ارتفاع  دیسک یا لوپ را کم‌وزیاد کنید آن را روی  قبر برده و تمام قسمت‌های قبر را جستجو کنید توجه کنید چون فلزیاب در حالت دستی قرار دارد برای عبور از روی برخی موانع می‌توانید گاهی فاصله لوپ از زمین راکمی افزایش دهید ولی سعی کنید روی قبر فاصله دیسک زیاد نشود.

 
هنگام جستجو روی قبر دو حالت ممکن است پیش بیاید:

اول اینکه در یک قسمت قبر سیگنالی توسط فلزیاب دریافت می‌شود پس مال موردنظر همان‌جا قرار دارد.حالت دوم هنگام جستجو روی قبر هیچ سیگنالی دریافت نمی‌کنید ولی روی صفحه‌نمایش فلزیاب نوشته یا علامت NO یا NOBAL ظاهر می‌شود این نوشته بیانگران است که به‌احتمال‌زیاد داخل قبر خاکی وجود ندارد این علامت زمانی به این معنی است که درست به‌اندازه و بزرگی قبر روی صفحه‌نمایش فلزیاب علامت  NO   یا NOBAL ظاهر شود. یعنی  حداقل به‌اندازه حدود ۵۰ سانت در یک متر علامت NO   یا NOBAL روی صفحه‌نمایش ظاهر شود .


ممکن است مال کوچکی داخل قبر باشد ولی چون داخل قبر خاکی وجود ندارد یا فلز در عمق  بالایی قرار دارد  شناسایی آن سخت باشد پس برای اطمینان از چه روشی استفاده کنیم؟

اول باید ابعاد و اندازه دقیق قبر را به دست آورید و روی خاک اندازه قبر را با خط‌کشی یا  علامت‌گذاری مشخص کنید . سپس دیسک یا لوپ ۵۰ یا ۳۵ سانتی را روی یک قسمت قبر قرار داده فلزیاب را بالانس کنید. فلزیاب باید در حالت دستی قرار داشته باشد فیلتر را تا جایی که در کار کردن شما مشکلی ایجاد نکند کاهش دهید.دقت کنید لوپ یا دیسک کاملاً به سنگ یا خاک روی قبر چسبیده است.حالا لوپ را روی قبر بکشید و تمام قسمت‌های قبر را جستجو کنید. اگر فقط در یک قسمت قبر سیگنالی دریافت کردید ممکن است مال موردنظر همان‌جا قرار داشته باشد.ولی اگر با حرکت لوپ روی قبر درجایی علامت   NO   یا NOBAL  ظاهر شد در همان نقطه با فشار دادن دکمه زیرو  فلزیاب را  ریست کنید و دوباره قبر را جستجو کنید در این حالت اگر در قسمتی از قبر سیگنالی دریافت کردید ممکن است مال همان‌جا قرار داشته باشد. توجه کنید که احتمال خطا و شناسایی مواد معدنی به‌جای فلز زیاد است .

آخرین حالت:

 اگر با تمام تست ها و روش‌های انجام‌شده سیگنالی از فلزیاب شنیده نشد . به‌احتمال‌زیاد چیزی داخل قبر نیست و یا آن‌قدر کوچک و  در عمق بالایی قرار دارد که توسط فلزیاب قابل‌شناسایی نیست و هرچقدر دقت و تلاش کنید نمی‌توانید آن را شناسایی کنید  پس اگر داخل  قبر خاک وجود ندارد باز کردن و جستجوی داخل قبر با  فلزیاب و حتی نگاه کردن دقیق چیزهای داخل قبر بسیار  مفید  است چرا ؟  چون  ممکن است داخل  قبر سنگ‌های  باارزشی مثل الماس – یاقوت .. و غیره وجود داشته باشد که با هیچ  فلزیابی قابل‌شناسایی  نیست.  گاهی  با  استفاده از لوپ ۹۰ نتیجه شگفت‌انگیزی حاصل می‌شود اوپراتور های حرفه‌ای  بارها  با  استفاده  از  لوپ ۹۰  یک  عدد  سکه را در عمق  یک متری  و  یک‌بار  یک عدد  سکه در عمق  بالاتر  از  یک و نیم  متر  پیداکرده‌اند . 

  گاهی با استفاده از لوپ ۹۰ نتیجه شگفت‌انگیزی حاصل می‌شود اوپراتور های حرفه‌ای بارها با استفاده از لوپ ۹۰ یک عدد سکه را در عمق یک متری و یک‌بار یک عدد سکه در عمق بالاتر از یک و نیم متر پیداکرده‌اند .

اگر هنگام کار داخل قبر علامت NO  یا NOBAL ظاهر شد چه کنیم ؟

گاهی هنگام جستجو داخل چاله یا قبر علامت NO روی صفحه‌نمایش ظاهر می‌شود  که  معمولاً  مهم  نیست دلیل  این علامت کم بودن مواد معدنی داخل چاله  یا  قبر است . ازآنجایی‌که قبل  از  واردکردن لوپ  یا  دیسک به داخل چاله  یا  قبر  لوپ را روی  زمین گذاشته  و  فلزیاب را  بالانس می‌کنید  .ازآنجایی‌که معمولاً مقدار مواد  معدنی ۵۰ سانت  اول خاک  بیشتر  از داخل  چاله  یا  قبر است گاهی علامت NO  روی صفحه‌نمایش ظاهر می‌شود . برای  اطمینان از  اینکه فلز کوچکی روی دیواره یا کف قبر وجود ندارد  لوپ  یا دیسک را  به خاک یک  قسمت از قبر بچسبانید  با  زدن دکمه زیرو  فلزیاب را ریست کنید  سپس داخل چاله را جستجو کنید  . در  این  شرایط ۳ حالت  ممکن است به وجود بیاید  با  جستجو داخل قبر  در  یک  قسمت  سیگنالی از فلزیاب  شنیده  می‌شود  همان قسمت را  برای  پیدا کردن  فلزی کوچک  برسی کنید . حالت دوم  با حرکت دادن دیسک روی دیواره  یا  کف  قبر در  یک  قسمت علامت NO یا NOBAL ظاهر می‌شود  در همان قسمت فلزیاب را ریست کنید و دوباره همه قسمت‌های قبر را جستجو کنید . حالت سوم  هیچ سیگنالی از فلزیاب شنیده نمی‌شود و علامت NO  هم ظاهر نمی‌شود .ولی فقط گاهی علامت NO    قطع وصل می‌شود در این حالت  چیزی  داخل قبر نیست. دقت کنید  برای جستجو داخل قبر  نیازی  به کم کردن  فیلتر  نیست و همان  فیلتر ۳ یا ۴ برای کار کردن  داخل  قبر کافی  است .  

 

به نکات زیر توجه کنید

توجه کنید : اگر از روش  پیدا  کردن وسیله کوچک روی قبر استفاده  می‌کنید دقت کنید در  بیشتر مواقع  فقط در  یک  قسمت  قبر سیگنال دارید  اگر در تمام  قسمت‌های  قبر  سیگنال  ثابتی دارید  یا  فقط دور لبه‌های  سنگ‌قبر سیگنال دارید که  مقدارش کم‌وزیاد نمی‌شود و  یا  مقدار سیگنال خیلی کم  تغییر می‌کند . به‌احتمال‌زیاد چیزی داخل قبر نیست  و سیگنال‌های دریافتی  به دلیل  اشتباه  شما  در اوپراتوری و یا  مواد معدنی اطراف  سنگ‌قبر به وجود آمده و  یا  اگر چیزی  داخل  قبر  هست آن‌قدر کوچک و یا در عمق زیادی قرار دارد که  فلزیاب  قادر به شناسایی آن نیست . برای اطمینان صد در صد می‌توانید قبر را حفاری کنید خصوصاً  اگر تشخیص دادید داخل قبر و زیر سنگ‌قبر خاک وجود ندارد ممکن است  بجای طلا و نقره الماس و  یاقوت  یا سنگ‌های  قیمتی دیگری داخل قبر  وجود داشته باشد . و حتماً  کف و دیواره‌های  قبر را  با  فلزیاب جستجو کنید برای  این کار از روش جستجو داخل چاله استفاده کنید . دقت کنید با  استفاده درست و دقیق  از  این روش‌ها  شانس شما  برای  پیدا  کردن گنج  بیشتر می‌شود . ولی  نتیجه صد در صد زمانی حاصل می‌شود که حفاری کنید و داخل قبر را با چشم خودتان ببینید . ممکن است  یک انگشتر و یا سکه کوچک در شرایط و عمقی  قرار داشته باشد که توسط فلزیاب قابل‌شناسایی نباشد .و یا مهارت و دقت شما برای پیدا کردن آن  اشیای کوچک کافی نباشد .

بهتر است برای یافتن فلزات کوچک داخل قبر تمرین کنید .

تمرین جهت یافتن فلزات کوچک

یک چاله به عرض ۵۰ الی ۷۰ سانت و طول حدود یک و نیم متر و عمق ۳۰ سانت حفاری کنید حالا یک عدد سکه بزرگ را در یک قسمت این چاله قرار دهید و یک تخته ام دی اف را به‌عنوان سنگ‌قبر روی چاله بگذارید و سعی کنید مکان سکه را پیدا کنید  پس از مدتی تمرین از دوستتان بخواهید  سکه را زیر تخته داخل چاله پنهان کند ولی جای دقیق آن را به شما نگویند. حالا سعی کنید جای دقیق سکه را پیدا کنید.

دقت کنید : ممکن است داخل قبر همراه طلا  مقداری آهن هم  وجود داشته باشد و چون همیشه مقدار آهن بیشتر از طلا  است هنگام تفکیک فلزیاب فلزی که مقدارش بیشتر است یعنی آهن را  شناسایی کند یا به دلیل کوچک بودن فلز یا  اشتباه  اوپراتور تفکیک  به‌درستی  انجام  نشود. همچنین  ممکن است  داخل قبر مقداری آهن  به همراه الماس و یاقوت وجود داشته  باشد پس شانس خودتان را  امتحان کنید تا بعداً پشیمان نشوید  .

برای اوپراتوری در شرایط و مکان‌های دیگر بهتر است مشابه همان شرایط را ایجاد و تمرین کنید

 نکات مهم : یک موضوع مهم را همین‌جا  توضیح  می‌دهم هیچ‌چیز  حتی  سنگ و ساروج  یا خاک  سفت و  محکم  نمی‌تواند جلو کار فلزیاب  پالسی و  یا  وی ال اف  را  بگیرید (  فقط در فلزیاب‌های  وی ال اف نرم  بودن قسمتی  از خاک  یا  فضای خالی سیگنال  خطا  ایجاد می‌کند )  فقط  دو  چیز  مانع  عملکرد  فلزیاب  است  .

 

اولین چیز وجود یک فلز دیگر و  بزرگ‌تر یا  نزدیک‌تر به لوپ است .  اگر یک  ورق  نازک  فلزی  بین لوپ  و  یک  انگشتر طلا  قرار گیرد  فلزیاب  فقط  ورق  نازک  فلز  را  شناسایی  می‌کند . و اگر  یک  فلز کوچک  یا  بزرگ نزدیک  لوپ  قرار داشته باشد  . فلزیاب  دیگر قادر به شناسایی فلز دورتر نیست. اگر فلزی کنار  لوپ  قرار داشته  باشد  فلزیاب پالسی  بالانس  می‌شود  ولی  از قدرت و حساسیت آن کم  می‌شود  اگر در ساختن  دسته  یا  لوپ از  قطعات فلزی استفاده کنیم  . درست است که  فلزیاب  بالانس می‌شود  ولی از حساسیت آن کم  می‌شود .  مثلاً   اگر یک  سکه را روی  لوپ  قرار دهید و فلزیاب را  بالانس کنید  ممکن  است چند ساتنی  متر  از  قدرت و حساسیت  فلزیاب کم شود  . برای مثال  اگر  فلزی  را که در عمق  یک  متری  شناسایی  می‌کرده  با  قرار دادن  یک سکه روی لوپ  از قدرت و حساسیت  فلزیاب کم شده  و همان  فلز  را  به‌جای یک  متری در عمق کمتری  مثلاً ۹۰  سانتی  شناسایی می‌کند . پس  وجود  فلزات کوچک  در  اطراف  لوپ  عمق کاوش  فلزیاب  پالسی را کم  می‌کند و  اگر مقدار مواد  معدنی  فلزی  داخل  یک خاک خیلی  زیاد  باشد  ممکن  است  چند  سانتی‌متر کاهش  عمق داشته  باشید. همان‌طور که متوجه شدید این کاهش عمق خیلی خیلی کم  است پس جای نگرانی نیست .      

                        
دوم چیز  فاصله  :  وقتی  فلزیاب یک فلز را در عمق یک متری به‌سختی شناسایی می‌کند پس در عمق یک متر و یک سانتی‌متری قادر به شناسایی آن فلز نیست . پس هر چه عمق جستجوی  فلزیاب  بیشتر باشد بهتر است .  ولی با  افزایش عمق جستجوی فلزیاب حساسیت آن به مواد  و سنگ‌های معدنی بالا می‌رود ( فلزیاب تبدیل می‌شود به معدن یاب ) . پس‌کار با  فلزیاب  قوی‌تر سخت‌تر و خطای آن بیشتر و درنتیجه حفاری بیهوده  شما  هم  بیشتر می‌شود .  برای  مثال شما  دوست  دارید  فلزیاب  بتواند یک  سکه را  در عمق دو  متری شناسایی  کند .  با چنین فلزیابی شما باید همه  زمین‌ها  را  شخم  بزنید چون دائم  بوق میزند و به  همه‌چیز حساس است . ازآنجایی‌که جستجوی گنج و حفاری  در ایران با  مشکلات  فراوانی  همراه  است . پس باید  به‌سرعت کار  را  تمام  کرد وگرنه  مشکلات فراوانی  ایجاد  می‌شود . بهتر است  با  فلزیابی کارکنید  که  شانس  شما  بعد حفاری  بیشتر باشد  و  از خیر آن  سکه  یا  وسیله کوچک خیالی که ممکن است  در عمق دوم‌تری قرار داشته  باشد بگذرید .

از قدیم گفتند سیلی نقد بهتر از حلوای نسیه

موضوع   دیگر  این است که عمق جستجو  برای  فلزاتی  که ۱۰۰۰ سال  یا  بیشتر  زیرخاک  قرار  داشته  باشند  دو  تا  سه  برابر بیشتر  می‌شود
برای  مثال  یک  عدد  سکه  حالا  به‌زحمت در عمق ۵۰  سانتی  قابل‌شناسایی  است  ولی بارها  یک  عدد  سکه  در عمق یک الی  یک و نیم  متری  شناسایی  و  پیداشده

 

سؤال مهم :

سلام مهندس جان امیدوارم حالت خوب باشد….
استاد یک سؤال داشتم اگر امکان دارد راهنمایی کنید
قبرهایی هست که بعد  بیست یا  سی سانت حفاری  می‌رسید به خشت یا همان  آجر چین که   بعد از حدود  پنجاه  سانت  دوباره خاک است  تا برسی  به  اسکلت حالا باید چطور دستگاه را   بالانس کنیم  تا  اگر  فلزی کوچک  یا بزرگ باارزش یا بی‌ارزش …تو قبر بود تشخیص داد لطفاً راهنمایی  کنید با توضیحات شیرین تون .

جواب :

سلام اول همان تعدادی خشت را به لوپ نزدیک کنید ببینید فلزیاب خشت را  از فاصله سی یا ۴۰ سانت شناسایی می‌کند یا نه فکر نمی‌کنم شناسایی کند ولی فرض می‌کنیم  شناسایی کند در این حالت با اندازه‌گیری ابعاد شکل کامل قبر به دست می‌آید . مثلاً  اگر قبر با  آجر یا خشت ساخته‌شده و ابعاد آن ۵۰ سانت در دو متر است شما با فلزیاب همین ابعاد و اندازه را به دست می‌آورید حالا اگر مال بزرگی داخل قبر وجود داشته باشد  قدرت سیگنال در یک  قسمت از قبر خیلی زیاد است .چون تمام  قبر را که پر از مال نمی‌کنند  .معمولاً بر طبق قوانین فرهنگی و مذهبی همان دوران عمل می‌کنند . زیر  سر  زیر کمر و غیره پس مال  بزرگ  فقط  در یک قسمت  سیگنال  زیاد  ایجاد می‌کند از طرفی سیگنال  این‌قدر زیاد  است که  مشخص می‌شود  این  سیگنال از چند  تا  سفال  نیست .  اگر مال کوچک باشد فقط در یک قسمت سیگنال کمی اضافه می‌شود . پس در قسمتی از قبر که سیگنال از همه کمتر است فلزیاب را ریست کنید و قسمت‌های دیگر قبر را جستجو کنید . دقت کنید روش آخر برای زمانی است که  اطمینان دارید  مال بزرگ داخل قبر نیست و فکر می‌کنید  شاید  مال کوچکی داخل قبر باشد. ازنظر تفکیک هم  برای مال کوچک دقت تفکیک کم است و تازه  اگر درست  عمل کند  لوازم  مفرغی داخل قبر باارزش شناسایی می‌شوند .  ولی اینکه  این لوازم مفرغی  واقعاً  ارزش‌دارند  یا نه  بعد حفاری مشخص می‌شود . پس دقت کنید  مهم‌ترین کار حفاری است . پس اگر  فلزی  شناسایی  شد  برای تفکیک  وقت  تلف  نکنید  حفاری کنید و شانس خودتان را ببینید . بارها  گفتم  این کار درست  مثل خرید  بسته  شانسی  است وقتی  فلزیاب جایی  بوق میزند  یعنی  شما  یک  بسته  شانسی خریده‌اید . اگر فلزیاب در گورستان  بوق زده  یعنی  از  فروشنده خوبی  بسته شانسی  را خریده‌اید . حالا  باید بسته  شانسی  را  بازکنید  . بسته‌های  شانسی  همیشه جایزه  ندارند  ولی  این موضوع  دلیل نمی‌شود که  شما  بسته شانسی  را  باز  نکنید .  موفق  باشید .

 قبرهایی که به یک اتاق راه دارند

گاهی در کنار  برخی  قبرها  اتاقی  وجود  دارد  . این اتاق زندگی  مرحوم  یا  میت  است .  داخل  این  اتاق  کوزه  آب  مواد غذایی  و  لوازم  مرحوم  قرار می‌گیرد  . با  استفاده  فلزیاب گلکسار  و  روش  یافتن حفره  می‌توانید  این اتاق  را  از  روی خاک  پیدا  کنید  معمولاً  داخل  این  اتاق  خاکی  وجود  ندارد . این اتاق به قبر ارتباط  دارد . ولی گاهی  مسیر  ارتباط  با  سنگ  یا خشت  پوشیده  شده .

 تجربه یافتن یک عدد سکه در عمق زیاد با لوپ نود

آموزش اوپراتوری  فلزیاب گلکسار با لوپ ۹۰ توسط یکی از عزیزان از کرج:

 هر سکه‌ای که در دل خاک دفن شده بود و با  لوپ ۵۰   نمی‌توانستیم آن را  پیدا  کنیم  با  لوپ ۹۰  دقیق و  میلی‌متری آن را  پیدا  می‌کردیم  ولی شگردی داشت . برای  پیدا کردن  سکه  یا  حتی  یک‌تکه طلا  هرگز  با  لوپ کوچک  یا  حتی   لوپ ۵۰ نمی‌توان دقیق  و  سانتی‌متری  آن را  پیدا  کرد. و  اما  تجربه  شخصی من ! فقط  با  همین روش  چندین  بار  موفق  به  پیدا کردن  یک عدد  سکه‌ کوچک   نقره شدم  . باید دقیقاً  مرکز  و  وسط  لوپ ۹۰  را  ملاک  قرار  دهید . وسط  و مرکز  لوپ ۹۰ خیلی  واضح  و مشخص  است و  توسط  تقاطع  لوپ  مشخص‌شده است . وقتی‌که  این مرکز  را روی  هدف  قرار  می‌دهید  هم  در عمق  بالا و هم‌مکان  دقیق میلی‌متری  سکه زیرخاک را  تا  عمق ۴۰  سانت نشان  می‌دهد درحالی‌که  با  لوپ کوچک خودم  و حتی دستگاه  ماینلب دوستم  فقط خاک را   باید  با  دست  چپ و  راست  می‌کردیم  اما  با قرار  گرفتن  مرکز  لوپ ۹۰  چنان  دقیق  می‌زد  به هدف  که  وقتی دوستم  دقیقاً خاک  زیر  مرکز   لوپ را  برمی‌داشت  سکه  داخل  آن  بود  با  لوپ ۹۰ وحشت ناک دقیق می‌زند ( بارها  با لوپ ۹۰   یک عدد سکه را  تا عمق  یک متری  پیدا  کردم )

 جواب :

با سلام و تشکر فراوان از آموزش جالب و مفید شما .   یک عزیز دیگر هم با مدل ۵۰۰۰ و لوپ ۹۰ یک عدد سکه نقره را در عمق یک متر  و هشتاد  سانتی شناسایی و  بیرون کشید . ولی آموزش شما بسیار عالی بود با  تشکر دوباره . اینجا  شما   استاد هستید و من شاگرد  پس  احترام  استادی  شما  واجب  شد .

البته دو  روش دیگر  برای مشخص کردن مکان دقیق وسایل کوچک  با  دیسک ۳۵ و ۵۰ وجود  دارد  روش اول  دیسک را  از اطراف به  هدف نزدیک و  هر جا  سیگنال دریافت شد روی  زمین خط  می‌کشیم  . روش دوم   هم  قرار  دادن دیسک روی  زمین مثل  چرخ  دوچرخه  است  که هر دو  روش  داخل  کاتالوگ کامل  ECR6000 آموزش داده‌شده . ولی  روش  شما  برای  استفاده از لوپ ۹۰   بسیار  جدید و عالی  است  با  تشکر  دوباره .

 

عزیزانی  با استفاده از لوپ ۹۰ که برای پیدا کردن یک عدد سکه مناسب نیست توانسته‌اند یک عدد سکه را در –  عمق‌های ۸۰ الی یک متر هشتاد –  پیدا کنند.

 

نظر یک اوپراتور حرفه‌ای از لوپ ۹۰  گلکسار استفاده  کنم یا لوپ ۵۰

سلام استاد عزیز در جواب دوستی که پرسیده  بود  از  لوپ  ۹۰ استفاده کنم  یا ۵۰ . تجربه  شخصی  من  این  بود  که  با  لوپ ۹۰ کارکنم . چون  سه تا  فایده داشت  اولاً حدود ۷۰ سانت بیشتر عمق می‌زند . بنابراین دریکی دو متری که شاید امکان تفکیک با لوپ  پنجاه وجود  نداشته  باشد   به کارت می‌آید . دوما  لوپ ۹۰  از لبه‌ها و کناره‌ها  تا ۳ متر  شعاع  می‌زند  گاهی از کنار سخره‌ای رد شدم  دو الی سه  متر بین سنگ‌ها زنگوله گوسفند یا  شتر  و یک‌بار  کیف چمدانی که در آن فلز  به‌کاررفته  شکار کردم . بارها  شده  به  استاد جسارت کردم گفتم کاش عمق  دستگاه ۵۰ سانت  بیشتر  می‌شد  یا  کاش حداقل  تفکیک را  در ۴ یا ۵ سیگنال مشخص کند و ایشان می‌گفتند که عمق زیاد  یعنی حساسیت بیشتر و حساسیت بیشتر یعنی خطای بیشتر.  پس  چاره   در لوپ ۹۰ یا حتی ۱۱۰ هست که مشکل  تفکیک را  در عمق تا ۳۰ درصد بهبود می‌بخشد. قبول دارم سنگین و سخت و  تابلو  است ولی نتیجه بهتر می‌دهد. هرچند حتی لورنز و سایر دستگاه‌ها  متأسفانه  لوپ  بزرگشان  دو نفرِ زشت و کار کردن  با آن خیلی سخت است . اما حقیقتاً  لوپ  بزرگ  ما  گرد و زیبا و  راحت و تک نفرِ  عالی  برای  بالانس و کار  خدا کند  دیگران از روی آن تقلید  نکنند .  البته جسارت است این  تجربه  من  بود ….

جواب :

سلام  خیلی از راهنمایی  شما تشکر می‌کنم  البته  قدرت  لوپ ۹۰  حدوداً  ۵۰ در صد بیشتر از لوپ ۵۰  است .  

تفاوت میان یک سکه نقره در عمق بالا و یک کوزه پر طلا :

حالا می‌خواهم   به دو سؤال  پرسیده شده  جواب بدهم   سؤال اول درباره سکه پیداشده در عمق  یک متر و ۸۰   و سؤال  دوم درباره کوزه  پر طلا   و اینکه  چرا  علائم  و نوع  سیگنال‌های  این دو   باهم  فرق  داشت.

یک عدد سکه  نقره  کمی بزرگ‌تر از  سکه   ۵۰۰   تومانی  به وزن  ۳ گرم  توسط گلکسار ۵۰۰۰   با لوپ  ۹۰ در عمق  حدود یک متر و ۸۰   پیداشده  .  علائم  اولیه   ازاین‌قرار  بود  .  تعداد سیگنال ۳ الی ۴ عدد  بدون تفکیک  نشانگر عمق  روی ۳ متر  هر چه حفاری می‌کردیم   سیگنال کمتر می‌شد تا اینکه به سکه رسیدیم  وقتی سکه را خارج کردیم  . فلزیاب به سکه حساسیت بسیار کمی  داشت .  دلیل آن چیست    ؟  اما جالب این بود که وقتی سکه را بیرون آوردیم با همه لوپ ها ۳۰ و۵۰ و۹۰ روی سطح زمین دستگاه حتی در قوی‌ترین حالت دستگاه که فیلتر صفر است دستگاه واکنش خیلی خیلی  ضعیفی   روی این سکه تنها نشان می‌داد ولی  وقتی‌که سکه  در عمق زیاد بود و هنوز حفاری انجام نداده بودیم  واکنش دستگاه ۵۰۰۰ گلگسار ما بسیار متفاوت بود . علتش را نمی‌دانیم .    

جواب:        

همان‌طور که خودتان گفتید  داخل  قبر  تکه‌های سفال و چند مهره سنگی  و چندین تکه استخوان  وجود داشت  و  خودتان  تست  کردید و دیدید فلزیاب به  هیچ‌کدام  آنها حساسیت ندارد  ولی حالا  چرا حساسیت فلزیاب به سکه پس از خارج شدن  از زیرخاک این‌قدر کم شده  و چه چیز باعث شده  تا فلزیاب  سکه  خارج‌شده از خاک را  این‌قدر ضعیف شناسایی کند  ؟                                                                                     

 اول بگویم این اولین بار نیست که با فلزیاب گلکسار فلزات کوچک در عمق یک الی دوم‌تری  پیداشده  است.  بارها  با  لوپ ۹۰ یک عدد   سکه  طلا   یا    نقره را  در عمق‌های  یک الی  حدود  دو متر و   حتی یک  انگشتر طلا   با لوپ ۵۰   در عمق  یک متر  و ۸۰ پیداشده .  اگر همین حالا  تست کنید  فلزیاب گلکسار  یک عدد  سکه ۵۰۰ تومانی را  با لوپ۵۰  حدود ۴۰ سانت و با لوپ  ۹۰ حدود ۲۰ سانت  می‌گیرد  . اگر خوب توجه  کنید  لوپ ۹۰   یک عدد سکه  ۵۰۰ تومانی را ضعیف‌تر از   لوپ ۵۰  می‌گیرد  دلیل آن  این است که لوپ ۹۰ برای پیدا کردن  فلزات  بزرگ‌تر  از  بیست سانت  است و لوپ ۵۰  و ۳۵ برای فلزات کوچک  بهتر عمل می‌کند   .ولی وقتی یک سکه  برای هزار  سال  در عمق  حدود دوم‌تری زیرخاک قرار می‌گیرد  یک‌لایه از سطح  سکه  پوسیده‌شده  و خاک  اطراف خود را آلوده می‌کند  این آلودگی  به‌صورت  یک هاله دورتادور سکه  جمع می‌شود  درست مثل یک توپ بزرگ که وسط  آن‌یک عدد سکه  قرار دارد  هر چه  مدت‌زمانی که این سکه زیرخاک قرار داشته  بیشتر باشد  این هاله هم  بزرگ‌تر  شده و  به همین دلیل است که  فلزیاب آن سکه  را قوی‌تر شناسایی می‌کند  درواقع فلزیاب فکر می‌کند یک  فلز حدود ۳۰ یا ۴۰  سانتی در عمق یک  الی   دوم‌تری  قرار دارد  برای  همین  سیگنال  قدرتمندی  از آن سکه دریافت  می‌کند ولی  وقتی   شما حفاری  می‌کنید  این خاک‌آلوده را  خارج می‌کنید  و در پایان حفاری فقط  قدرت  یک سکه  تنها  فلزیاب را  تحریک  می‌کند . پس در پایان  حفاری فلزیاب  با لوپ ۹۰  آن سکه ۳ گرمی را  در عمق بسیار کمی  شناسایی می‌کند.  این  موضوع مهم  را  هم  بگویم .  توجه  کنید   خاصیت  و اثر افزایش عمق فقط برای فلزیاب‌های گلکسار نیست . همه فلزیاب‌ها  از همین قانون  پیروی می‌کنند.  سال‌ها پیش عزیزی  فلزیابش را برای تعمیر  پیش من آورد  بعد تعمیر متوجه  شدم  قدرت  این فلزیاب بسیار کم است و یک فلز ۲۰ سانتی را  فقط ده سانت می‌زند  وقتی موضوع را  به مالک  فلزیاب گفتم  گفت  از اول قدرت فلزیاب  من همین‌قدر بود  گفتم  چطور با  این قدرت کم‌کار می‌کنید ؟ گفت من  تا عمق یک ونیم متر با  این دستگاه  لوازم  پیداکرده‌ام  حالا  ببینید فلزیاب گلکسار که با  لوپ ۵۰  ورق  بیست سانتی را  بیشتر از یک متر  می‌گیرد . و  با  فیلتر ۹  آن را  حدود  ۵۰ سانت  می‌گیرد .  روی فلزات قدیمی چه قدرت عمق زنی زیادی خواهد داشت . پس این  افزایش عمق  مربوط  به  همه  فلزیاب‌های  پالسی   و   وی ال اف   و     تی ار  است  همین  خاصیت  عجیب  بین  اوپراتورها ی  فلزیاب که  دلیل اصلی آن  را  نمی‌دانند  به  گاز  فلز  یا گاز طلا  معروف  شده  است .

کوزه  پر سکه طلا  :

و حالا سؤال دوم  :   یک کوزه  پر سکه طلا  به‌اندازه کاسه  (ساز  موسیقی سه‌تار) یا قوری بزرگ  در عمق دو متر  با لوپ ۹۰  سیگنال تا آخر پرشده  و تفکیک هم کوزه نشان داد  در این مورد  هر چه  بیشتر  حفاری کردیم  سیگنال قوی‌تر می‌شد  چرا ؟                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      جواب:                                                                                                                                                                                                         

همان‌طور که گفتم  لوپ ۹۰ برای فلزات  بزرگ‌تر  کارایی  بسیار  بهتری  دارد  البته  اگر  با  لوپ ۵۰  هم کار می‌کردید  احتمالاً  همین نتیجه را می‌گرفتید  . به‌هرحال شما  با حفاری  خاک‌آلوده را خارج  می‌کردید  و  این  موضوع  باعث  کاهش حساسیت  فلزیاب  نسبت به  کوزه طلا   می‌شد  ولی چون مقدار فلز زیرخاک زیاد بود  با نزدیک شدن  لوپ  به  فلز  زیرخاک  مقدار سیگنال  بیشتر می‌شد .  درواقع  اگر فلز  زیرخاک بزرگ   یا زیاد  باشد  با  حفاری بیشتر و نزدیک‌تر شدن  لوپ  به فلز  مقدار سیگنال زیادتر می‌شود .  ولی اگر  فلز زیرخاک کوچک   مثل  یک عدد  سکه  یا  یک عدد  انگشتر  باشد .  با  حفاری  بیشتر  و نزدیک  شدن  لوپ به فلز  سیگنال  کم  می‌شود  پس در این موارد  باید  با دقت بیشتری خاک را جستجو کنید  یا  داخل چاله  از دیسک ۳۵ یا لوپ ۵۰ استفاده کنید که به فلزات ریزتر  حساسیت  بیشتری  دارند .

دلایل مهم جلوگیری از حفاری بیهوده

 

 حفاری بیهوده  مشکلات زیادی  ایجاد می‌کند  . مشکل اول : وقتی  بعد حفاری  چیزی  پیدا  نمی‌شود  همراهان  شما  ناامید  و  خسته  می‌شوند.  آنها  تجربه  شمارا  ندارند  و فکر می‌کنند  هر  وقت حفاری کنند  باید گنج   پیدا  کنند .  پس  اوپراتور  با  تست های  مختلف  باید   تا آنجا  که امکان دارد  از حفاری  بیهوده جلوگیری کند  مشکل دوم :  با  حفاری  بی‌مورد  زمین  سوراخ‌سوراخ  می‌شود  . اوپراتور ها   به این وضعیت میگویند زمین زخمی شده   و  یک  اوپراتور حرفه‌ای  تا  آنجا  که  ممکن  است  نباید  زمین را  زخمی  یا  سوراخ‌سوراخ   کند .    چرا ؟   اولین  دلیل  را  گفتم   . خسته و  ناامید  شدن  همراهان دلیل دوم : وقت  و نیروی  زیادی صرف حفاری می‌شود   پس  هم  وقت تلف می‌کنید و  هم  خسته می‌شوید و  در  پایان  مهم‌ترین  موضوع :   وقتی زمین  سوراخ‌سوراخ  شود  به‌زودی خبرش  در تمام  منطقه  پر می‌شود. مردم  محلی  و  از آن  بدتر  مأمورین  در جستجوی  شما  خواهند بود  .  پس‌کار برای شما سخت‌تر و خطرناک‌تر می‌شود  و  در  پایان  یا خسته و  ناامید  از  منطقه  فرار  می‌کنید  و  یا  گرفتار  مردم  محلی  یا   بدتر  از آن  گرفتار مأمورین می‌شوید  .  پس  چه  باید کرد    ؟ ؟  ؟  ؟     اولین کار  استفاده  از آموزش‌ها  و تست های  مختلف   جهت  جلوگیری  از  حفاری   بیهوده  است .  ولی  بااین‌وجود  معمولاً  حفاری   بی‌مورد  و  بیهوده  انجام  می‌شود .  و هرچقدر سعی کنید  باز  چندین  حفاری  بی‌نتیجه  انجام  می‌دهید .  پس مهم‌ترین کار  (  تمام چاله‌های حفاری‌شده را   پرکنید  )  مهم  نیست  گنج  پیداکرده‌اید  یا  نه   خسته  هستید  یا  نه .  چاله‌ها  را  پرکنید  تا  خطر گرفتار  شدن  شما  به مقدار  زیادی کم  شود .   با  این  کار  شما  می‌توانید  با  آرامش  و خطر  کمتر  چندین  روز  در  منطقه کارکنید  .   توجه کنید  ممکن است حیوانات  اهلی  و  وحشی  یا  مردم محلی  داخل  چاله حفاری‌شده  افتاده  و  آسیب  ببینید  .  سروصدای  دادوفریاد  آنها   یا  گم‌شدن  آنها مثل آژیر   پلیس  همه  را  جمع  می‌کند .  پس  یک  اوپراتور عاقل  و حرفه‌ای  برای   ایجاد  امنیت کاری  و  هم  ازنظر انسانی  باید  چاله  را  پرکرده و هیچ‌وقت چاله‌ها  را  به  حال خود رها  نکند . شاید لازم باشد  چندین  هفته  یا  چندین  ماه  در  همان  منطقه  کارکنید  پس  تا  جای  ممکن  رد  و  نشانی  از  حفاری خود  به‌جا  نگذارید .

 

 

روش‌های جلوگیری از حفاری بیهوده

 

 همان‌طور که قبلاً گفتم  حفاری بیهوده  مشکلات زیادی  ایجاد می‌کند  – پس با دقت  مطالعه  و  تمرین کنید  تا  حفاری بیهوده  شما  کمتر شود   بعد از جستجو  با لوپ ۵۰ و شناسایی  مکان مشکوک  اولین کار  این است که  ببینید  با حرکت دادن لوپ  از روی   هدف  مقدار سیگنال  روی هدف  یکنواخت است . یا به‌آرامی زیاد و سپس کاهش پیدا می‌کند – (  این موضوع  در قسمت  پیشین کتاب به‌صورت کامل  همراه  با عکس آموزش داده‌شده  ) اگر مقدار یا  تعداد سیگنال به مقدار کمی افزایش یا کاهش  پیدا می‌کند احتمال وجود مواد معدنی زیاد است ولی وقتی اگر فلزی زیرخاک قرار داشته باشد با نزدیک کردن  لوپ به هدف  سیگنال آرام‌آرام  زیاد  و به یک مقدار حداکثر می‌رسد و  با عبور لوپ از روی هدف  سیگنال کاهش پیدا می‌کند . با قرار دادن یک‌تکه فلز  ده در ده سانت روی زمین و تست  آن با فلزیاب گلکسار   می‌توانید  این آموزش  را  تمرین کنید  . (  در مرحله  بعدی  به دست آوردن اندازه و ابعاد  هدف بسیار مهم است  که کمک فراوانی  به کاهش خطا می‌کند  )    تست بعدی ( با پای خودتان کمی خاک را جابجا کنید  اگر سیگنال تولیدشده  به دلیل  آلودگی سطحی خاک  باشد  باکمی جابجا کردن خاک  سیگنال روی هدف  کم شده یا کاملاً  از  بین  می‌رود   )    تست بعدی برسی مکان با لوپ ۹۰ است  اگر با  لوپ  ۵۰ سیگنال بیشتری دارید احتمالاً فلز جدید  و  کوچک است و  در عمق کمی قرار دارد  و اگر با لوپ ۹۰ سیگنال قوی‌تری داشتید به‌احتمال‌زیاد  فلزی که زیرخاک قرار دارد  حتماً سال‌ها پیش دفن شده  پس احتمال موفقیت شما بیشتر است .

 

تجربه ارسالی یکی از عزیزان اوپراتور  با گلکسار ۶۰۰۰ برای کاهش خطا قبل از حفاری

سلام استاد  بنده  بارها  تجربه کرده‌ام  . فلزیاب روی  ذرات   به‌طور  ثابت فقط چند  سیگنال  ثابت دارد و محیط  یا شکل سیگنال  بی‌شکل و همه  جای  محیط  ثابت  است  ولی  وقتی به  هدف  واقعی  نزدیک  می‌شوید  سیگنال شروع  و دانه‌دانه  زیاد می‌شود . وقتی لوپ  روی  مرکز هدف قرار گرفت فلزیاب  بیشترین سیگنال را نشان می‌دهد  و  وقتی  از  روی  هدف  رد  می‌شوید  سیگنال  روی فلزیاب  یکی‌یکی کم  می‌شود . این  نشانه  یک  هدف واقعی است .  با  قرار دادن  لوپ  در حالت چرخ  دوچرخه و  توجه  به  تعداد  سیگنال‌ها  عمق  و  بزرگی  هدف  ( اگر در این حالت سیگنال داشتید  فلز  در عمق  خیلی کمی  قرار  دارد و  احتمال  بی‌ارزش  بودن آن  هست  توجه  مکان خیلی  مهم است  )      می‌توان  میزان خطا را کاهش داد .  ضمناً  اگر  با لوپ ۵۰   سیگنال کم  مثلاً ۲  الی ۶   عدد باشد  و  بزرگی هدف  بیشتر  از  ۲۰ یا ۳۰ سانت باشد   عمق ۲ الی ۳ متر .  اگر  با لوپ در حالت چرخ  دوچرخه  هدف را تست کنید و   سیگنال  نداشتید  به‌احتمال‌زیاد  یک  هدف  واقعی  است و احتمالاً  در عمق  یک  الی  دو متری فلزی  به بزرگی کف  دست  قرار  دارد . ضمناً   اگر  باز  به  وجود  فلز  شک  داشتید  حتماً ۲۰ سانت خاک روی هدف را بردارید  و  خاکش را  جای دیگری  پهن کنید مثلاً  ۲ متر دورتر و لوپ را به آن خاک چسبانده رسیت کنید  بعد لوپ را  کف  چاله  بچسبانید اگر  هدف  واقعی  و  در   عمق  قرار داشته باشد  سیگنال دارید و  اگر سیگنال  نداشته  باشید حتماً  ذرات خاک بوده  و چیزی زیرخاک  وجود  ندارد .

برسی انواع  حفره زن

 سراسیمه به دنبال حفره زن 

برخی عزیزان سراسیمه دنبال حفره زن هستند البته داشتن یک حفره زن خوب و قابل‌اعتماد وسیله خوبی است ولی توجه کنید برخی عزیزان  داستان‌هایی  شنیده‌اند  یا  از روی گفته‌های  فردی  فکر می‌کنند  یکجا در یک  اتاقی در عمق زیاد  گنج  بزرگی  منتظر  آنها  است برای همین  جهت در فکر تهیه حفره زن هستند  . ولی  متأسفانه  ۹۹ درصد  آنها  ضرر  می‌کنند .  به  نظر من  قبل  خرید حفره  زن  اول دو کتاب  زیر  را ( راهنمای گنج و روش تست و انتخاب فلزیاب و  همه‌چیز در مورد فلزیاب‌های تصویری )مطالعه کنید  بعد حفره زن خریداری کنید . حفره زن‌ها  مدل‌های  مختلفی  دارند  هرکدام  مشکلات و خطاهای خودشان رادارند و روش کار و اوپراتوری آنها متفاوت است .   پس قبل  از خرید  باید  نوع دقیق آن  مشخص و با خطاها و روش کار آن آشنا  شوید  تا  هم  هنگام  خرید  سرتان کلاه نرود و هم  بعد خرید  بتوانید از آن استفاده کنید درباره حفره زن مدل و نوعی را خریداری کنید که  یک  فرد  وارد  جهت آموزش آن در کنار شما  باشد حفره زن خودش حفره پیدا  نمی‌کند شما  باید  با  آن حفره  پیدا کنید .فقط خریدن حفره زن  کافی  نیست .  پس قبل خرید با روش کار و خطای  آن دستگاه  به‌صورت کامل  آشنا  شوید.

 

انواع حفره زن:

استاد رضایی سلام لطف می‌کنید دستگاهی که فقط حفره خالی رو شناسایی کند وجود دارد یا نه  اگر هست  لطفاً  اسم آن را بفرمایید  خیلی خیلی ممنون از کمکتان .

جواب:

با سلام حفره زن  هست ولی خالی از خطا نیست  اگر حفره  شما  عمق کمی دارد  و  یا در دیواره کوه  قرار دارد . شاید با ضربه زدن به آن قسمت و شنیدن صدا  بتوانید  در  ورودی حفره  را تشخیص دهید .  که شاید  این روش خطا  و هزینه کمتری  هم داشته  باشد. سه نوع  وسیله  برای پیدا کردن حفره وجود  دارد که دو  نوع آن  ابزار زمین‌شناسی است و کار با آنها  کمی مشکل است . اولی دستگاهی است که  برای  استفاده  از آن  باید تعداد ۴ عدد میله  یا بیشتر را در زمین فروکنند . در زمین‌های خیلی خشک یا  پر از سنگ کاربرد  ندارد  یا  کاربرد  کمی دارد  ((((   یک نمونه از این مدل  اگزاماینر است ))))  نوع دوم ((  انواع جی پی ار یا رادار زیرزمینی است مثل اوکا ام  )) این ابزار هم خطای زیادی دارد و ممکن  است  مسیر عبور گازهای  زیرزمینی  یا بخشی  از زمین را  که خاک آن  نرم است را  با  تونل و  اتاق اشتباه کند ولی  باز برای حفره یابی خوب است و به نظرم بهترین گزینه است  یک نوع  دیگر وایت ۸۰۸ است که  درواقع نوعی فلزیاب با سیستم ( تی ار )  است و  کلیدی  برای یافتن حفره  دارد  این  ابزار خیلی  قدیمی  شده و  فکر نکنم  قابل تهیه  باشد  این  مقاله را (همه‌چیز در مورد فلزیاب‌های تصویری ) مطالعه کنید. 

دستگاه‌های دیگر شناسایی حفره:

برای یافتن حفره  روش‌ها و ابزارهای مختلفی وجود دارد . هر روش یا ابزار  توانایی و خطاهای  خودش را دارد  مثلاً  با  دستگاه  اگزاماینر  می‌توان حفره را پیدا کرد  ولی  فقط در  زمین‌های  خاکی  یعنی اگر در دیواره کوه سنگی دنبال حفره یا  در ورودی غار هستید نمی‌توانید  از آن استفاده کنید . زمین خاکی هم نباید خیلی خشک   یا  آ ب دار باشد .  در مناطق خشک ایران  یک روز بعد از  باران می‌توانید از دستگاه استفاده کنید و جایی که زمین آن خیلی مرطوب و خیس  است  قابل‌استفاده نیست .  اگر  زمین  شما  پوشیده  از سنگ  است  یعنی خاک ندارید  از  اگزاماینر نمی‌توانید استفاده کنید . نوع  دیگر حفره یاب  رادارهایی هستند  که از آنها  برای زمین‌شناسی  استفاده می‌شود مثل ( اوکا ام )  این وسیله داخل  غار  و  روی دیواره کوه جواب خوبی  نمی‌دهد .  اگر کوهستان  سنگی  باشد  یا زمین  پر  از سنگ باشد  جواب خوبی  نمی‌دهد و لایه‌های  نرم  زمین  یا  مسیر  عبور گازها  یا  مسیر آب و چشمه‌های زیرزمینی   را  با  تونل  و  حفره  اشتباه  می‌کند  . پس  وسیله‌ای  با دقت  صد درد صد  برای  شناسایی حفره نداریم. لطفاً  مقاله  فلزیاب‌های  تصویری را مطالعه کنید  این  مقاله به‌صورت  کتاب  قابل دانلود  است 

عزیزان  توجه  کنید درباره حفره یابی  دو نوع خطا  وجود  دارد. خطای  اول  جایی  حفره  وجود  دارد ولی  دستگاه  نمی‌تواند  آن  را شناسایی کند . دوم  دستگاه  در مکانی که  حفره  وجود  ندارد  به‌اشتباه حفره  شناسایی  می‌کند.

توضیح مختصر درباره  روش کار   دو نوع ابزار حفره یاب

نمونه  اول  EXAMINER اگزاماینر است  این ابزار  درواقع مقاومت  الکتریکی خاک را اندازه می‌گیرد  روش کار به این صورت است که با فروکردن میله‌های فلزی   ( معمولاً ۴ عدد و گاهی تا ۳۰ عدد) داخل زمین مقدار هدایت الکتریکی خاک را اندازه می‌گیرند هر جا که هدایت الکتریکی خاک کم باشد ممکن است خاک نرم  باشد یا  یک قطعه‌سنگ بزرگ زیرخاک قرار داشته باشد و یا حفره‌ای  زیرخاک قرار داشته باشد .این دستگاه فلزات داخل اتاق  در زیرخاک را مشخص نمی‌کند اگر حجم فلز  زیاد  و با خاک پوشیده شده باشد قابل‌شناسایی است یعنی کوزه پر سکه طلا  یا اتاقی زیرخاک  که داخل آن  طلا هست قابل‌شناسایی نیست .  برای یافتن در ورودی  اتاق  یا تونل باید بگویم در ۹۰ در موارد امکان‌پذیر نیست و موفقیت در  این زمینه به شانس و مهارت اوپراتور بستگی دارد .  

عکس بالا  سمت راست‌روش عملکرد دستگاه را نشان می‌دهد . ۴ میله در زمین فرورفته  و سه عدد از این میله‌ها  به آب‌های زیرزمینی نزدیک یا وارد  آن  شده  .  با  این روش مقدار و مکان آب‌های زیرزمینی و غیره  یا حفره  مشخص  می‌شود  .  از این وسیله  برای یافتن گورستان می‌توان استفاده کرد  و شاید  یافتن  قلعه یا روستای مخروبه‌ای که رویش را خاک پوشانده  البته میزان موفقیت به تجربه عملی و مهارت اوپراتور بستگی دارد تنها موضوع مهم وقت‌گیر بودن این ابزار است  .

رادار زیرزمینی  چیست ؟

به زبان ساده توضیح   فلزیاب  نوع ( تی ار  = TRANSMITTER RECIVER = TR  = فرستنده گیرنده  )  درواقع همان  رادار زیرزمینی  برای یافتن گنج است .  فرکانس کار  این نوع رادارها حدود ۵۰ کیلوهرتز الی ۴۰۰ کیلوهرتز است  هر چه فرکانس فلزیاب  (تی ار )  کمتر قدرت  عمق زنی آن کمتر  و خطای آن‌هم کمتر است و برعکس .بااین‌حال خطای این نوع فلزیاب آن‌قدر زیاد بود که با  ایجاد تغییراتی   در آن مدل ( وی ال اف   )  به وجود آمد . خطای این مدل هم  خیلی کم نبود ولی  هر چه بود از مدل ( تی ار  )  کمتر بود  پس‌ازآن رادار زیرزمینی ساخته شد  به زبان ساده  رادار زیرزمینی همان فلزیاب( تی ار  ) است  ولی با فرکانس کار خیلی خیلی زیادتر  پس خطای آن‌هم خیلی خیلی زیادتر است  ولی چون  از آن برای یافتن چیزهای خیلی بزرگ مثل یافتن  منابع  آب و گازهای زیرزمینی استفاده می‌کنند مشکل چندانی وجود  ندارد  ولی اگر قصد شما یافتن  یک کوزه طلا است  به این معنی نیست که نمی‌تواند کوزه طلا را شناسایی کند برعکس خیلی خوب کوزه  را در عمق بالا شناسایی می‌کند ولی هزاران  نوع سنگ  و سوراخ را هم  شناسایی  می‌کند  و مشکل هم همین‌جا است  نمی‌توانیم  برای یافتن یک کوزه طلا  هزاران  چاه و چاله را  حفر  کنیم   بااین‌حال  می‌توان از این وسیله برای یافتن گنج استفاده کرد .  اگر دنبال خرابه‌های یک  قلعه یا  شهر و روستای مدفون‌شده زیرخاک هستید این ابزار حتماً مفید است بعد یافتن قلعه یا شهری که خراب و زیرخاک مدفون‌شده می‌توانید گورستانی را که کناران قرار دارد را پیدا  و سپس با یک فلزیاب معمولی مکان‌های مشکوک را جستجو کنید  . در عکس زیر  یک نمونه فلزیاب تی ار شرکت گرت را می‌بینید .

 

استفاده از حفره یاب برای پیدا کردن پلمپ در صخره یا دیواره کوه

                                                                                                                                                                                                                                                                                 با سلام خدمت استاد عزیز و گرامی

ببخشید در مورد حفره یاب ها می‌خواستم  بپرسم که برای پیدا کردن  پلمپ در صخره یا  دیواره کوه و درب  پلمپ غار مخفی تا  چه حدی کارایی  دارد؟ و تا چه عمقی  از دیواره را جوابگو  هست؟ و  آیا  خطایی دارد؟  آنجا  هم  عبور  گاز  هست؟

با تشکر و سپاس فراوان

جواب :سلام  برای یافتن در پلمپ  روی دیواره‌های سنگی   روی حفره یاب ها  نمی‌توان زیاد حساب  کرد  چرا  ؟     چند نوع ابزار  به‌عنوان حفره یاب  در بازار  به فروش  می‌رسد .نوع  اول همین  ردیاب‌های آنتنی است . بارها گفتم  خرید آنها کار درستی نیست  ولی  خودتان با  استفاده از کتاب ( آموزش گام به گام ) میتوانید  یک نمونه ساده و ارزان آن را بسازید  به کمک  کتاب  تمرین کنید اگر استعداد و توانایی  لازم  را داشته باشید  میتوانید  از این وسیله  ارزان  استفاده کنید . توجه (ردیاب نخرید  ساختن آن ساده است  ولی  استاد شدن  بسیار سخت و باید  چندین سال  تمرین کنید )  ابزار بعدی   مگنومتر ها  هستند   :  این ابزارها مقدار آهن  و مواد مغناطیسی موجود در خاک را   شناسایی می‌کنند . این ابزارها   هر مکانی  یا خاکی که  میزان آهن  یا مواد مغناطیسی آن کمتر از اطرافش  باشد  را  به‌عنوان  حفره شناسایی می‌کنند . برای  مثال  اگر سنگ  بزرگی  زیرزمین قرار داشته  باشد  .  مگنومتر  ممکن  است  آن  را حفره  شناسایی  کند .  این  ابزار  روی  کوه‌های  سنگی کاربردی ندارد  حتی  روی  دیوارهای کوه‌های خاکی  هم  ممکن است جواب درستی  ندهد  .   نوع بعدی  اگزاماینر  و یا  ابزارهای مشابه آن  است :  برای استفاده  از این  ابزار   باید چندین  میله  فلزی مثل میخ  بزرگ  را  تو  زمین فروکنید و سپس آنها را  باسیم  به دستگاه  اصلی وصل کنید  این ابزارها  مقدار مقاومت الکتریکی خاک  را اندازه می‌گیرند  این ابزارها حفره یابی  بدی نیستند ولی مشکلاتی دارند برای دیوارهای سنگی  کوه‌ها  قابل‌استفاده  نیستند   .  از آن گذشته  در زمین‌های خیلی خشک  باید  یک روز  پس از  بارش  باران  از  آن استفاده کرد  و در زمین‌هایی که  براثر  باران  روی آن  آب  جمع شده  قابل‌استفاده  نیستند .  آخرین  ابزار   رادارهای  زیرزمینی  هستند  که انواع  مختلفی دارند  و  هرکدام از  فرکانس‌های  رادار خاصیت و اثر خاص خودش را  دارد  برخی  از  سنگ عبور می‌کنند  و  برخی  از خاک  نرم هم  به‌زحمت  عبور  می‌کنند  .  پس  بسته  به کار و نیازی که دارید  باید  رادار مخصوص  همان کار را خریداری کنید .  معمولاً  این  ابزارها  برای کار کردن  درست   نیاز  به  زمین صاف دارند  یعنی اگر  دیواره کوه صاف  است  می‌توانید  از آن  استفاده کنید و  اگر کوه سنگی است و  پستی‌وبلندی  دارد  استفاده  از دستگاه به همان اندازه  خطا  ایجاد  می‌کند .  معمولاً   از  این  ابزارها  داخل  قلعه‌ها   استفاده می‌کنند برای اینکه مشخص شود  پشت  دیوار  اتاقی  هست  یا  نه  تازه  دقت آن خیلی  بالا  نیست  و  عملکرد  اوپراتور  هم خیلی خیلی مهم  است.  پس‌روی نظرات  یک اوپراتور کم‌تجربه  که توسط شرکت تولیدکننده دوره تخصصی استفاده از دستگاه را  سپری  نکرده  و گواهینامه رسمی دریافت نکرده  نمی‌توانید حسابی بازکنید .  معمولاً چنین ابزارهایی را  باستان شناسان حرفه‌ای  استفاده می‌کنند  آنها  از  یک مهندس  که  دوره  تخصصی همان دستگاه  را گذرانده  استفاده می‌کنند .   نوع  ابزار  یا راداری که برای دیواره  استفاده می‌شود  با کف زمین  و  دیواره‌های داخلی  ساختمان  با دیوارهای بیرونی احتمالاً متفاوت است  چرا ؟   امواج رادار به جهت‌های مختلف پراکنده می‌شود  نوع مواد یا نوع سنگ  و شکل  ساختمان  روی  برگشت  امواج  رادار و ایجاد  خطا  یا  نتیجه درست  مؤثر است .    پس اگر  به چنین  ابزاری  نیاز دارید  باید  بر طبق  شرایط کار  از یک کارشناس ماهر که خودش  مالک دستگاه  است  استفاده کنید   تا  با خرید لوازم  مفید  در  وقت  و هزینه  صرفه‌جویی کرده باشید .   البته  شکارچیان گنج  باتجربه معمولاً  با  ابزارهای ساده  مشکل را به‌خوبی حل می‌کنند  .   یکی  از اوپراتور مای  باتجربه  تعریف  می‌کرد   تو منطقه  ما  در دیواره‌های  سنگی کوه  اتاق‌های  پلمپی  پر  از  طلا  وجود  دارد  در  پلمپ را  با سنگ و ساروج  به‌نوعی  پوشش داده‌اند که  به‌راحتی  قابل‌تشخیص نیست . قطر دیواره ساروجی حداکثر  ۳۰ سانت است و اگر با کلنگ  ضربه محکمی بزنیم  دیوار خراب می‌شود .   آنها  از دور روش استفاده می‌کردند یا  با چکش و  کلنگ  به دیواره ضربه می‌زدند  و  یا  با  یک فلزیاب ساده دیوار ه کوه را جستجو  می‌کردند.  معمولاً  عمق این اتاق‌ها حداکثر  یک متر هستند .  و ازآنجایی‌که داخل آنها  پر از فلزات مختلف  بود با یک فلزیاب ساده قابل‌شناسایی بودند .  درنتیجه  به  حفره یاب  نیازی نبود

رؤیای یافتن  اتاقی پر از گنج  در عمق  زیاد

توجه کنید این‌جور رؤیاپردازی‌ها ضرر مالی یا جانی به همراه دارد .  اول باید تاریخ  منطقه را برسی کنید  چیزهایی که تاکنون پیداشده  راهنمای شما در پیدا کردن  چیزهای  بعدی است  در یک روستا  بهترین خانه‌ای که پیدا می‌کنید یک‌خانه دوطبقه است  هیچ‌وقت در یک روستا ساختمان ده طبقه پیدا نمی‌کنید در یک شهر  کوچک احتمال یافتن یک ساختمان ده طبقه زیاد است  و در یک شهر بزرگ ساختمان  ۳۰ طبقه  و در یک شهر خیلی بزرگ و  پیش رفته ساختمان  صد طبقه هم  پیدا می‌شود . منظورم را بد برداشت نکنید  منظور من این نیست که در  روستای  شما گنج بزرگ  یا شهر  زیرزمینی و یا حفره‌های پر طلا وجود ندارد  .  منظور من  این است که  در منطقه موردنظر شما تا حالا چه چیزهای  باارزشی  پیداشده  که  شما خودتان آن را دیده‌اید.  روی حرف‌های مردم  نمی‌توان حسابی باز کرد .  عکس   نوشته  روزنامه‌ای  که مدرکی باشد و ثابت کند که گنجی در منطقه شما پیداشده یا مدارک تاریخی از وجود شهری بزرگ در هزاران پیش .  اگر در منطقه شما گورستان باستانی و بزرگ  وجود دارد  و دائم چیزهای  باارزشی در آنجا  پیدا  می‌شود .  پس احتمال وجود  دخمه  پر طلا و شاید  شهرهای زیرزمینی و غیره هم  هست . ولی وقتی  آثار  پیداشده  نشان از زندگی مردمی  تهی‌دست  است و  لوازم  پیداشده  بسیار ساده  و کم‌ارزش است . هنر خاصی در لوازم  یافت شده  دیده نمی‌شود .  معمولاً حداکثر چیزی که می‌توانید  انتظار داشته باشید  یافتن چندتکه طلا  یا   چند کوزه کوچک  سکه نقره  یا  مفرغ  و شاید طلا  باشد.  پس از روی ظاهر مکان و اشیای یافت  شده و کمی  تجربه  در همان مکان می‌توانید میزان موفقیت خودتان  در آن را  مکان  حدس بزنید .

اگر دنبال حفره‌ای پر از گنج هستید  توجه کنید :

اگر دنبال حفره‌ای پر از گنج هستید  اول  کتاب‌ها یا مدارک تاریخی را برسی کنید تا حداقل از وجود چنین مکانی اطمینان حاصل کنید  بعد بر طبق شواهد و مدارک  مکان تقریبی  آن حفره  یا شهر زیرزمینی را شناسایی کنید بعد یک منطقه کوچک را  با حفره یاب راداری  تست کنید  چرا ؟   چون حفره  زن های راداری  یا همان  رادارهای  زیرزمینی   درواقع  حفره را شناسایی  نمی‌کنند  آنها  تفاوت  بین خاک‌ها را شناسایی  و توسط اشکالی  آن  را  نمایش می‌دهد   .   پس از حفاری  ممکن است واقعاً حفره دست‌ساخت بشر را پیدا کنید  ولی بیشتر مواقع  مسیر عبور گازها  یا آب‌های  زیرزمینی  . نرم  بودن خاک  و  یا حفره‌های طبیعی  زیرزمین  را  پیدا می‌کنید   البته  مهارت  اوپراتور  در کاهش خطا بسیار  مهم  است

اوپراتوری  داخل چاله  و چاه

 

کار در چاله یا گودال :

گاهی لازم است بدون واردکردن دیسک به داخل چاله از روی چاله داخل چاله را کاوش کنید ، برای این کار فلزیاب را در مد دستی  قرار داده ، ۳ متر دورتر از چاله هد جستجو را در ارتفاع ۲۰ سانتی‌متری قرار داده و فلزیاب را بالانس کنید ، حالا می‌توانید هد جستجو را از بالای چاله عبور دهید ، اگر فلزیاب نتواند فلز داخل چاله را شناسایی کند ممکن است علامت NO  یا NO BAL بر روی صفحه‌نمایش ظاهر شود در این هنگام برای اطمینان بیشتر از وجود فلز در داخل چاله لازم است تا هد جستجو را وارد چاله کنید ، برای این کار از روش زیر استفاده کنید:

روش واردکردن هد جستجو به داخل گودال :

۳ الی ۴ متر از چاله فاصله بگیرید ، به کمک فلزیاب زمین را جستجو کرده تا بتوانید  زمینی  بدون  فلز  به  ابعاد یک مترو نیم در یک متر و نیم  را پیدا کنید ، حالا هد جستجو را وسط این زمین به خاک چسبانده . فلزیاب را در مد دستی  قرار داده و با زدن دگمه‌ی  فلزیاب را ریست کنید ،( حالا فلزیاب مقدار ذرات داخل خاک را در حافظه خود ذخیره کرده است) فاصله‌ی هد جستجو را از زمین زیاد کنید ، ممکن است بر روی صفحه‌نمایش علامت NO یا NO BAL  ظاهر شود ، لازم نیست فلزیاب را ریست کنید توجه کنید که در این حالت به هیچ دگمه‌ای دست نزنید ، حالا می‌توانید با خیال راحت هد جستجو را وارد چاله کرده و به کف چاله بچسبانید همچنین می‌توانید  هد جستجو را به دیواره‌های چاله بچسبانید تا از وجود فلز در کف و دیواره‌های چاله اطمینان حاصل کنید اگر سیگنال دریافتی خیلی قوی است و شما نمی‌توانید مکان دقیق فلز داخل چاله را پیدا کنید می‌توانید فیلتر را بسته به نیاز و تجربه تا ۹ افزایش دهید ، و یا گین را کاهش دهید ، توجه کنید کم یا زیاد کردن فیلتر و گین حتماً باید خارج از چاله و در یک زمین بدون آلودگی انجام شود، یک چاله به عمق ۷۰ سانتی‌متر حفر کنید ، ‌بار اول یک فلز کوچک  داخل آن قرار دهید و بار دوم هیچ فلزی داخل چاله نباشد ، در هر دو حالت با فلزیاب داخل چاله را جستجو کنید، این کار را چندین بار تمرین کنید تا مهارت لازم را پیدا کنید. توجه کنید حتی اگر چاله پر از آب باشد شما می‌توانید دیسک را داخل آب فروبرده و کف چاله یا کف رودخانه را تست کنید

کار داخل چاله

اگر در  مکانی دفینه در عمق ۴ متری قرار  داشته  باشد و  دستگاه بتواند حداکثر  تا عمق  سه متری را  سنس کند ( سنس یعنی شناسایی کردن فلز ). اگر به  عمق یک  متر خاک‌برداری  یا حفاری کنیم  آن موقع  فلزیاب می‌تواند فلزات داخل خاک را شناسایی کند یعنی با یک متر حفاری کمبود قدرت عمق زنی فلزیاب جیران می‌شود.

می‌توانید بعد از  یک یا دو متر حفاری کف و دیواره‌های چاله را با فلزیاب گلکسار تست کنید  .فلزیاب گلکسار  با  استفاده از لوپ  ۵۰ داخل چاله  از هر طرف  تا فاصله  ۳ متر  و بیست قابلیت جستجو دارد . لطفاً به‌عکس زیر توجه کنید .

کار داخل چاه یا چاله عمیق :

مهندس شب‌به‌خیر .بی‌زحمت روش کار کردن در چاه که ۵متر ارتفاع دارد . به کمک شما نیاز داریم راهنمایی بفرمایید. الآن سرکار هستیم  و به کمک فوری شما نیاز داریم .

جواب : هنگام  کار داخل چاه یا چاله  عمیق مهم‌ترین موضوع  این است که  تا جای ممکن قطر چاه  بیشتر از یک متر باشد ( حدود یک نیم متر عالی است )  چرا ؟  چون گاهی لازم است جلوی  سینه  یا روبروی خودتان را با فلزیاب جستجو کنید  در این شرایط  خود فلزیاب و باتری آن درست در مرکز لوپ قرار می‌گیرید و ازانجایی‌که مرکز لوپ قوی‌ترین قسمت سنس فلز است . فلزیاب به‌جای شناسایی فلز داخل خاک  ممکن است  برای خود فلزیاب و خصوصاً باتری فلزیاب سیگنال تولید کند . توجه کنید فلزیاب گلکسار به‌گونه‌ای ساخته‌شده که کمترین سیگنال خطا را ایجاد کند ولی باتری ممکن است از فاصله ۶۰ الی ۷۰   سانتی سیگنال خطا  ایجاد کند .  اگر قطر چاه بیشتر از یک متر باشد  و شما بتوانید فاصله حداقل یک متری  با مرکز لوپ را حفظ کنید هیچ مشکلی به وجود نمی‌آید . به‌عکس زیر توجه کنید .

اگر قطر چاه یا چاله کم  بود از چه روشی استفاده کنیم :

 اگر قطر چاله یا چاه کم  بود باید به‌گونه‌ای از فلزیاب استفاده کنیم که خود فلزیاب  و باتری آن هیچ‌وقت در مرکز لوپ قرار نگیرند .لطفاً برای آموختن روش درست‌کار داخل چاه و چاله عمیق به‌عکس ها توجه کنید .  و دقت کنید  همیشه فلزیاب و باتری آن باید از مرکز یا وسط  دیسک یا لوپ یک متر و نیم فاصله داشته باشد . اگر کار کردن مشکل است می‌توانید باتری فلزیاب را از کمر خود  بازکرده و روی زمین قرار دهید  تا  مشکلتان حل شود  ( اگر خود فلزیاب  از مرکز لوپ بیشتر از ۵۰ سانت فاصله داشته باشد  مشکلی ایجاد نمی‌کند  )

 

روش درست و غلط  نگه‌داشتن دسته و لوپ فلزیاب جهت  کار داخل چاه یا چاله عمیق  لطفاً به‌عکس ها  توجه کنید  . همیشه فلزیاب و باتری آن باید از مرکز یا وسط  دیسک یا لوپ یک متر و  نیم   فاصله داشته باشد . اگر قطر چاه کم است و در حالت ایستاده  فلزیاب و باتری آن در مرکز لوپ قرار می‌گیرند در حالت نشسته از فلزیاب استفاده کنید تا فلزیاب و باتری آن از مرکز لوپ فاصله داشته باشد.

 

یافتن مکان درست بالانس داخل چاله عمیق یا تونل‌های زیرزمینی

 

گاهی یافتن مکان مناسب جهت انجام بالانس درست  مشکل است  . چرا  ؟  وقتی شما داخل سوراخ یا چاله  عمیق  قرار دارید اولین مشکل آن است که  مقدار مواد معدنی خاک بیرون چاله  با  مقدار  مواد معدنی داخل چاله  تفاوت دارد . از طرفی   گاهی واردشده به چاله آن‌قدر وقت‌گیر است که نمی‌توانید فلزیاب را بیرون  از چاله بالانس کرده و بعد وارد چاله یا تونل زیرزمینی شوید  برای مثال وقتی می‌خواهید  داخل یک تونل  یا سوراخ زیرزمینی به طول  ده متر یا بیشتر کارکنید باید  در داخل همان تونل مکان مناسبی  را جهت بالانس  پیدا کنید .  این کار چگونه انجام می‌شود؟

درواقع  این کار آن‌قدر که فکر می‌کنید مشکل نیست  . شما همیشه همین کار را روی زمین انجام داده‌اید . تنها تفاوت فضای کمی است که داخل چاله وجود دارد . در اولین  مرحله  مکانی را  مشخص می‌کنید که احتمال وجود گنج یا فلز در آنجا بسیار کم  است  و از مکانی که شما به آن مشکوک هستید بیشترین فاصله را دارد .  لوپ فلزیاب را همان‌جا  روی دیواره یا کف زمین ( لوپ را به خاک بچسبانید ) قرار داده فلزیاب را بالانس می‌کنید .  پس از پایان بالانس لوپ را  روی زمین یا دیواره  حرکت داده و مکان را جستجو کنید  . در  زمان  جستجو  چند حالت پیش می‌آید . حالت اول با حرکت لوپ روی دیواره و کف چاه هیچ سیگنالی نداریم ممکن است گاهی علامت  NO ظاهر شود  که مهم نیست . این موضوع نشانه آن است که چیزی داخل چاه وجود ندارد . برای اطمینان از اینکه روش کارتان درست بوده و  از طرف دیگر انجام یک تمرین عملی . از یکی از دوستان بخواهید یک قوطی نوشابه یا یک‌تکه فلز  به همان اندازه  را  ده الی بیست سانت  زیرخاک پنهان کنید سپس شما آن فلز را به کمک فلزیاب  پیدا کنید . پس از پیدا کردن فلز  تمرین  را جور دیگری انجام دهید . این بار لوپ  را  جایی قرار دهید که فلز آنجا دفن شده سپس  فلزیاب را بالانس کنید  می‌بینید که  زمان بالانس طولانی‌تر می‌شود  . پس از تمام شدن بالانس مثل دفعه قبل لوپ را  جابجا کنید  و داخل چاه را جستجو کنید  . اگر خوب دقت کنید بعد از جابجا کردن لوپ   علامت NOBAL   روی صفحه‌نمایش ظاهر می‌شود  که نشانه انتخاب  مکانی  اشتباه برای  بالانس است   .  و این حالت دومی است که هنگام جستجو ممکن است پیش بیاید در چنین حالتی بهترین کار انجام دوباره بالانس در فاصله  حداقل یک الی دوم‌تری  دور از  مکان بالانس اول است .   پس از پایان  بالانس مجدد  جستجو  را ادامه دهید .  و حالت  سوم  این است که مکان بالانس شما درست بوده  در هیچ قسمت از چاله سیگنالی ندارید  ولی در یک قسمت سیگنال دارید  . پس این نقطه مشکوک است با اندازه‌گیری ابعاد  و حفاری مرحله‌به‌مرحله و تست مجدد با فلزیاب  مسیر را دنبال کنید تا به هدف برسید  . امیدوارم شانس  یارتان باشد و چیزهای  باارزشی پیدا کنید .   لطفاً به عکس‌ها با دقت نگاه کنید.

در تصویر بالا بعد بالانس و حرکت لوپ روی فلزیاب هیچ سیگنالی  مشاهده نمی‌شود فقط گاهی علامت  NO  ظاهر می‌شود . که نشانه آن است که هیچ  فلزی شناسایی نشده است . در تصویر پایین علامت NOBAL   نشان‌دهنده آن است مکان بالانس اشتباه است و شما روی فلزی بالانس کرده ید

پس باید  در فاصله‌ای  یک الی دو متر  دورتر  فلزیاب را دوباره  بالانس کرده  سپس جستجو  را ادامه دهید . و حالت سوم که نیازی به توضیح ندارد بعد از جابجا کردن لوپ در یک نقطه فلزیاب سیگنال  تولید می‌کند که نشانه آن است که فلزی زیر لوپ قرار دارد .

 

توجه کنید  همین  حالت‌ها  هنگام کار روی زمین  و یا  هنگام کار روی دیواره کوه   هم مشاهده می‌شود که باید از همین روش‌های  اوپراتوری استفاده کنید  . یک اوپراتور  جهت کسب  مهارت باید این حالت‌ها و مکان‌ها را به‌گونه‌ای  شبیه‌سازی و تمرین کند تا هنگام کار واقعی به مشکل  برنخورد .                                     

سؤال از کانال تلگرام  پرسش و  پاسخ گلکسار  :

آیا  درخت یا چشمه نشانه گنج است ؟  سلام ببخشید راست میگویند که درخت (تاک) نشانه گنج است ؟

  جواب :     سلام نه عزیز اگر قرار باشد هرکسی گنجی  دارد  آن  را  زیر درخت   (تاک)  دفن کند  .  همان  روز که گنج دفن  می‌شد  همسایه‌ها  آن گنج را می‌بردند و برای شما نمی‌ماند  خود درخت هم  میوه‌ای به نام  گنج  نمی‌دهد .  ممکن  است  یک نفر گنج خود  را  زیر   یا  کنار درخت  انار  دفن کند و دیگری  .  اطراف درخت   تاک   و دیگری کنار یک سنگ   شبیه   سر انسان  یا  حیوان  علائم  و نشانه‌های گنج  قانون نیستند  که  همه  درست مثل همان  رفتار کنند   ولی وجود چشمه  مهم است    چرا ؟

  وجود چشمه مهم است  و دلیل آن  این است که  چشمه  آب    یا   آثاری که نشان دهد درگذشته‌ها دور در این مکان چشمه  یا  رودخانه‌ای بوده   اولین نشانه  زندگی است  انسان است  . بعد باید  نشانه دوم  زندگی انسان را پیدا کنید .   و آن  ظروف سفالی  شکسته  اطراف  آب یا چشمه  است  .ظرف سفالی شکسته   نشانه  گنج نیستند  نشانه  آن است که  در زمان‌های دور  افرادی برای بردن آب یا استفاده  از آب به این مکان  آمده‌اند  و  ظرف سفالی آنها   در این مکان شکسته است  .   شما باید  دلایل عاقلانه را پیدا کنید  و همه‌چیز را  از دریچه گنج نبینید  دلیل آنکه افراد زیادی  هرروز دنبال گنج هستند  و هرروز حفاری می‌کنند ولی چیزی پیدا نمی‌کنند همین است  ازنظر آنها هر چیزی نشانه گنج است .   حالا  اطمینان پیدا کردیم  که اطراف این  آب یا چشمه  انسان  زندگی یا رفت‌وآمد می‌کرده   ممکن است  در این مکان  از گردن زنی  گردن بندی   افتاده و گم‌شده باشد و یا سکه‌ای  از دست  فردی افتاده  و گم‌شده باشد  پس جستجوی اطراف چشمه برای یافتن اشیای  باارزش کوچک مثل  انگشتر   گردن بند  و یک یا چند سکه  مفید است  هر چه باشد  آن چشمه   یا رودخانه  هزاران سال وجود داشته  و هزاران سال  انسان‌ها  از آب   آن  چشمه  استفاده کرده‌اند و احتمال گم‌شدن اشیای  کوچک اطراف آن زیاد است  شاید خوش‌شانس باشید  و چیزهایی پیدا کنید .  علائم بعدی   یافتن آثاری از خانه‌ها   یا روستا و شهرهای  باستانی است  وقتی چنین چیزی  پیدا کردید حتماً اطراف آن  خانه‌ها    گورستان  قرار دارد   یافتن گورستان مهم  است چرا ؟  چون  در زمان قدیم  هنگام دفن  فرد لوازم  باارزش   او را با وی دفن می‌کردند  .  پس‌ازآن  باید   اطراف  هر سنگ  خاص و علائم  عجیب را  با فلزیاب جستجو کنید    چرا ؟  شاید   فقط    شاید  حتماً  نه  شاید  فردی   گنج باارزش خود را کنار یکی از این سنگ‌ها  یا  علائم خاص  دفن کرده باشد  بهترین راه یافتن چنین علائمی این است  که  فکر کنید اگر  خودتان   لوازم  باارزشی داشتید کجا  و زیر کدام علامت  یا سنگ دفن می‌کردید  که کسی  شک نکند  و در نبود  شما گنج شمارا  نبرد  و از همه مهم متر چند ماه بعد  بتوانید  با یک نگاه  جای  اصلی گنج  را پیدا  کنید.

اسکنه بندانگشتی چیست ؟ 

اسکنه بندانگشتی  مثل چوغن است . ولی خیلی کوچک. به‌اندازه انگشت شصت  وقتی در کنار جوغن باشد. یعنی آدرس جایی را  که معمولاً قبر است نشان می‌دهد .

    تجربه عملی یکی از عزیزان و اوپراتور بسیار موفق و بااستعداد ردیاب و فلزیاب…

                                                                                                                                                                                                                                                                                 سلام استاد عزیز امیدوارم سال ۱۴۰۰ سرشار از سلامتی و شادی و موفقیت برای شما و خانواده محترمتان باشد مواظب خودتان باشید بخصوص آن موقع که خدمت رسیدیم جهت ناراحتی قلب خود قرص مصرف می‌کردید دعا می‌کنم همیشه سلامت بوده و مشاور خوب دوستان باشید.

سه تا نکته از باب شاگردی من خدمت سؤال‌کنندگان ارائه کنم تو گروه از تپه‌های تومولوس و عمق ۶ متر و از قبرستان و جای پا و ردیاب خارجی و داخلی سؤال شد …

خدمت دوستان عرض کنم ردیاب ارتباط مستقیم باقدرت درونی شما دارد و قدرت درونی شما .۸۰ درصد به تمرین و مهارت نیاز دارد . اوایل گاهی داخل ماشین شاقول می‌زدم سمت چپ من کلاً مغازه‌های طلافروشی شهر بود سمتش نمی‌رفت می‌کشید سمت ناکجاآباد اما تمرین یک‌ساله و مداومت تا  حدودی شرق یا غرب  را راهنمایی می‌کرد و به‌جای دو روز یک روز و حداقل نصف یک روستا یا منطقه را دستگاه می‌زدم   پس طبق کتاب ( آموزش گام‌به‌گام کار با ردیاب‌های آنتنی و شاقولی ) تمرین کنید.

خواهش می‌کنم  این‌قدر سؤال  تکراری نپرسید  هر یک نکته آموزشی  به  هزار بار تکرار و تمرین  نیاز  دارد ..

از بین ۲۵۰ جا که دستگاه زدم بالغ‌بر ۸ تا به‌اصطلاح تومولوس زدم   . شاهد بودم قبل و بعد از من تپه‌های زیبا سوراخ‌سوراخ و یا کلاً با خاک یکسان می‌شد یا ماه‌ها حفاری انجام‌شده بود…   ریختن آوار و خفگی… پس دقت کنید همان‌طور که شما بالای تپه تومولوس تابلو می‌شوید و جرات کار کردن   ندارید چند هزار سال قبل قطعاً  این‌قدر عقل یاری می‌کرد که چند روز حفاری و ۶ متر   تونل زدن خاک و خلاصه تابلو  بازی  بالای تپه نباشد یا  در تیررس دید دیگران نباشند  چون  بعد حفاری کردن حداقل دو هفته  طول می‌کشد  تا  تقریباً هم‌رنگ اطراف شود و  جای کنده‌شده مشخص نباشد .کنار  علائم  تابلو  .خود به تنهایی تابلویی  است .  تابلو … پس کسی سرمایه خود را چوب  حراج  نمی‌زد…

اما قبرستان‌های گبری و یا نیاکان و اجداد پرافتخار ما….

دوستان خواهش می‌کنم قبرها رو تخریب نکنید (  معمولاً  چیزهای کوچکی تو قبرها هست مثل چند عدد سکه یا پابند و غیره  اول با فلزیاب تست کنید بعد حفاری کنید و  بدون  فلزیاب وقت خود  را  تلف نکنید چون تو همه قبرها مال وجود ندارد )

در مورد اندک تجربیاتم به احترام استاد رضایی میگم چند باری که موفقیت های کوچکی داشتم . قبل از اینکه به اراجیف و داستان‌های محلی دقت کنم خودم را جای صاحب‌مال می‌گذاشتم فکر میکردم اگر تعدادی سکه یا کوزه‌ای از سکه داشتم آن را کجا پنهان کنم تا  اولاً حدود  دو ساعت نهایت فرصت داشتم کسی مرا  نبیند نه اینکه وسط تپه تومولوس یا زیر کوهان شتر یا کنار ردپای حک‌شده یا گوشه و یا وسط قبرستان تابلو بازی دربیاورم. پس ناچار بودم آن را جایی پنهان از دید  مردم  جایی که در مسیر آب یا سیل یا رفت‌وآمد و یا چشمه و کاروانسرا نباشد دفن کنم.    جالب است اطراف چشمه آب که  مسیر رهگذر  است و دائم تو دید است  و کاروانسرا که محل رفت‌وآمد بوده  را کلاً سوراخ‌سوراخ می‌کنند یا گورستانی  که هرروز محل دفن و رجوع بوده را سوراخ‌سوراخ می‌کنند . عجبا…

به  لطف حق موفقیت‌های کم‌وزیاد ما یا در دامنه تپه‌های معمولی  یا مخفیگاه‌ها در دل‌سنگ‌های معمولی اما مخفی یا دامنه‌های پنهان مشرف‌به قبرستان یا کنار دیوار خانه‌های گلی با خاک یکسان شده ( مخروبه ) که چندین سکه کل سرمایه خان آنجا بوده را  در نیم متری فقط و فقط با گلکسار بازهم میگویم به خدا با یک تیم و چندین نفر از سیستم‌های مطرح فقط و فقط به خاطر ثبات گلکسار و تمرینات منظم و هدفمند آنها را شکار می‌کردیم البته دستاورد من به لطف حق  ۹۸ درصد مفرغ و آهن و حلبی و نعل و فانوس و زنگوله و این قبیل وسایل جذاب بود  و فقط  ۲ درصد نقره یا طلا دستم را  می‌گرفت که آن‌هم با تهدید و یا خطرآفرینی دوستان صمیمی به یغما می‌رفت . تف به شرف و لبخندهای شیطانی آنها  خواهش  می‌کنم مواظب صمیمی‌ترین همراهان خود باشید که موقع موفقیت  می‌شوند خود خود خود شیطان …  اما  حتی حلبی و نعلش هم  جذاب  بود چون  قبل آن  چند تا اوپراتور  فلزیاب و ردیاب و  دستگاه  مثلاً ماهواره‌ای   از  رو   یا  کنارش  رد شده  بودند  ولی موفق به یافتن آنها نشده بودند …. به‌هرحال همیشه عقل و  درایت مقدم  است بر افسانه‌ها و باورها ببخشید  که طولانی شد  بقیه نکات فرصت‌های بعد.

توکل بر خدا

جواب :

با سلام  و تشکر    سال نو شما هم مبارک  با  آرزوی بهترین‌ها  برای شما و همه عزیزان شما .   از  ارسال  تجربیات  عالی و بی‌نظیر  شما بسیار ممنونم  البته  تجربه افراد در   استان‌های مختلف  باهم کمی فرق دارد   یکی از خبرهای موثق  حاکی  از یافتن گورستان سربازان  یکی از جنگ‌ها  دور  از  هر شهر  روستایی  بود  که  داخل  قبرها  بسته  به درجه افراد طلا وجود  داشت البته آنها  برای یافتن این گورستان مدارک تاریخی داشتند و در موارد دیگر  گاهی  در گورستان‌ها  چیزهای باارزش مفرغی  و  گاهی طلا پیدا می‌شود  ولی  طبق گفته و نظر شما  در همه قبرها طلا وجود ندارد  در  ۹۰ در صد  قبرها  همان لوازم مفرغی  هم به‌زحمت پیدا می‌شود  بااین‌حال   ارسال  تجربه  شما  خصوصاً  اینکه  از  افراد  باتجربه و موفق در  این زمینه  هستید  و همین‌طور  یکی  از  اندک  استادان   ردیاب هستید  برای عزیزان بسیار مفید است  تشکر تشکر  و  بازهم تشکر  (  عزیزان  توجه کنید تجارب هر فرد  در هر منطقه با فرد دیگر کمی متفاوت است و عزیزان باید  تجربه همه افراد موفق را در نظر بگیرند) با  آرزوی موفقیت برای همه

یافتن سنگ‌های قیمتی:

سلام مهندس آیا سیستم یا دستگاهی وجود دارد که سنگ‌های قیمتی مثل  الماس … را تشخیص بدهد آیا سیستم جدیدی هست که  هم  فلز و هم سنگ الماس   را شناسایی کند ؟ متشکرم

جواب :  سلام متأسفانه هیچ دستگاهی برای شناسایی سنگ‌های قیمتی  مثل  الماس و یاقوت وجود ندارد  مگر اینکه همراه   سنگ‌های قیمتی  فلزات دیگری  وجود داشته  باشند  و  شما  فلز را  شناسایی کنید  و به‌صورت شانسی  داخل این اتاق یا قبر سنگ قیمتی پیدا کنید  راه دیگر استفاده از آموزش‌های کتاب آموزش گام‌به‌گام  کار با ردیاب‌های آنتنی   و ردیابی با دو عدد میله یا آنتن ردیاب  است که به استعداد و  چند سال   تمرین نیاز دارد .

مهندس جان سلام یک سؤال: در دیواره کوه دستگاه ۶۰۰۰ سیگنال داده  اما بعد از  حدود یک متر کندن دیواره کوه دیگر سیگنال نداریم  خاک بیرون ریخته شده را  هم چک کردم  اما سیگنال نداریم . نظر شما چیست؟  .  به کندن دیواره ادامه بد هیم یا نه ؟                                              سؤال دوم :  اگر جایی بار وجود داشته باشد و دستگاه سیگنال بدهد  آیا با حفاری و  برداشتن قسمتی از خاک و نزدیک‌تر شدن  به هدف، سیگنال به‌تدریج قوی‌تر  می‌شود؟ یا نه ؟

جواب : سلام  جواب  اول :  اگر  با حفاری و تست دوباره داخل چاله یا حفره ( فرق نمی‌کند  چاله کف زمین است  یا توی دیواره کوه ) سیگنال    قطع شد یعنی چیزی داخل آن حفره یا چاله نیست  ( روش واردکردن  لوپ به داخل چاله را باید طبق آموزش انجام دهید )  حالا  ممکن است  یک فلز کوچک داخل خاک باشد ولی  پس از حفاری  قابل‌شناسایی نباشد اگر فلز خیلی کوچک باشد شاید  فلزیاب به این راحتی نتواند آن را شناسایی کند  .        

سؤال:  چرا  فلزیاب فلز  داخل خاک  شناسایی کرده ولی بعد حفاری تو خاک خارج‌شده  فلزیاب نتوانسته آن تکه فلز کوچک را شناسایی کند   ؟                

جواب : زمانی که یک‌تکه فلز کوچک سال‌ها زیرخاک قرار می‌گیرد  کمی پوسیده‌شده  و خاک اطراف را  آلوده می‌کند  . این آلودگی که به گاز فلز معروف شده  باعث  می‌شود  فلزیاب آن تکه فلز را باقدرت بیشتری  شناسایی کند  ولی پس از حفاری این آلودگی چسبندگی خودش را  از دست می‌دهد در این حالت اگر اندازه فلز خیلی کوچک باشد ممکن است فلزیاب به این راحتی نتواند  آن  را شناسایی کند  .  در این حالت استفاده از پین پوینتر  می‌تواند  خیلی  مفید باشد .  روش دیگر استفاده از لبه لوپ است یعنی لوپ را مثل چرخ  دوچرخه  نگه‌دارید و با لبه لوپ  خاک را  جستجو کنید  .  دقت کنید  گاهی ممکن است  این  تکه  فلز کوچک آن‌قدر  پوسیده و  پودر شده  باشد که چیزی  دیده نشود .   ( فلز براثر پوسیده شدن زیاد کاملاً  از بین رفته باشد)    در عکس زیر هاله  قرمزرنگ دور سکه همان آلودگی ایجادشده توسط سکه است .    

    عمق زنی در فلزیاب‌ها

سلام استاد رضایی درود بر شما، دستگاه فلزیاب کوچک که عمق  ۵۰ الی ۶۰ سانت  را  بزند  دارید؟

اگر دارید قیمتش چنده ممنون میشم

جواب :

 سلام منظور شما از  ۵۰ سانت چیست  فلز به چه بزرگی را ۵۰ سانت  بزند  اگر منظور یک عدد سکه است  که  فلزیاب‌های گران‌قیمت هم  یک عدد سکه را به‌زحمت در فاصله ۴۰  الی ۵۰  سانتی شناسایی می‌کنند مگر  آنکه  سکه هزار سال زیرخاک  دفن شده باشد پس بزرگی فلز و اینکه چقدر زیرخاک قرار داشته   مهم است .  ازآنجایی‌که  یافتن فلزی که بتوانیم با دقت بگوییم  ۱۰۰ یا هزار سال   زیرخاک قرار دارد  امکان‌پذیر نیست .  پس فقط   بزرگی فلز و  بزرگی لوپ   و عمق  باقی می‌ماند . پس  موقع  پرسیدن عمق باید بفرمایید فلزیابی می‌خواهم  که با لوپ مثلاً  ۳۰ سانت  یک عدد سکه  ۱۰۰ تومانی را در  فاصله   ۵۰ الی ۶۰ سانت   در هوا     شناسایی   کند    نگران زیرخاک نباشید  امواج   همه فلزیاب‌های   جهان   مثل  انواع  پالسی   ( وی ال اف )  و   ( تی ار )   از همه   نوع سنگ و خاک عبور می‌کنند فقط  انواع  ( وی ال اف  ) و ( تی ار )  به فضای  خالی حساس هستند  یعنی اگر بین گنج و  لوپ  و خاک    فضای خالی هم  وجود داشته باشد آن فضای خالی خطا  ایجاد می‌کند .  با یک مثال   بهتر توضیح  می‌دهم  فرض کنید قبری وجود دارد و داخل قبر گنجی وجود ندارد  ولی یک سنگ‌قبر روی قبر   قرار دارد  و یک  مار یا موش زیر سنگ‌قبر را  سوراخ و آنجا لانه کرده  این فضای خالی  باعث  انعکاس  امواج  فلزیاب‌های ( وی ال اف  )  و  خصوصاً ( تی ار ) شده  و فلزیاب  به‌اشتباه  آن حفره  را معمولاً  فلز غیر آهنی  شناسایی  می‌کند  و گاهی ممکن است شکل و اندازه  فضای خالی  جوری  باشد که  فلز داخل قبر قابل‌شناسایی  نباشد  این شرایط  در مکان‌هایی که  چندین  نوع  بافت خاک روی‌هم  قرار دارند  هم  به وجود  می‌آید  .  در غیر این صورت   امواج  همه فلزیاب‌ها  از  هر نوع  مانع   عبور می‌کند  مطالعه  کتاب راهنمای گنج تست و خرید فلزیاب  برای شما بسیار مفید است .

آیا حفره یابی با لوپ ۹۰ امکان دارد ؟

    مهندس داخل  آموزش گفته بودید  برای  حفره از لوپ  پنجاه  یا ۳۵ استفاده کنید آیا  می‌توانیم  از  لوپ  نود  هم استفاده کنیم .چون معمولاً  از لوپ نود استفاده می‌کنم( به‌منظور استفاده کل قدرت دستگاه) مگر  داخل چاله یا جایی که  با لوپ  نود  نمی‌توان کارکرد .

جواب :

استفاده از لوپ  ۹۰ برای یافتن فلز عمق را افزایش می‌دهد   .  داخل چاله  اگر فضای مناسب  و بزرگی ایجادشده  و  برای  لوپ ۹۰   فضای  لازم  و کافی  برای کار وجود دارد   استفاده از لوپ ۹۰ مانعی ندارد .  ولی برای حفره یابی در ابتدا حتماً از لوپ ۵۰ یا ۳۵ استفاده کنید    ولی لوپ ۹۰  برای یافتن حفره فکر نمی‌کنم کارایی  لازم  را  داشته باشد و حتی ممکن است  با   لوپ   ۹۰    حفره  قابل‌شناسایی نباشد  مگر آنکه  در دیواره  و سقف حفره  از سفال استفاده‌شده باشد  و یا  فلزات داخل حفره زیاد باشد  که در آن صورت  با  شناسایی   دیوار و سقف  سفالی  شکل   و اندازه  کامل  حفره    به دست می‌آید  و اگر مال  زیادی داخل حفره باشد با شناسایی مال  با خیال راحت حفاری می‌کنید

 

فضای خالی و اثر آن روی شناسایی گنج با گلکسار  ۶۰۰۰ 

   استاد عزیزم سلام وقت به خیر خسته نباشید استاد اگر داخل یک  حفره‌ای در عمق دو متر وسایلی با حجم تقریباً زیاد وجود داشته باشد آیا با گلکسار قابل‌شناسایی است ؟؟؟ آیا حتماً باید لپ به زمین بچسبد  تا شناسایی شود  یا  نه اگر فلز زیاد باشد  با همان فاصله ۲۰ سانتی لوپ شناسایی می‌شود؟؟؟؟

جواب :  سلام   اینکه  فضای حفره  خالی باشد یا نه‌چندان  مهم  نیست .   مهم میزان   لوازم است  اگر یک سکه باشد  نه نمی‌توانید پیدا کنید  ولی اگر فلز بیشتر باشد   حتماً پیدا می‌کنید   برای  اطمینان از لوپ ۹۰  هم استفاده کنید  .  البته اگر   داخل اتاق  پر   از خاک  باشد   آلودگی فلز  بیشتر  و به سطح   خاک  نزدیک‌تر می‌شود  پس  فلزیاب  آن فلزات  را باقدرت بیشتری شناسایی می‌کند  و خبر خوب  اینکه  امکان ندارد  داخل  حفره  یا اتاقی خاک وجود نداشته باشد چرا   ؟  چون  هر کاری کنند  پس از هزار سال  باران  و برف  راه و سوراخی به داخل  حفره یا اتاقی که  زیرزمین قرار دارد راه  پیدا می‌کند  و به همراه خود  آرام‌آرام گل‌ولای  را داخل اتاق یا  حفره پر می‌کند .  مگر آنکه  این حفره  به چاه‌ها  و سفره‌های آب زیرزمینی  راه  داشته باشد  . در این صورت  آب و گل لایی که وارد حفره یا اتاق شده  ازآنجا به  سمت سوراخ‌های طبیعی زیرزمین  می‌رود  و  احتمال  در این حالت  هر چه  داخل  چاله  باشد  را  هم  با  خود  به مکانی غیرقابل‌دسترس  می‌برد   ولی  انسان‌ها در زمان گذشته می‌دانستند  قبرها و گنج‌ها را کجا دفن کنند که چنین اتفاقی نیفتد  پس هر سوراخی در زمین دیدید  فکر نکنید  ساخت دست انسان است و داخلش  پر از گنج  سوراخ‌های  بسیار بزرگ و عمق طبیعی هم وجود دارند  . درباره  چسباندن  لوپ  به خاک قبلاً گفتم  اگر در حالت معمولی سیگنال نداشتید  می‌توانید لوپ را به خاک بچسبانید  آموزش کامل  در قسمت  کار در  گورستان   قرار دارد

یافتن  حفره در کوه سنگی

سلام. ببخشید سؤال داشتم با دستگاه گلکسار۶۰۰۰ چطور می‌توان فهمید  پشت   دیواره کوه سنگی حفره  هست   یا زیرزمین حفره‌ای وجود دارد، اگر امکان دارد  روش  تنظیم دستگاه را  توضیح دهید  تشکر

جواب :

با سلام  پشت کوه  سنگی   امکانش نیست  یا اگر امکانش باشد  دقت  و شانس کمی  برای  شناسایی حفره خالی  پشت  کوه   سنگی  وجود دارد   . توجه کنید  در قسمت‌های قبلی آموزش یافتن حفره خالی پشت کوه سنگی یا گور دخمه آموزش داده‌شده . ولی اگر داخل حفره فلز وجود داشته باشد هیچ مشکلی وجود ندارد  فلزیاب فلزات را شناسایی می‌کند پس‌نیازی به یافتن حفره نیست  ولی زیرزمین  امکان یافتن حفره  وجود دارد . که در قسمت‌های قبلی آموزش  داده‌شده . همچنین فیلم آموزشی  یافتن حفره داخل کانال تلگرام کاتالوگ وجود دارد .

یافتن حفره داخل  کوه  سنگی  یا  دیواره کوه   سنگی  هم مثل همان است ولی احتمال موفقیت کم است .   توجه کنید که با هر دستگاهی    احتمال موفقیت  جهت یافتن  در دیواره کوه سنگی  کم است  پس باید  از  روی ظاهر مکان  یا دیوار کوه متوجه  وجود حفره  یا در پلمب شد  یعنی اینکه  ظاهر کوه نشان‌دهنده  در پلمب  در کوه   سنگی باشد .

اسکنر و یافتن حفره :

با  سلام خدمت مهندس رضایی عزیز.   دستگاه‌های اسکن که در  بازار عرضه می‌شوند  برای فلزیابی مناسب نیستند  . ولی برای حفره یابی یا شناسایی ورودی‌هایی که در عمق ساخته‌شده‌اند قابل‌استفاده هستند ؟؟

جواب :

با سلام   اسکنر   از نوع راداری زیرزمینی برای یافتن گنج یا فلزات مناسب نیست   چون خطای زیادی دارد و انواع سنگ و سوراخ موش را با فلز اشتباه می‌کند ولی می‌توان برای حفره یابی در عمق بالا مثلاً ۶ متر  از آن  استفاده کرد برای این کار  استفاده از   انواع  (اوکا ام)    و رادارهای زیرزمینی مفید است   . دقت کنید انواع تقلبی ( او کا ام )    و رادار زیرزمینی با   سنسور مگنومتر تو  بازار هست که  کارایی ندارد  . عمق جستجوی رادارهای زیرزمینی جهت  یافتن حفره  در برخی مدل‌ها  حتی ممکن است  بیشتر از ده متر باشد  یعنی ممکن است یک حفره در عمق ۱۵ متری را شناسایی کنند   (   البته بسته به نوع و مدل رادار زیرزمینی  عمق جستجو و خطا  متفاوت است )   ولی  در کل خطای آنها جهت یافتن حفره زیاد است   و ممکن  است شل بودن زمین یا  مسیر عبور گازهای زیرزمینی را با حفره اشتباه کند  . پس خیلی روی دقت این ابزارها نمی‌توان حساب کرد . حتماً باید مدرک محکم و قابل قبولی  از وجود حفره یا بنای  زیرزمینی  در دست داشته باشید  و  فقط در همان مکان دنبال حفره باشید  و نتیجه اسکن را با نقشه حفره‌ای که دارید برسی کنید تا با اطمینان حفاری کنید برای مثال  نقشه‌ای قابل‌اعتماد دارید که  داخل آن دو تا اتاق  ۳ در ۳ و جود دارد و این دو تا اتاق با یک راهرو  ۵ متری به هم وصل هستند  حالا  اگر نتیجه اسکن فقط یک اتاق ۲ در ۲ را نشان داده یا یک راهرو  ۱۲ متری  به‌احتمال‌زیاد چیزی که یافته‌اید  آن چیزی که دنبال آن هستید نیست و ممکن است   نرمی خاک در اعماق زمین یا مسیر عبور  گازهای زیرزمینی  باشد .

یافتن حفره با گلکسار ۶۰۰۰ و مشکلات پیش رو

سلام جناب رضایی.خوب هستید.جناب رضایی برای  حفره یابی من هر کاری  می‌کنم  سه تا سیگنال را  به من  نمی‌دهد  که شروع  کنم  فیلتر  را حتی روی  صفر و یک هم قراردادم و  تمرین کردم ولی اثری نداشت.فیلتر را  بردم  بالا  بازم  سه سیگنال  را  نداد  . گین را  هم  کم  یا زیاد کردم  بی‌فایده بود.حتی جایی که حفره بود هم تمرین کردم چیزی مشخص نشد  . این را هم بگویم که مثل کاتالوگ روی  مد  دستی  و  با لوپ سی پنج و پنجاه  را  هم امتحان کردم ولی  فایده‌ای نداشت .لوپ را  در  فاصله‌های  مختلف  سی . چهل حتی  پایین‌تر   تست کردم  بی‌فایده  بود. لطفاً راهنمایی کنید . زمینی که  روی آن  کار می‌کنم  آلودگی ندارد .یعنی می‌توان گفت  مواد  معدنی‌اش   صفر است. در چند   منطقه  امتحان کردم  اثری  نداشت . سپاس از شما

جواب : با سلام   اول اینکه  با فیلتر و گین بازی نکنید    گین ۸  و فیلتر صفر  و در ارتفاع ۴۰ یا ۳۰ سانت  بالانس و  پس از پایان بالانس لوپ  را به زمین نزدیک کنید و این کار باید   چند متر  دورتر  از حفره انجام شود   و باید حتماً از لوپ ۳۵ یا ۵۰ استفاده کنید اگر با تمام این  شرایط سیگنال  نداشتید  امکان یافتن حفره با  سقف سنگی یا خاکی در این زمین امکان‌پذیر نیست ولی یافتن حفره با طاق یا سقف  سفالی در عمق بالاتر امکان‌پذیر  است  قبلاً گفته‌شده دقت یافتن حفره ۵۰ در صد است یعنی امکان زیادی دارد  که نتوانید برخی حفره‌ها را شناسایی کنید ولی باز جای نگرانی نیست چون شما در پی یافتن حفره‌ای پر از گنج هستید  و در  زمینی که مواد معدنی آن خیلی کم است  گنج در عمق بالاتری  و با راحتی بیشتری امکان‌پذیر است .

اگر  توی حفره مال زیادی باشد فلزیاب گلکسار  آن را شناسایی می‌کند ؟

سلام مهندس رضایی عزیز امیدوارم حالتان خوب باشد یک سؤال خدمتتان داشتم

تا حالا نشده من با دستگاه دنبال حفره بگردم آخر  ما به دنبال گنجیم نه حفره اگر داخل حفره گنجی هم باشد دستگاه میزند و  دیگر لازم نیست با دستگاه دنبال حفره بگردیم .

فقط  تازگی‌ها  یک مسئله‌ای ذهن من را  مشغول کرده .  تو خیلی قبرها که عمقشان ۲مترِ است  تنها یک عدد  سکه هست و  دستگاه  هم   سکه را  در  ۲متر نمی‌زند استفاده  از  روش حفره یابی  تو  این  قبرها  کاربرد  دارد یا نه ؟

جواب :

با سلام    بله حق  با شما است اگر تو حفره مال زیادی باشد  دیگر  نیازی به یافتن حفره نیست دستگاه فلزات  داخل حفره را شناسایی می‌کند ولی شناسایی  حفره   به امید اینکه فقط  یک سکه داخل  آن باشد ریسک بالایی دارد  چون ممکن است  حتی یک سکه هم تو حفره وجود نداشته   باشد

حفره یابی  از روی یک سنگ بزرگ امکان‌پذیر نیست ؟

سلام مهندس وقت شما به خیر،خسته نباشید  امروز توی منطقه برای  اولین  بار  با دستگاه گلکسار ۶۰۰۰ تست حفره زدم  طبق کاتالوگ  با سه سیگنال روی  منطقه کار می‌کردیم وقتی لوپ روی  سنگ می‌رفت کلاً سیگنال حذف می‌شد به نظر شما چون روی  خاک  بالانس دستگاه را انجام داده‌ایم فقط باید روی  خاک کارکنیم؟ و  در حالت تست حفره  از کجا باید فهمیده دستگاه در بهترین حالت بالانس قرار دارد و اگر از حالت بالانس خارج شود چگونه باید فهمید؟

جواب :

با سلام  اول اینکه  حفره یابی روی سنگ امکان‌پذیر نیست حتماً باید خاک باشد  یعنی نمی‌توان فهمید زیر  یک‌تخته سنگ بزرگ حفره هست یا نه  بهترین حالت تنظیم جهت حفره داشتن  یک الی ۳ سیگنال است  و همین نشان‌دهنده  آن است که بالانس دستگاه برای یافتن حفره مناسب است  .

یافتن  تخته‌سنگ خیلی بزرگ به‌جای حفره

  مهندس اگر تو عمق ده   سانتی یا بیشتر  زیرخاک   یک  سنگ  باشد و ما  از  وجود  سنگ  زیرخاک  بی‌اطلاع   باشیم  .  اگر  لوپ  ما روی  این نقطه باشد  طبیعتاً  باید سیگنال‌های ما حذف شود  درست  است ؟

جواب :

اگر سنگ خیلی  بزرگ باشد  مثلاً  یک متر در یک متر    و   این سنگ  ده سانت زیرخاک  قرار داشته باشد   . شما فکر می‌کنید  که زیرخاک حفره قرار دارد  و بعد ۲۰ سانت حفاری به سنگ برخورد می‌کنید  البته باید دقت کرد  ممکن  است  این تخته‌سنگ   سقف  یک اتاق زیرزمینی باشد  .  به‌هرحال دقت یافتن حفره ۵۰ درصد است  از  آن گذشته  بهترین حفره یاب دنیا هم ۵۰ در صد خطا دارد و  فقط خوبی آنها  یافتن حفره در عمق ۶ متر و یا کمی بالاتر است  ولی آنها هم خطای زیادی دارند  و معمولاً  مسیر عبور گازهای زیرزمینی   یا نرم بودن خاک را با حفره اشتباه می‌کنند

چرا ابعاد حفره حداقل باید از نیم متر بزرگ‌تر باشد؟

 جواب :

یکی از عزیزان درباره ابعاد حفره سؤال کرد و پرسید چرا ابعاد و اندازه حفره باید بزرگ‌تر از نیم متر باشد  ؟  جواب برای اینکه  حفره کوچک‌تر  احتمالاً سوراخ موش و حیوانات دیگر است  حفره   یا اتاقی که انسان حفاری می‌کند حداقل باید به‌اندازه یک انسان  باشد  پس ابعادی  را در نظر بگیرید  که  یک انسان  بتواند  به  همراه لوازم  در آنجا  پنهان یا دفن شود  . یا  از  روی  حفره‌های  باستانی  یافت شده در منطقه خودتان عمق و اندازه حفره‌های بعدی را حدس  بزنید . گاهی عزیزان  از روی داستانی که شنیده‌اند و یا مدارک تقلبی و غیره دنبال حفره‌ای می‌گزند که وجود ندارد  . توجه کنید  تا جایی که من می‌دانم  یافتن حفره خالی یا حفره‌ای که مرده‌ای داخل آن دفن شده هدف جستجوگران گنج  نیست . آنها معمولاً به امید یافتن مالی بزرگ در جستجوی یافتن حفره هستند پس توجه کنید  فلزیاب گلکسار و   انواع فلزیاب‌های پالسی  یا کابلی  با یافتن مال داخل حفره مشکلی ندارند  .  در این میان  فقط   فلزیاب‌های  (وی ال اف ) و  (تی ار  ) در این مکان‌ها  به مشکل برمی‌خورند    .

وارد شدن به سوراخ‌ها و مکان‌هایی که احتمال وجود تله  هست  ؟

آقای مهندس  این مکان رو پیدا کردم  با ۶۰۰۰   کاملاً هم دقیقه  فقط اگر امکانش هست کمکم کنید در مورد تله‌ها  فقط اگر امکانش هست کمکم کنید در مورد تله‌ها  که آیا تله دارد  یا نه ؟

جواب :

با سلام به‌راحتی نمی‌توان گفت مکانی تله دارد یا نه  ولی تله در ایران کم است  برای اطمینان  اگر راه ورودی باز است و انسان راحت وارد آن می‌شود   یک سگ  دست‌آموز  بزرگ  را وارد مکان کرده  و بعدازآن خارج کنید  اگر باید با   طناب پایین بروید یک حیوان کوچک را با طناب پایین بفرستید  فرق  دور روش در چیست  ؟   اگر تله مکانیکی باشد  ورود و خروج حیوان بزرگ و سنگین تله را فعال می‌کند ولی   با حیوان کوچکی که  آن را با طناب داخل حفره می‌کنید  احتمال فعال شدن تله مکانیکی کم است  ولی برای تله‌های شیمایی گازهای سمی  و خطرناک هر دو روش مفید است  اگر قبل  از  ورود  بتوانید  یک دوربین را  داخل حفره کرده و برسی کنید  کار بسیار خوبی است  می‌توانید چراغ‌قوه   یک گوشی تلفن را روشن کنید دوربین گوشی را در حالت  فیلم‌برداری قرار دهید و بعد گوشی را با طناب یا چوب بلند داخل  سوراخ ببرید و فیلم‌برداری  کنید   ( توجه کنید که بیشتر تله‌ها گازهای سمی یا قابل‌انفجار هستند  ) سپس فیلم  را  ببینید   موفق باشید .

 

 

لوپ به‌صورت چرخ دوچرخه ( حرکت عمودی لوپ روی زمین) و حفره یابی:

 

 

با سلام خدمت استاد عزیز و گران‌قدر چند سؤال داشتم

  1. با گلکسار ۶۰۰۰ می‌توانیم لوپ۵۰ را به‌صورت چرخ دوچرخه  دربیاوریم و  ببینیم عمق فلز چقدر است  آیا  برای حفره  با سقف سفالی  یا سفال هم‌چنین امری صدق می‌کند
  2. آیا از لوپ ۹۰ هم می‌توان مثل چرخ دوچرخه استفاده کرد و اگر جواب مثبت است حداکثر تا چه عمقی سنس صورت می‌گیرد

با سپاس و تشکر فراوان از زحمات بی‌شمارتان

جواب : با سلام  برای یافتن  حفره با سقف سفالی   نمی‌توان از لوپ ۹۰ یا  لوپ به حالت چرخ  دوچرخه  استفاده کرد چون مقدار سیگنال کم است و قدرت فلزیاب هم  در  این حالت ( لوپ  به‌صورت چرخ دوچرخه)  خیلی کم است  لوپ ۹۰ هم خیلی بزرگ است  و استفاده از آن   به‌صورت چرخ دوچرخه  با  خطای زیادی  همراه است از طرفی استفاده  از لوپ ۹۰ باعث می‌شود تا حساسیت  فلزیاب به مواد معدنی فلزات کوچک جدید  سفال و ساروج خیلی خیلی کم  شود و یا حتی  به آنها حساس نباشد  .

استفاده  از لوپ ۹۰ باعث می‌شود تا حساسیت  فلزیاب به مواد معدنی فلزات کوچک جدید  سفال و ساروج خیلی خیلی کم  شود و یا حتی  به آنها حساس نباشد

آیا حفره یاب ها  قابل‌اعتماد  هستند  ؟

با سلام خدمت استاد عزیز و گران‌قدر ببخشید دو  سؤال داشتم

  1. آیا با استفاده از حفره یاب می‌توان مکانی که  پلمپ شده  را شناسایی کرد؟
  2. آیا حفره یاب ها ابزارهای  مهندسی‌  هستند ؟  با  تشکر و  سپاس فراوان  از زحمات  بی‌شمارتان .

جواب :

با سلام حفره یاب تقلبی فراوان است   ولی  حفره یاب  مهندسی  و خوب  هم وجود دارد .  ولی شاید  انتظارات عزیزان را  برآورده  نکند چرا ؟  حفره یاب یک ابزار  مهندسی برای  زمین‌شناسی است .  بیشتر کاربرد  آن  دریافتن  منابع  آب‌های  زیرزمینی  یا  نفت گاز  یا  مسیر زلزله  و  در کل   برسی  زیرزمین  از  روی  تفاوت قسمت‌های مختلف آن  با یکدیگر است  درواقع حفره یاب   یا ابزار زمین‌شناسی به شما می‌گوید   زمین این قسمت به طول صد متر و عرض دو متر با  اطراف فرق دارد  و  احتمالاً  خاک  آن نرم  یا سخت  است   بعد حفاری ممکن است  به‌جای حفره  دست‌ساز بشر   مسیر عبور گازهای زیرزمینی  یا  مسیر آب   چشمه  و  یا  سوراخی طبیعی  را پیدا  کنید  . پس اگر فکر می‌کنید به کمک  ابزار زمین‌شناسی با دقت ۸۰ درصد می‌توانید  اتاق پلمپ  و احتمالاً   در  ورودی  آن  را  شناسایی کنید  باید بگویم  در ۹۰ درصد  موارد چنین چیزی  امکان  ندارد  . دستگاه با خطای  بالا   تفاوت‌هایی را  آشکار می‌کند  تجربه اوپراتور هم بسیار مهم  است  تا  از اطلاعات به‌دست‌آمده  بهترین نتیجه به دست آورد  . روش درست این است که  . اول  با  استفاده  از  مدارکی  قابل‌اعتماد   از  وجود حفره‌ای دست‌ساز   همچنین   مشخصات  واقعی  آن   و مکان  آن  با حداکثر   یک کیلومتر خطا  در دست داشته باشید بعد  با حفره یاب فقط در همان یک کیلومتر به دنبال چیزی که تااندازه‌ای مشابه همان  مشخصات  باشد را پیدا کنید در این صورت احتمال موفقیت شما  شاید حدود  ۶۰ درصد  یا بیشتر باشد  ولی  بیشتر عزیزان  با شنیدن حرف‌هایی دنبال حفره‌ای می‌گردند . آدرس و مکان تقریبی  حفره کجا  است ؟  مشخص نیست  عمق و اندازه حفره  چقدر است  ؟  مشخص نیست  مال چه دورهای است ؟   آن‌هم مشخص نیست  با  این شرایط   جایی  حفاری می‌کنید  چاه  آب قدیمی  پیدا می‌کنید .  مکان دیگر  مسیر عبور گاز و در مکان دیگر  نرم  بودن خاک ایجاد  خطا می‌کند  . بهترین حفره یابی که من می‌شناسم  (  او کا ام ) است که  خیلی‌ها  از  آ ن ناراضی هستند  .  یکی از دلایل داشتن   توقع  زیادی  از وسیله و دیگری نداشتن تجربه و آموزش کافی است  البته خطای دستگاه  بالا  است  . برای خرید  یک  حفره یاب خوب  باید  با  یک  متخصص زمین‌شناس  که کار و حرفه  او  استفاده  از  این ابزار است و برای  سازمان  زلزله‌شناسی  یا معادن  و  از همه بهتر  کسی که برای میراث فرهنگی و زمینه  باستان‌شناسی  کار می‌کند   و خودش  دوره تخصصی  کار با آن وسیله را دیده  و از آن مهم‌تر  برای دولت کار می‌کند  مشاوره کنید حتماً  باتجربه  چندین سال و آموزش‌هایی که دیده بهترین را به شما  معرفی می‌کند  . در کتاب فلزیاب‌های تصویری دو مدل حفره یاب برسی  و توضیح داده‌شده که یکی از آنها  (  او کا ام  )  است   ولی  معمولاً  عزیزان  با  شنیدن  دروغ‌ها و  یا  رؤیابافی بدون داشتن مدرکی قابل‌اعتماد   در جستجوی یافتن  اتاقی  پر از گنج  در عمق بالا  هستند و معمولاً  پس از سال‌ها  هزینه و تحمل سختی‌ها  ناامید می‌شوند  . به‌طور خلاصه  حداکثر  کمک حفره یاب خوب به شما شناسایی  راهروها و اتاق‌های زیرزمین است اینکه در ورودی  کجا است  و چطور باید داخل آن شوید به تجربه  و مهارت اوپراتور و شانس شما بستگی دارد .

 

تجربیات یک اوپراتور باسابقه (استاد عمو زاد )و حرفه‌ای گلکسار  درباره  حفره یاب :

با سلام خسته نباشید می‌خواهم کمی در مورد تجربیاتم  صحبت کنم .  دنبال گنج‌های رویایی نروید که ضرر می‌کنید  عمر و پولتان تلف می‌شود.  دنبال حفره اتاقک تونل و  این‌جور چیزها  هم نباشید  چون  هم یافتن چنین مکان‌هایی خیلی سخت است و  هم کارش  واقعاً  سخت  و پرهزینه است . به فکر حفاری با  عمق  بالا ( ده  یا  بیست متر   ) هم  نباشید .  که  خطرات زیادی دارد .  خودم  از سن سیزده‌سالگی  تا حالا  که  سی‌وچهار سال دارم دنبال حفاریم  یعنی ۲۱سال  .  مدت  نوزده سال فقط  دنبال گنج‌های  رویایی و حفاری  عمیق    بودم  که  فقط عمر  و  زندگیم  تلف  شد . با  انواع ردیاب مثل توماس . شاقولی و جیوه‌ای  هم کارکردم  همه آنها  اسباب‌بازی هستند . چند مورد حفاری با  دستگاه‌های مگنومتر  یا  همان  اسکنر تصویری  داشتم ولی  بی‌نتیجه . یک  نمونه  اپراتور گفت  هدف  تو سه متری  قرار  دارد  بعد  حفاری رسیدیم  به  مسیر آب زیرزمینی  بر این  اساس دو سال  پیش تا حالا  روش  یافتن دفینه را  تغییر  دادم و  باعقل  و منطق  و   استفاده  از نقطه زن‌های  ( وی ال اف ) و  ( پالسی )  کار را ادامه دادم  و  چیزهای عجیبی دیدم که در ادامه  بازگو  می‌کنم  .

دوستان بعد از  ۲۱ سال حفاری در  این  دو سال تمام  هدف‌هایی را  که زدیم حداقل  ده سانت و  بیشترین آنها  یک متر عمق داشت  .  اکثر  اشیای  قدیمی  حداکثر   در  عمق  یک  متری قرار داشتند .  چند  نمونه آنها  بالای  یک  تپه که  منطقه  مسکونی  قدیمی  بود  ( ۱۶۹ سکه نقره) فقط  در عمق ده سانت  زدیم  .  یک جای دیگر  تعداد پنجاه  عدد  سکه  نقره  ساسانی در عمق  بیست سانت زدیم  .  دوستانم  یک کوزه  با هفت‌صد  سکه  فقط  در عمق سی سانتی زدند  . قبرهایی که زدیم  حداکثر   هشتاد سانت عمق داشتند .  پس باور کنید  گنج‌ها و قبرها  در عمق خیلی کمی  قرار دارند   انواع  دستبند  سکه   گوشواره  لوازم  زندگی مثل کاسه  قاشق  و  غیره  را حداکثر  در عمق  شصت سانت زدیم  .

پس توصیه  می‌کنم  بجای سیستمهای  تصویری و انواع  ردیاب‌ها  از فلزیاب‌های  نقطه زن  (وی ال اف)  یا  ( پالسی ) استفاده کنید  باور کنید  زودتر  موفق می‌شوید .  به نظر من  یک  فلزیاب نقطه زن پالسی  ارزان  حتی  اگر  ساخت  ایران  هم  باشد  (مثل  انواع کیت فلزیاب)  با  آن  بهتر و زودتر موفق می‌شوید .  اپراتوری  مهم است  نه دستگاه .  دوستی چند سال  پیش یک فلزیاب  دست‌ساز  ایرانی که  فقط  یک ولوم تنظیم  داشت  تهیه کرد  بدون تفکیک و   امکانات  .  بهترین قبرها  را زد  چون  آن‌قدر حفاری کرده بود قلق کار دستش آمده بود . اگر توان خرید دستگاه  پیشرفته  و خوب را  ندارید  از همین دستگاه‌های معمولی فلزیاب استفاده کنید باور کنید  زودتر موفق خواهید شد .

جواب : با سلام  و تشکر  حتماً تجربیات شمارا تو کانال قرار می‌دهم . بارها  گفته‌ام  یک کیت ساده فلزیاب  از  هزاران  ردیاب  و  اسکنر تصویری  بهتر  است .

تجربه ارسالی  شناسایی سفال   با  گلکسار  ۶۰۰۰

در یک منطقه باستانی مشغول جستجو  بودم که  در ابعاد  سی در سی سیگنال آهن  گرفتم  لوپ  را  به‌صورت چرخ  دوچرخه درآورده  پس از بالانس در چند متری هدف  بر روی هدف آوردم  تعداد   سیگنال   به  دو  یا  سه  عدد  رسید چون  منطقه  باستانی  بود  با در  نظر  گرفتن ابعاد  بزرگ  جسم  زیرخاک کنجکاو  شدم  که  باید  جسم بزرگی  در عمق  نیم متری قرار داشته  باشد   ناگفته نماند که زمان جستجو لوپ به زمین چسبیده بود.  پس از حدود  ده  الی  پانزده  سانت حفاری  به خشت  برخوردم  فهمیدم که  اشتباه من  در  اپراتوری  بود  چون  اگر فلزی   با  این ابعاد زیرخاک بود   دستگاه  از  فاصله  بیست سانتی  از  سطح  زمین  هم  باید آن  نقطه را  سنس ( شناسایی) می‌کرد  چون  بارها  امتحان کردم که  اگر  فاصله  لوپ  از  روی خشت  بیست  سانت  باشد  دستگاه  گلکسار نسبت  به خشت  هیچ  واکنشی  نشان  نمی‌دهد .

جواب :   بله  نظر شما   کاملاً  درست  است  باید  فاصله  لوپ  از  زمین  را  در حد  بیست  سانت حفظ  کنید .  البته  اگر با  لوپ  ۹۰  مکان را تست می‌کردید  حتماً  تعداد سیگنال  کمتر  یا  کاملاً  قطع  می‌شد .  که  همین   نشانه‌ای  از  بی‌ارزش بودن   اشیا زیرخاک ( مواد یا سنگ  معدنی و  یا سفال ) است  .  وقتی لوپ ۹۰ سیگنال کمتری  نشان دهد   یا  اصلاً  سیگنال  نشان  ندهد  یعنی  یا  فلز  نزدیک  و جدید  است   یا  مواد معدنی  مثل  خشت و  سفال  است  .

تجربه  کار داخل چاله و تفکیک   :

چند وقت پیش یکی از دوستانم  با من  تماس گرفت و گفت .  ما  با  فلزیاب  جایی  را  نقطه کردیم  و در حال  حفاری  هستیم چون  دستگاه ما داخل   گودال  جواب نمی‌دهد.  بیا  و داخل چاله را  برای ما دستگاه  بزن .  یک چاله به قطر نیم متر  و عمق  یک  و نیم متر حفاری کرده بودند  وقتی داخل گودال را  دستگاه زدم هیچ خبری از سیگنال  نبود یعنی  آن‌همه زحمت بیهوده  بود . این‌یکی  از  چندین  امکانات مفید  گلکسار است  که جلوی زحمت بیهوده را  می‌گیرد .   همان‌جا  دوستم که صاحب  آن  دستگاه  بود گفت  من جایی  در همین نزدیکی را  سنس کردم  که احتمال  دارد  قبر باشد  .  فلزی در عمق هفتاد سانتی وجود دارد   که  فلزیاب من  کد طلا به من  داده .  وقتی به آن منطقه رسیدیم  نقطه موردنظر ایشان را  سنس کردم  و گفتم  یک  قوطی نوشابه  توی  عمق ده سانتی قرار دارد .  گفت  امکان  ندارد خودش  حدود بیست  سانت حفاری کرد و  یک قوطی رانی را  بیرون آورد که با تعجب گفت. پس چرا دستگاه من کد طلا می‌داد .

این هم یکی دیگر از  چندین امکانات گلکسار  ممنون از  شما بابت زحمات تان .

جواب   : از اینکه تجربه ارزشمند خودتان  را با  دیگر عزیزان به اشتراک گذاشتید  از شما سپاسگزارم   موفق باشید.

ارسال تجربه‌ای دیگر :

مهندس رضایی گرامی تا حالا با  دستگاه گلکسار شما لوازم  قدیمی زیادی را  پیداکرده‌ام  هرچند که بیشتر آنها  بی‌ارزش  بودند  اما  عمل کرد صحیح دستگاه گلکسار بسیار  عالی است .  وسیله زیرخاک را خوب  شناسایی می‌کند . حتی وسیله  به وزن حدود  یک  الی  دو  گرم  را  در عمق  سی چهل  سانت بیرون آوردم  به  دوستان توصیه می‌کنم  که بیشتر   در مکان‌های مسکونی قدیمی کار کنند و  دنبال گنج بزرگ نباشند که فقط وقت تلف کردن است .

جواب   : از اینکه فلزیاب گلکسار توانسته رضایت شمارا جلب کند بسیار خوشحالم  . از اینکه تجربه   ارزشمند خودتان  را با  دیگر عزیزان به اشتراک گذاشتید  از شما سپاسگزارم   . موفق باشید .

کار زیر یا کنار  دیوار آرماتوربندی شده  با   گلکسار ۶۰۰۰ 

سلام در کنار دیواری مشغول   کار هستم  پی دیوار آرماتور دارد  این قسمت را  چطور دستگاه بزنیم که آرماتور مشکل ایجاد  نکند  و اینکه آموزش اپراتوری پیشرفته جد است یا همانی  است که آخر جزوه   قرار دارد .

جواب :  سلام  آموزش  پیشرفته یا  تکمیلی داخل  سایت قرار دارد  و  همه آنها آرام‌آرام  به کتاب  تبدیل می‌شود  و از طریق  کانال  تقدیم عزیزان می‌گیرد . ( این کتاب هم قسمتی از آموزش‌های تکمیلی است )

اوپراتوری کنار   مسیر  آرماتوربندی یا  تیرآهن  :

کار روی این قسمت خیلی سخت است  و  نتیجه کار  صد در صد  نیست  .  لوپ را  در فاصله یک متری  از دیوار  قرار داده  بعد فلزیاب را  بالانس کنید . سپس لوپ را  موازی با دیوار  حرکت دهید .  اگر دیوار گرد است  یا  انحنا  دارد لوپ هم  باید  با  همان انحنا و  همان  فاصله  یک متری  از دیوار حرکت کند     چرا ؟   چون  وقتی  لوپ را موازی  و  بافاصله  مشخص از دیوار حرکت می‌دهید  فلزیاب   میلگرد آرماتوربندی را حذف می‌کند   و اگر  فلزی اضافه‌تر  از   آرماتور   زیرخاک قرار داشته باشد آن  را شناسایی می‌کند  .  وقتی ازیک‌طرف دیوار تا  طرف دیگر  آن  را جستجو کردید.  لوپ را ۵۰ سانت به دیوار نزدیک کنید  .  با  این کار  چون لوپ  به  آرماتورها  نزدیک می‌شود   فلزیاب سیگنال تولید می‌کند .  پس دکمه زیرو را  فشار دهید  تا سیگنال آرماتور  حذف شود  بعد  بافاصله جدید  که ۵۰  سانت  از دیوار  است  زمین را جستجو  کنید .   در هر مرحله  کمی به دیوار نزدیک‌تر شوید و  لوپ را موازی با دیوار حرکت داده و   زمین را جستجو کنید .  در  زمان جستجو  ۳ حالت پیش می‌آید  . حالت اول هیچ سیگنالی ندارید .  پس احتمالاً  چیزی زیرخاک قرار ندارد  باید توجه کنید شرایط شما بسیار عجیب است  پس  احتمال خطا  وجود دارد  .  حالت دوم   با حرکت دادن لوپ  در یک نقطه  سیگنال دارید  در این حالت ممکن است   چیزی که دنبال آن  هستید در همان مکان قرار داشته باشد  . حالت سوم   با حرکت دادن  لوپ  علامت  NO   یا    NO BAL  ظاهر می‌شود  که نشانه آن  است که مکان  بالانس اشتباه  بوده  و ممکن است  همان‌جا فلزی   زیرخاک قرار داشته  باشد .  پس با چند متر فاصله  از مکان اول  فلزیاب را  دوباره بالانس و  زمین  را  جستجو کنید .   توجه کنید در این حالت  از روش جارویی استفاده نکنید  یعنی لوپ  را به سمت  چپ و راست جابجا  نکنید  لوپ  در یک مسیر مستقیم به سمت جلو  حرکت کند درست طبق عکس زیر شماره کنار آدم‌ها نشانه انجام  هر  مرحله  از کار است    .

اوپراتوری با گلکسار  ۶۰۰۰  زیر برق فشار قوی :

 

سلام خسته نباشید خدمت مهندس  بزرگوار   در منطقه ای که سیم  و دکل  برق فشار قوی وجود دارد   برای   گلکسار ۶۰۰۰ خطرناک است و  احتمال سوختن دستگاه وجود دارد یا نه ؟

اگر جواب مثبت است تا چه فاصله ای امکان کاوش بدون خطر  وجود دارد ؟  از وقتی که میگذارید   تشکر میکنم  .

جواب :

با سلام  و تشکر  همینطور که در عکس می بینید دکل های فشار قوی شکل های مختلفی دارند  و هر شکل آن برای ولتاژ  خاصی ساخته شده  فلزیاب گلکسار با لوپ ۵۰ زیر دکل فشار قوی با ولتاژ  ۱۲۰ الی ۳۱۵ هزار  ولت  بدون  مشکل  تست شده  و  به خوبی کار میکند  ولی ممکن است با  دکل های فشار قوی  بزرگتر که ولتاژ  بیشتری دارد  و  یا  هنگام  استفاده از لوپ ۹۰ زیر دکل فشار قوی با  مشکل  روبرو  شوید  برای تست اینکه  آیا  دکل فشار قوی مورد نظر شما  روی فلزیاب گلکسار اثر بدی می گذارد  یا  نه  آزمایش زیر  را  انجام   دهید .

 

صد متر دور تر  از  دکل فلزیاب را  بالانس کنید  . سپس به آرامی  به دکل نزدیک شده و از زیر آن عبور کنید .  اگر  با  این کار هیچ سیگنال نویزی در فلزیاب مشاهده نشد می توانید  با خیال راحت زیر دکل کار کنید ولی اگر با نزدیک شدن به دکل  فلزیاب سیگنالی نشان میدهد که مقدار آن دائم کم و زیاد میشود ( سیگنال نویز ) که  با زدن دکمه زیرو  سیگنال اضافی حذف نمیشود  دیگر  بیش از  این به دکل نزدیک نشوید  . ( توجه کنید زیر دکل لوپ یا هر وسیله فلزی دیگری را به سمت آسمان نبرید ) برای مثال دسته فلزیاب  یا بیل و کلنگ را روی  شانه خود قرار ندهید  یا آنها را به سمت آسمان و  به سمت کابل  دکل  نزدیک  نکنید . اولین بار  تست را   با لوپ ۵۰ یا ۳۵  انجام دهید و اگر مشکلی مشاهده نکردید   میتوانید همین  تست را با لوپ  ۹۰ هم انجام دهید .

 

اوپراتوری ۶۰۰۰ آیا جستجوی گنج زیر دکل فشار قوی کاری عاقلانه است ؟

 همان‌طور که قبلاً گفتم  مقدار ولتاژ یا برق دکل‌های فشارقوی باهم فرق دارد .  حتی راه رفتن زیر دکل‌های فشارقوی با ولتاژ خیلی بالا بسیار خطرناک است و  برای عبور از  زیر برخی از آنها لازم است تا  فاصله دوپای فرد  بسیار نزدیک  هم  باشند و از کفش‌های مخصوص هم استفاده شود   چرا ؟  چون اگر فاصله دو پای فرد  از  یکدیگر  از اندازه معینی  بیشتر شود  شخص دچار برق‌گرفتگی می‌شود .    از  طرفی احتمال  وجود گنج  بزرگ زیر دکل‌های با ولتاژ خیلی زیاد به نظر من امکان ندارد  چرا ؟  احتمالاً  قبل  از  راه‌اندازی  دکل‌ها  خاک زیر و  مسیر  سیم  دکل‌ها  را  برسی می‌کنند  چون اگر فلزات  بزرگی  زیرخاک وجود داشته  باشند  یا  هدایت  الکتریکی خاک زیاد  باشد  احتمال  ایجاد جرقه  شدید  بین سیم  و  خاک  وجود  دارد  .

  تشکر و قدردانی از همه عزیزانی که در جمع‌آوری مطالب کمک و همکاری کردند  :                                                                  

برای آماده کردن  قسمت‌های مربوط به کارشناسی مکان و علائم گنج  از تجربه تعدادی از عزیزان  باتجربه و موفق استفاده‌شده است و بدون کمک و راهنمایی و ارسال مطالب و تجربه آنها  آماده کردن چنین کتابی امکان نداشت  همین‌جا  از همه اساتید  محترمی که از مطالب  و آموزش‌های آنها در این کتاب استفاده‌شده  تشکر و قدردانی می‌کنم  و  تنها راه قدردانی شما عزیزان دعای خیر و سلامتی برای این عزیزان  و همچنین مطالعه  دقیق کتاب است  .

آموزش اوپراتوری حفره –  چاله –  چاه-  با گلکسار ۶۰۰۰  پایان قسمت  اول

۱/۱/۱۴۰۰ سال

 

این مقاله به صورت کتاب از کانال های  تلگرام  گلکسار قابل دانلود  است 

شرکت گلکسار ارائه‌دهنده فلزیاب‌های هوشمند و تمام‌خودکار با تکنولوژی برتر و کاربری آسان برای افراد آماتور و حرفه‌ای

۲ سال گارانتی و ۱۰ سال خدمات پس از فروش ازجمله پاسخگویی به سؤالات شما

جهت مشاهده محصولات جدید شرکت گلکسار به سایت  www.GaLexar.com مراجعه کنید

 کانال‌های تلگرام گلکسار :

galexarco@      کانال کتابخانه عمومی

galexardl@       کانال دانلود نرم‌افزارها ،کتاب‌های اختصاصی گلکسار

 

برای دانلود رایگان انواع کتاب‌های علوم غریبه و کتاب‌های آثار و علا‌ئم گنج یابی  به سایت و کانال های تلگرام گلکسار مراجعه کنید

دانلود رایگان مقالات و نرم‌افزارهای تبدیل گوشی به انواع ردیاب گران‌قیمت مثل ردیاب ریفایندر، Rayfinder و جوتارا و یا ردیاب دو نقره جیو لوکیتور،ردیاب دو نفره بیوتارا  biotaraو غیره

دانلود رایگان مقالات آموزشی کار با ردیاب و مقاله آشنایی با انواع فلزیاب‌های تصویری

شماره تلفن‌ها برای کمک و خدمات گارانتی  به کسانی است که فلزیاب‌های گلکسار را خریداری کرده و یا دادن اطلاعات  به کسانی که مایل به خرید فلزیاب‌های گلکسار هستند

شرکت گلکسار ارائه‌دهنده بهترین فلزیاب با خدمات فراوان

شماره های تماس : ۰۹۱۱۹۳۱۴۵۹۵ و ۰۹۱۱۸۳۳۵۰۳۳

کاتالوگ مدل ECR6000  ورژن ۱.۱

تاریخ ۲۱-۴-۹۶

قسمت اپراتوری کاتالوگ فلزیاب مدل ECR6000  و مقالات سایت به‌صورت دوره‌ای آپدیت می‌شود ، جهت دریافت آخرین نسخه می‌توانید به سایت گلکسار مراجعه کنید

برای دریافت  آدرس  یا  لینک  کانال‌های گلکسار می‌توانید  به شماره  تلگرام   ۰۹۱۱۹۳۱۴۵۹۵  پیام داده  و آدرس   یا لینک کانال‌ها را درخواست نمایید .